Geen alcoholreclame op TMF, MTV, Nickelodeon, Jetix en Juize.FM.

16/08/2007 14:17



STIVA - Stichting Verantwoord Alcolgebruik



De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) laat jaarlijks door bureau Intomart GfK vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor het komende jaar zijn dit voor televisie TMF, MTV, Nickelodeon en Jetix. Voor de radio is dit de zender Juize.FM. Uitzending van alcoholreclame op één van deze zenders zal als een overtreding van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken aangemerkt worden. Een jongerenzender is een zender die méér dan 25% minderjarigen bereikt.

Sinds 1990 onderschrijven de producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken. De Code bevat regels over reclame en verkoopbevorderende activiteiten. De Code verbiedt onder meer overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie uit te beelden of te suggereren en verbiedt voorts reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een publiek dat voor méér dan 25% bestaat uit personen jonger dan 18 jaar. Daarom heeft de alcoholindustrie in het kader van de zelfregulering duidelijke afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd. Jaarlijks wordt over de periode van augustus van het ene jaar tot en met juli van het daaropvolgende vastgesteld welke zenders zijn aan te merken als jongerenzender.

De definitie van een jongerenzender volgens de Code is "een zender waarvan meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen." Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen (mensen die jonger zijn dan 18 jaar) in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.

In de analyse zijn de volgende zenders betrokken :
TV: Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL4, RTL5, RTL7, SBS 6, Net5, Veronica, Tien (voormalig Talpa), TMF, MTV, Discovery Channel, National Geographic Channel, Animal Planet, Jetix, Nickelodeon en Comedy Central / The Box.

Radio : Radio 1, Radio 2, Radio 3FM, Radio 4, Radio 5, Sky Radio 101 FM, Radio 538, Radio 10 Gold, Q-Music, Caz!, Classic FM, Arrow Classic Rock, BNR Nieuwsradio, Kink FM, Slam!FM, Radio Veronica, Arrow Jazz FM, Radio Noord, Omrop Frysl(aa)n, Radio Drenthe, Radio Gelderland, Radio Oost, Omroep Flevoland, Radio M Utrecht, Radio Noord-Holland, Radio West, Radio Rijnmond, Omroep Zeeland, Omroep Brabant, L1 Radio, City FM , Hot-Radio, Keizerstad FM, Radio 8 FM, City FM , Fresh FM, Star FM, Waterstad FM, XFM, Stads Radio, Wild FM Hitradio en Radio Decibel Amsterdam.

De televisiezender Comedy Central is sinds 30 april 2007 op de plaats gekomen van The Box en deelt de frequentie met Nickelodeon. Voor Comedy Central zijn, door de beperkte uitzendperiode, nog geen betrouwbare gegevens beschikbaar. Comedy Central richt zich met zijn programmering op volwassenen. Radiozender Juize.FM heeft op eigen initiatief een onderzoek door Intomart GfK laten uitvoeren en hieruit blijkt dat meer dan 25% van de luisteraars van Juize.FM minderjarig is. Hierdoor is Juize.FM aan te merken als jongerenzender en mag er geen alcoholreclame op uitgezonden worden.

Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt: reclame voor alcoholhoudende drank mag niet worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma's die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan vijfentwintig procent (25%) worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen.

Noot: De gegevens voor de analyse van de televisiezenders zijn afkomstig uit het kijkonderzoek dat Intomart GfK in opdracht van de Stichting KijkOnderzoek uitvoert. De gegevens voor de analyse van de radiozenders zijn afkomstig uit het Continu Luisteronderzoek (CLO) en alleen zenders met een bereik van 4,4% of meer zijn meegenomen bij de beoordeling of het een jongerenzender betreft.

Einde persbericht





http://www.stiva.nl