EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

6 augustus 2007

Bush tekent 100% scanning wet voor maritieme containers

Nadat het Amerikaanse Congres het wetsontwerp voor 100% scanning van maritieme containers had aangenomen, heeft president Bush hier op 3 augustus zijn handtekening onder gezet. Dit betekent dat vanaf 1 juli 2012 alle containers met bestemming Verenigde Staten in de haven van vertrek moeten worden gescand. Afhankelijk van de resultaten van een testprogramma kan deze datum ook naar voren worden gehaald. De inwerkingtreding kan ook met 2 jaar worden uitgesteld indien blijkt dat scanapparatuur niet of onvoldoende beschikbaar is of niet aan de vereiste technische specificaties voldoet.

EVO behartigt de logistieke belangen van +/- 30.000 ondernemingen. Dit vertegenwoordigt ruim 70% van de totale goederenstroom naar, van en binnen Nederland. Een groot deel hiervan is betrokken bij import en export over zee. In 2006 werden ongeveer 1miljoen containereenheden van 20 voet (6 meter) vanuit Rotterdam naar de Verenigde Staten geëxporteerd. Wereldwijd is dit een veelvoud hiervan. Deze ladingstromen zullen sterk door de Amerikaanse securitywet worden beïnvloed.

EVO heeft via haar Europese organisatie, de European Shippers Council, reeds eerder een beroep gedaan op de Amerikaanse Senaat om niet met het wetsvoorstel accoord te gaan. De kaarten waren tussen Democraten en Republikeinen politiek echter al geschud. Volgens EVO zal het 100% scannen van containers leiden niet tot een hoger veiligheidsniveau. Een grondige risicoanalyse op basis van documentatie zal effectiever zijn. Bovendien dreigt het gevaar dat de EU en andere naar de Verenigde Staten exporterende continenten vergelijkbare eisen aan uit Amerika afkomstige containers gaan stellen. Dit zal ongetwijfeld tot "niet tarifaire" handelsbelemmeringen leiden die zeer nadelig zijn voor een vlotte afhandeling van de internationale goederenstromen. EVO zal in overleg met de European Shippers Council de Europese Commissie benaderen met een dringend verzoek het niet op een "oog om oog, tand om tand" beleid te laten aankomen. Mocht dit verzoek niet worden gehonoreerd, dan zal worden bezien of hier wellicht een rol is weggelegd voor de Wereld Handels Organisatie. Ook is EVO bezorgd dat met de introductie van een 100% scanning systeem, andere binnen de EU ontwikkelde veiligheidssystemen zoals de "Authorized Economic Operator" op de tocht komen te staan.