Effecten van de Flexwet
De jongerenorganisaties willen met deze `flexinspecties' de effecten
in kaart brengen van de Flexwet. Deze wet moet werkgevers en
werknemers ruimere mogelijkheden bieden tot het afsluiten van
flexibele arbeidscontracten.
FNV Jong, Dwars en Rood hebben echter hun vraagtekens bij de voordelen
voor werknemers. Reden voor bestuurder Mathijs Rutten van FNV Jong om
erop uit te trekken. "Door zelf op pad te gaan, en goede gesprekken te
voeren met zowel managers en medewerkers, worden de signalen die ons
bereikten bevestigd." Rutten doelt op het stigma dat een
supermarktmedewerker heeft. "Veel werknemers voelen zich beschouwd als
wegwerpmedewerker."
In de zeven bezochte supermarkten - één weigerde het team de toegang -
in Nijmegen en Maastricht, bleken de medewerkers maximaal negentien
jaar oud te zijn. "Daarna zijn ze te oud, te duur. En worden ze
bedankt. Dat wordt van bovenaf opgelegd aan het management", licht
Rutten toe.
Over het resultaat van de campagne is nog geen helder beeld. "We zijn
pas op de helft, het is moeilijk conclusies te trekken", zegt Rutten.
"Maar we hebben nu al zeventig werknemers gesproken. En veel
medewerkers weten niets over hun rechten. Die kunnen we ze nu
uitleggen. Daarnaast zijn we in Maastricht zelfs uitgenodigd door het
management van een supermarkt om een informatieavond te houden.
Positief."
FNV Sport