Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


BELANGRIJKSTE KNELPUNTEN IN KAART GEBRACHT

Koppel rekeningrijden aan oplossing knelpunten

Den Haag, 16 augustus 2007

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) heeft verkeersminister Eurlings een overzicht gegeven van de belangrijkste verkeersknelpunten. De minister die veertig knelpunten met spoed wil aanpakken, had het vervoerend bedrijfsleven gevraagd om prioriteiten aan te geven en suggesties aan te dragen om de problematiek van de congestie aan te pakken. KNV, sinds jaar en dag voorstander van een systeem voor rekeningrijden, wil ook dat er een koppeling komt tussen Anders Betalen voor Mobiliteit - of rekeningrijden --- en de investeringen in de oplossing van de belangrijkste knelpunten.

Knelpunten
De leden van KNV zijn het erover eens dat de top 20 van duurste files, zoals die staan in de Economische Wegwijzer die TLN en EVO jaarlijks uitgeven, prioriteit moet krijgen. De meest in het oog springende knelpunten zijn het ontbrekende stuk A4 bij Delfland en de congestie op de A1 bij Amsterdam. Naast deze bekende knelpunten hebben de vervoerders sterke behoefte aan:
- de ontsluiting van het Botlekgebied

- een goede Oost-West verbinding tussen de A4 en A44 bij Leiden
- een verbreding van de A28 bij Zwolle

- goede verbindingen tussen Weert, Roermond en Venlo
- verbeterde doorstroming bij Eindhoven (A2)

Praktische oplossingen
De suggesties die door de KNV-leden worden aangedragen zijn zeer divers. Doelgroepstroken voor het zware vervoer is een middel waarvan veel wordt verwacht. Bovendien pleit KNV voor een koppeling tussen Anders Betalen voor Mobiliteit en investeringen in de oplossing van knelpunten. Door te beginnen met heffingen op de gebruik van de infrastructuur waar de congestie het zwaarst is, kan een deel van de vermijdbare autobewegingen worden weggefilterd, terwijl de opbrengsten in hetzelfde knelpunt kunnen worden gestoken. Ook pleiten veel KNV-leden voor langere in- en uitvoegstroken, zodat het zware verkeer op de gewenste snelheid de hoofdrijbaan op en af kan rijden. Ook een betere afstelling van verkeerslichten aan het einde van de afrit op het onderliggend wegen net en van de doseerlichten kan de doorstroming aanmerkelijk vergroten.

Aangezien de productiviteit van het wagenpark 's avonds en 's nachts aanzienlijk groter is dan overdag, pleit KNV voor stimuleringsmaatregelen die het 's nachts laden en lossen van goederen op speciale platforms mogelijk moet maken.

Procedures
KNV-leden maken zich grote zorgen over de duur van de procedures om te komen tot verbetering of uitbreiding van verkeersinfrastructuur. De verlenging van de A4 is het meest schrijnende voorbeeld. De koppeling die Nederland nu als enige EU-land heeft gelegd tussen investeringen in infrastructuur en de luchtkwaliteit, werkt contraproductief en moet worden losgelaten.

Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het goederenvervoer, openbaar vervoer, taxi en touringcarvervoer.

Met vriendelijke groet,

Arjen Boukema
PR & Communicatie KNV

Postbus 19365
2500 CJ Den Haag
T: +31 (0)70 375 17 49
G: +31 (0)6 26 13 47 16
F: +31 (0)70 375 17 56
E: aboukema@knv.nl
U: www.knv.nl