Consumentenbond


---

7 augustus 2007

Reisaanbieders zaten fout met internetprijzen

De reisorganisaties Aer Lingus, Jet2com, SkyEurope en Ryanair zijn teruggefloten door de Reclame Code Commissie. De door de Consumentenbond ingediende klachten over misleidende prijzen en overtreding van de Code Reisaanbiedingen zijn gegrond verklaard.

Eind mei lanceerde de Consumentenbond het `Meldpunt Reislokkertjes'. Uit de vele reacties en na nader onderzoek bleek dat Aer Lingus, Jet2com, SkyEurope en Ryanair in de maanden april en mei op hun websites reizen verkochten waarbij niet direct de volledige prijs inclusief belasting en toeslagen werd vermeld. De klant kwam er pas tijdens het boeken achter dat de werkelijke prijs hoger lag. Dit is een overtreding van de Code Reisaanbiedingen en vandaar dat de bond naar de Reclame Code Commissie stapte. Die oordeelt dat reisaanbieders niet alleen in gidsen en in winkels de inclusief-prijzen moeten vermelden, maar ook op internet.

Vanuit de Reclame Code Commissie ligt er nu een aanbeveling dat Aer Lingus, Jet2com, SkyEurope en Ryanair de aanbiedingen op hun websites met `uitgeklede' prijzen staken. De Consumentenbond houdt de komende maanden in de gaten in hoeverre dat gebeurt. Overigens kunnen de vier reisorganisaties nog beroep aantekenen. Binnenkort buigt de Reclame Code Commissie zich ook nog over twee soortgelijke klachten die de bond heeft ingediend tegen Transavia.com en Wizzair.

Code Reisaanbiedingen
De Consumentenbond pleit al jaren voor eerlijke prijzen in de reis- en luchtvaartbranche. Dat leidde eind 2006 tot concrete afspraken, vastgelegd in de Code Reisaanbiedingen. De code, die begin april in werking trad, houdt in dat reisorganisaties en
luchtvaartmaatschappijen in hun advertenties en reisaanbiedingen alle bekende onvermijdbare toeslagen (zoals veiligheidsheffing, brandstoftoeslag, luchthavenbelasting) moeten opnemen. Daarnaast moet de code een einde maken aan lokkertjes voor mooie reizen tegen lage prijzen, die in de praktijk niet te boeken zijn. De code wordt onderschreven door de brancheorganisaties Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) , Board of Airline Representatives in the Netherlands (BARIN), HISWA en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
---