Gemeente Uithoorn

Gemeente Uithoorn
Laan van Meerwijk 16
1423 AJ Uithoorn
Postbus 8
1420 AA Uithoorn
Tel: 0297-51 31 11
Fax: 0297-51 32 22
E-mail: gemeente@uithoorn.nl

Gemeente Uithoorn/Aalsmeer op eerste plaats in operatie DKD

7 augustus 2007 print

Sinds drie weken staat de gemeente Uithoorn/Aalsmeer op een gedeelde eerste plaats in de voortgangsmonitor van `Operatie Digitaal Klanten Dossier' (DKD). Het DKD -dat vanaf 14 juni 2007 in haar testfase is- bundelt de gegevens van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), Re-integratie en Tijdelijk Inkomen (UWV) én gemeentelijke sociale diensten overzichtelijk in één elektronisch dossier. Vanaf 1 januari 2008 zal het DKD als landelijke standaard gelden.

Waarom één Digitaal Klanten Dossier?

Voor het aanvragen van een uitkering moet nagenoeg drie keer dezelfde informatie worden aangeleverd bij CWI, UWV en de Sociale Dienst. Dat kan moderner, praktischer, handiger en efficiënter. En bovendien een stuk klantvriendelijker. Hiervoor is het DKD ontwikkeld. Daarnaast heeft het DKD nog andere voordelen, zo kunnen aanvragers eigen gegevens inzien en corrigeren.

DKD vanaf 2008 de standaard

Op 1 januari 2008 is de Wet `eenmalige gegevensuitvraag Werk en Inkomen' van kracht. Het is de overheid dan niet meer toegestaan om burgers dezelfde informatie te vragen. Om het DKD op 1 januari 2008 probleemloos te kunnen gebruiken is de testfase in volle gang. Theo van Stal (Coördinator cluster Uitkeringsadministratie) is als DKD-projectleider verantwoordelijk voor de goede resultaten die bij de Gemeente Uithoorn/Aalsmeer zijn geboekt. Volgens Van Stal is er binnen de gemeente veel aandacht voor digitalisering. `Qua werkwijze zal er niet veel veranderen omdat we al veel digitaal doen. Wel zal de achterliggende gedachte even wennen zijn en om een cultuurverandering vragen'. ^