NVB Bouwondernemers & Ontwikkelaars

Overheid moet nieuwe winkelontwikkelingen buiten de stad niet langer tegenhouden

Thermometer Winkels:
Nieuwe winkelvoorzieningen buiten de stad worden te vaak door provincies en gemeenten tegengehouden. Vooral ontwikkelingen als megamalls en retailparken liggen in de praktijk politiek gevoelig. Het tegenhouden van deze initiatieven lost echter het probleem van de groeiende winkelleegstand in de buurtstrips en zogenoemde aanloopstraten naar de binnensteden niet op.

Dit concludeert NVB, Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers in de recent gepresenteerde Thermometer Winkels. Uit dit tweejaarlijks onderzoek van de brancheorganisatie van ruim 200 ontwikkelende bouwondernemers in samenwerking met de Faculteit Geowetenschappen Universiteit Utrecht en STOGO onderzoek+advies, blijkt dat vooral de aanloopstraten op B- en C-locaties in de binnensteden het steeds moeilijker krijgen. Ruim 9% van de winkels staan hier leeg. Deze locaties dreigen het onderspit te delven door enerzijds de populaire winkelcentra en anderzijds de snelle groei van online-winkelen.

De consument van vandaag is anders dan die van gisteren en morgen zal die weer anders zijn. De moderne consument wil graag efficiënt winkelen, bij voorkeur op plekken waar die toch al regelmatig komt of gemakkelijk met de auto kan komen. Vroeger was de winkel op loopafstand de eerst aangewezen plek om boodschappen te doen, maar tegenwoordig is het vooral de winkel nabij het werk, het station of gewoon onderweg bij het woon-werkverkeer, die populair is. Vooral de slecht bereikbare en te parkeren winkelstraten in de binnensteden krijgen het hierdoor steeds moeilijker.

De Thermometer Winkels maakt eens te meer duidelijk dat de Nederlandse winkelmarkt een vervangingsmarkt is geworden. Met een aanbod van ruim 26 miljoen vierkante meter winkelvloeroppervlak behoort ons land tot de dichtst bewinkelde landen van Europa. De verwachting is dat dit aanbod de komende jaren dan ook niet veel meer zal groeien. De toegenomen mobiliteit, emancipatie en vergrijzing zorgen tegelijk voor veel vraag naar nieuwe en vooral andere winkelformules dan we jarenlang gewend waren. Hiertoe behoren zowel gemakswinkels bij benzinestations, als goed bereikbare centra gericht op one-stop-shopping in de periferie. Alles bij elkaar gaat het nog steeds om een geweldige opgave. Maar anders dan in het verleden ligt het accent niet meer zozeer op het blijven toevoegen van nieuwe winkelmeters aan de voorraad, maar veel meer in het corrigeren, renoveren, slopen en herbestemmen van oude winkels tot bijvoorbeeld woningen.
Enerzijds is er dus behoefte aan nieuwe concepten op nieuwe winkellocaties, waaronder massa in de periferie. Anderzijds biedt het mogelijkheden voor herbestemming van gedateerde winkellocaties in de binnenstad tot nieuwe woonlocaties en heeft het daarmee raakvlakken met stedelijke herstructurering

In de praktijk blijken provincies en gemeenten echter uiterst huiverig om op deze onomkeerbare trends in te spelen en vooral grootschalige winkelontwikkelingen in de periferie toe te staan. Men is vaak bang dat hierdoor de concurrentie met de buurtstrips en de toch al slechtlopende aanloopstraten in de binnensteden nog heviger zal zijn. Echter, het blijven belemmeren van nieuwe initiatieven zal de neerwaartse spiraal waar deze voorzieningen toch al in zitten niet ombuigen. NVB concludeert dat het daarom beter is om dit soort voorzieningen tegen het licht te houden en een strategische winkelvisie op te stellen. Daarin moet duidelijk sprake zijn van een driedeling; voorzieningen voor de snelle dagelijkse of wekelijkse boodschappen, voorzieningen voor zogenoemde doelaankopen en ten slotte voorzieningen voor funshoppen. Voor zowel de stad als de woonconsument is het altijd beter om drie goede aantrekkelijke winkelvoorzieningen te hebben dan tien zwakke.

Uit de Thermometer Winkelen blijkt verder dat de winkelmarkt duidelijk ook profiteert van het huidige economische herstel. De gezamenlijke winkeliers noteerden in de afgelopen twaalf maanden een omzetstijging van bijna 5% ten opzichte van een jaar eerder.


---