IBM
Nieuws
KPN kiest IBM als System Integrator voor transformatie van Billing,
CRM en Business Intelligence
Amsterdam - 06 augustus 2007- Het Nederlandse telecommunicatiebedrijf
KPN heeft IBM (NYSE: IBM) gekozen als systeemintegrator voor
transformatie van haar factureringssystemen, realisatie van een nieuwe
CRM-oplossing en transformatie van haar business intelligence in de
komende drie jaar.
KPN levert aan Nederlandse klanten en huishoudens een breed spectrum
van vaste en mobiele diensten voor telefonie, internet en TV. In de
zeer concurrerende telecommunicatiemarkt moet KPN haar producten en
diensten en haar business-modellen voortdurend vernieuwen. De gevolgen
van convergentie, die wordt gestimuleerd door technologische
ontwikkelingen zoals All-IP en Web 2.0, maken het noodzakelijk dat KPN
een flexibele, klantgerichte IT-infrastructuur realiseert. Als lead IT
Service Provider zal IBM KPN assisteren bij de transformatie van
Billing, CRM en Business Intelligence.
Klantgerichte facturatie
Voor de huidige en toekomstige generatie IP-diensten van KPN zal IBM
klantgerichte billingstraten realiseren, inclusief mediation,
facturatie, presentatie, collectie en revenue assurance.
"Klantgerichte facturatie" moet voor alle klanten van KPN iedere
combinatie van producten en diensten ondersteunen, ook eventueel die
van derde partijen, in ieder bedrijfsmodel en voor batch- en
realtime-transacties.
CRM-fundament en 360´ klantbeeld
IBM Global Business Services implementeert voor KPN een nieuwe
CRM-suite, gebaseerd op Oracle eCommunications (ondermeer Siebel)
waarmee KPN beter inzicht verkrijgt in haar klanten en
klantinteracties over al haar producten, diensten en kanalen. De
integratie van klantinformatie en het beschikbaar maken hiervan voor
operationele processen legt het fundament voor differentiatie van
KPN´s service op alle klantcontactmomenten.
Daarnaast leveren het verbeterde klantinzicht en analysemogelijkheden
KPN meer mogelijkheden op voor marketing, cross-selling en up-selling.
De gestandaardiseerde maar flexibele IT-architectuur helpt ook om
nieuwe diensten sneller op de markt te brengen.
"De mondiale aanwezigheid en de mogelijkheden van IBM in combinatie
met hun sterke positie in Nederland bieden ons de zekerheid dat IBM de
juiste partij is om deze transformatie te leiden. We zijn een van de
eerste klanten die het nieuwe Oracle eCommunications pakket end-to-end
gaan gebruiken, inclusief Siebel CRM en Portal Billing. De ervaring
van IBM met andere leidende klanten en de relatie van IBM met Oracle
waren voor ons van groot belang," zegt Jan Muchez, CIO van KPN.
"Met onze uitgebreide wereldwijde ervaring met grote en complexe
transformatieprogramma's realiseren wij voor KPN de fundering voor
klantgerichte processen als de basis voor KPN´s toekomst" zegt Harry
van Dorenmalen, General Manager van IBM België, Nederland en
Luxemburg. "Het nieuwe kader voor CRM, Billing en business
intelligence maakt succesvolle introductie mogelijk van de nieuwe
generatie diensten die KPN nodig heeft om de omzet te vergroten en
tegelijk een superieure klantervaring te bieden."
De overeenkomst tussen KPN en IBM werd tweede kwartaal 2007
ondertekend.
Over KPN
KPN is de toonaangevende leverancier van telecommunicatiediensten in
Nederland en biedt consumenten vaste en mobiele telefonie, internet en
televisie. Voor zakelijke klanten verzorgt KPN spraak-, internet- en
datadiensten, evenals volledig beheerde en uitbestede ICT-oplossingen.
Zowel nationaal als internationaal levert KPN wholesalenetwerkdiensten
aan derden, waaronder operators en serviceproviders. KPN's mobiele
bedrijfsactiviteiten in Duitsland en België maken gebruik van een
multibrand-strategie en bedienen verschillende klantsegmenten in zowel
de zakelijke als de consumentenmarkt. Per 30 juni 2007 bediende KPN in
Nederland 5,8 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting, 8,8
miljoen mobiele klanten, 2,5 miljoen internetters en 0,3 miljoen
televisiekijkers. In Duitsland en België heeft KPN nog eens 16,1
miljoen mobiele klanten. Met 27.096 medewerkers (24.881 fte's)
behaalde KPN in de eerste helft van 2007 een omzet van EUR 5,9 miljard
en een EBITDA van EUR 2,5 miljard. KPN is in 1989 verzelfstandigd en
is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en
Frankfurt.
Over IBM
Voor meer informatie over IBM gaat u naar www.ibm.nl
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ellis Zijlstra
IBM Communications
06-53240768
ellis_zijlstra@nl.ibm.com