Gemeente Hilversum

Eerste verende drempel in Van Campenlaan

15 augustus 2007
In de Jacob van Campenlaan ligt een bijzondere verkeersdrempel. Het is een drempel die, zoals gebruikelijk, automobilisten dwingt om hun snelheid te matigen. Het bijzondere is gelegen in het feit dat deze verkeersdrempel echter vriendelijk is voor de hulpdiensten en de buschauffeurs en hun passagiers. De drempel is namelijk zo geconstrueerd dat die onder het gewicht van bijvoorbeeld een brandweerwagen en een bus veert.

Deze FLEX-drempel, die in het gedeelte van de Jacob van Campenlaan tussen de Comes Oolenstraat en de Berlagelaan ligt, is een van de vele voorzieningen die het verkeer in de wijk Hilversum Noord veiliger moeten maken. In het kader van de stadsvernieuwingsplannen verandert de woonbuurt Noord in een zogenaamd 30 km-gebied, waar het veiliger toeven is voor met name de vele ouderen en kinderen in de wijk.

Door de aanleg van onder meer verkeersdrempels probeert de gemeente de snelheid van het autoverkeer in de wijk te verminderen. Maar een verkeersdrempel, die doet wat die moet doen voor het autoverkeer, is lastig op een vloeiende manier te nemen door chauffeurs van hulpdiensten en bussen. En dat is weer niet altijd even prettig voor de passagiers. Daarom zijn de gemeentelijke plannenmakers alert op innovaties op het gebied van verkeersdrempels die kunnen worden toegepast in Hilversum.

Lei Ye, senior-projectleider van de dienst Stad: "Tijdens de uitvoering van de eerste fase van het duurzaam veilig-maken van Noord stuitten we bij de aanleg van de verkeersdrempels op een dilemma. Traditionele verkeersdrempels verlagen weliswaar de snelheid, maar ze vormen obstakels voor de hulpdiensten en bussen. Na overleg met ingenieursbureaus kwamen we op de nieuwe FLEX-drempel. Dankzij de vering in de drempel wordt het comfort van buschauffeurs en passagiers verhoogd".

Het effect voor de hulpdiensten is zo mogelijk nog groter. Met name het optrekken en afremmen voor een traditionele verkeersdrempel kost veel tijd. Bovendien zit de brandweer met nog een ander probleem. Tijdens een uitruk naar een serieuze brandmelding wordt het uiterste gevergd van de bemanning van een brandweerwagen. Die is dan namelijk bezig om beschermende kleding aan te trekken, adembescherming om te hangen enz. Dit is onmogelijk als de brandweerauto traditionele verkeersdrempels moet nemen. Ook voor de gewonden, die in ambulances worden vervoerd, is de FLEX-drempel gerieflijker.

Noord heeft nu de plaatselijke primeur. Als deze experimentele verkeersdrempel een succes blijkt zijn, overweegt de gemeente hem ook op andere routes toe te passen.
Lei Ye: "Over een half jaar gaan we de FLEX-drempel in de Van Campenlaan evalueren, samen met bewoners, Connexxion en de hulpdiensten. Als de resultaten positief zijn, kunnen er in de wijk Noord nog vier FLEX-drempels komen. We gaan dan ook kijken of we deze verende drempel elders in Hilversum kunnen aanleggen. Bijvoorbeeld op de Van Riebeeckweg, één van de belangrijkste wegen voor hulpdiensten die onderweg zijn naar het ziekenhuis".