Ingezonden persbericht



Amsterdam, 16 augustus 2007

Dagbladsites bereiken meer dan de helft van Nederland 'Bereik loopt op naar 55%'

De STIR bereikscijfers over de eerste helft van 2007 tonen aan dat de internetsites van dagbladen op bezoek van meer dan de helft van de Nederlanders kunnen rekenen. In de eerste helft van 2007 is het totaalbereik opgelopen naar 55%. Bezoekers zijn vaak welgesteld en hoogopgeleid. Het aantal bezoekers en het profiel van het publiek tonen aan dat dagbladsites zowel kwantitatief als kwalitatief een aantrekkelijk advertentiekanaal vormen.

Bereik
De halfjaarcijfers van STIR laten zien dat de 55% van de Nederlanders in de eerste helft van 2007 één of meer keren de dagbladsites heeft bezocht. Kijken we naar het gemiddelde bereik per maand dan bezoekt 1 op de 3 Nederlanders één of meer keren de dagbladsites. Gemiddeld bezoeken ze de sites 13 keer per maand. Op grond van STIR-cijfers was vanaf het begin van de meting voor de categorie dagbladsites een duidelijk profiel vast te stellen. Hoewel de 28 sites van dagbladen een verschillend karakter hebben, ziet het publiek er opvallend eenduidig uit. Allereerst blijkt de sitebezoeker iets vaker man dan vrouw te zijn. Dat geldt voor alle sites. Ook typerend voor de groep dagbladsites blijkt de hoge welstand van de bezoekers.

Profiel
Terwijl de lezers van papieren dagbladen in iedere leeftijdscategorie te vinden zijn, is het publiek van de sites vooral geconcentreerd in de leeftijdscategorie 20 tot en met 49 jaar. Er zijn (nog) weinig 65-plussers en tieners op de sites te vinden. De doelgroep "Boodschappers" is ruim vertegenwoordigd. Vooral de leeftijdscategorie 20-49 en "Boodschappers met kinderen" scoren hoog. Zie bijlage.

Erik Grimm (Cebuco): "De aansluiting bij het internetbereiksonderzoek van STIR is een goede zet geweest. In rap tempo komen wij meer over de prestaties van dagbladsites te weten. Niet alleen weten wij nu dat miljoenen Nederlanders regelmatig een online dagblad raadplegen. Het blijkt ook voor adverteerders interessant publiek; denk aan boodschappers en decision makers. Voor de nabije toekomst is het verder zaak dat wij de functies en de overlap tussen print en online beter in kaart krijgen, zodat de branche ook kan profiteren van de multimediale mogelijkheden."

Kijk voor meer resultaten op www.cebuco.nl


---