Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 16 augustus 2007

Halfjaarbericht 2007 NV Nederlandse Spoorwegen
Klanttevredenheid op goed niveau en verdere groei

van reizigers en bedrijfsresultaat
Aantal reizigerskilometers groeit met 1,9%
Klantoordelen blijven op goed niveau
Bedrijfsresultaat verbeterd

Het aantal mensen dat voor de trein kiest is - na een sterke groei in 2006 - in de eerste helft van 2007 verder gestegen. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2006 nam het aantal reizigerskilometers met 1,9% toe. Daarmee levert NS opnieuw een grotere bijdrage aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland. De invoering van de nieuwe dienstregeling is soepel verlopen en heeft ruimte gecreëerd voor verdere reizigersgroei. De klanttevredenheid blijft op goed niveau. Reizigers hadden een hogere waardering voor het op tijd rijden, de informatievoorziening en de sociale veiligheid dan de eerste helft van vorig jaar.

Het bedrijfsresultaat van NS is toegenomen naar 162 miljoen (eerste halfjaar 2006: 146 miljoen), ondanks hogere kosten van het binnenlands reizigersvervoer, die onder andere verbonden zijn aan de invoering van de nieuwe dienstregeling. Het nettoresultaat is 146 miljoen (eerste halfjaar 2006: 124 miljoen).

Om bij groei in de reizigersmarkt kwaliteit te kunnen blijven leveren en de dienstverlening verder te verbeteren, investeert NS de komende jaren wederom honderden miljoenen in nieuwe treinen en in renovatie van bestaande treinen. Verdere verbetering van het bedrijfsresultaat van het segment reizigersvervoer blijft noodzakelijk om deze investeringen terug te verdienen. Kostenbeheersing blijft daarom ook de komende jaren vereist.

De treincapaciteit is met ruim tweeduizend zitplaatsen uitgebreid door het inzetten van in het buitenland gehuurde treinen.

Ontwikkeling opbrengsten en resultaat
De totale opbrengsten van NS zijn met ruim 9% gestegen van 1.709 miljoen in het eerste halfjaar 2006 tot 1.863 miljoen in het eerste halfjaar van 2007. Deze stijging doet zich in het reizigersvervoer over de gehele linie voor. Zowel in Nederland als in het grensoverschrijdend vervoer als in Engeland zijn de opbrengsten toegenomen, voornamelijk door meer reizigers. Daarnaast zijn de opbrengsten uit retail en horeca activiteiten op de stations en de opbrengsten van Strukton aanmerkelijk gestegen.

Datum 16 augustus 2007
Pagina 2 van 16

De totale bedrijfslasten van NS stijgen van 1.563 miljoen in het eerste halfjaar 2006 tot
1.701 miljoen in het eerste halfjaar 2007. Het saldo van rentebaten en rentelasten komt 7 miljoen gunstiger uit op 29 miljoen. Na aftrek van de belasting is een nettoresultaat van 146 miljoen behaald (eerste halfjaar 2006: 124 miljoen).

In het eerste halfjaar van 2007 is 320 miljoen geïnvesteerd. Een belangrijk deel van deze investeringen is bestemd voor de verdere vernieuwing van het treinenpark. Eind 2006 heeft NS voor 433 miljoen aan nieuwe intercitydubbeldekkers besteld. De eerste hiervan zullen medio 2008 worden ingezet. Ook worden de intercityrijtuigen van het voormalige type Koploper gemoderniseerd. In het voorjaar presenteerde het revisiebedrijf van NedTrain in Haarlem het eerste volledig gerenoveerde treinstel. Het is de eerste in een serie van 87 intercitytreinstellen. De intercity's krijgen een volledig nieuw interieur en airconditioning. NS investeert 190 miljoen in deze moderniseringsoperatie en eind 2008 komen er nieuwe sprinters bij. Daarnaast wordt een nieuwe werkplaats gebouwd in Amsterdam (Watergraafsmeer) en wordt de werkplaats in Haarlem uitgebreid en gemoderniseerd.

Kwaliteit dienstverlening
De waardering voor de dienstverlening van NS ligt inmiddels op een hoog niveau. Als algemeen oordeel geeft 68% van de klanten NS nu een 7 of hoger. Opnieuw steeg de waardering voor de aspecten `op tijd rijden' (van 38% naar 41%) en `informatie bij ontregeling' (van 47% naar 49%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Verdere verbeteringen zijn hier noodzakelijk. Op het gebied van sociale veiligheid en klantgerichtheid nam het klantoordeel toe.

Belangrijkste ontwikkelingen
De nieuwe dienstregeling, die na 3 jaar voorbereiding in december 2006 werd ingevoerd, heeft de capaciteit op het toch al drukst bezette spoorwegnet van Europa verder vergroot: NS ging 200 treinen per dag méér rijden, waardoor op veel trajecten nu kwartierdiensten worden aangeboden. Daarnaast is de dienstregeling robuuster en daarmee betrouwbaarder: hij is zo opgezet dat mogelijke verstoringen gemakkelijker kunnen worden opgevangen. Op basis van tellingen van alle treinen in december en januari werden de treinsamenstellingen zo goed mogelijk aangepast aan de veranderde reispatronen. In juni en juli vond op basis van de ervaringen in de eerste maanden een kleine aanpassing plaats van vertrek- en aankomsttijden en werd het gebruik van de perronsporen op een aantal knooppunten gewijzigd. In de eerste maanden van 2007 groeide het aantal reizigerskilometers met 1,9%. Andere ontwikkelingen
In april zijn de door ProRail aangelegde twee extra sporen tussen Utrecht en Amsterdam opgeleverd en in gebruik genomen. Daarmee is de vervoerscapaciteit voor binnenlandse en internationale treinen op deze belangrijke route sterk toegenomen. Door scheiding van stoptreinen en intercity `s is de betrouwbaarheid van de dienstregeling tussen de twee knooppunten aanzienlijk verbeterd.

Datum 16 augustus 2007
Pagina 3 van 16

NS voert de gecombineerde activiteiten op het gebied van knooppuntontwikkeling en ­exploitatie voortaan uit onder de naam NS Poort. Kernactiviteit van dit bedrijfsonderdeel is beheer en ontwikkeling van stations en stationsomgeving. NS Poort heeft de eerste stappen gezet op de huizenmarkt. Doelstelling is om in stationsomgevingen een beter evenwicht tussen wonen, werken en recreëren te bevorderen. Een voorbeeld hiervan is de oplevering van het woningbouwproject Amor Forte in Amersfoort als een belangrijke stap op weg naar kwalitatief hoogwaardige stationsgebiedsontwikkeling. In Alphen aan den Rijn, Rotterdam, Amsterdam en de Haagse wijk Leidschenveen wordt inmiddels aan soortgelijke projecten gewerkt.

In maart is het overkoepelende merk NS Hispeed gelanceerd. In dit onderdeel worden de hogesnelheidstreinen zoals Thalys en ICE international ondergebracht. Ook de hogesnelheidstrein die gaat rijden op de HSL-Zuid wordt onderdeel van NS Hispeed. Bovendien zijn de voorbereidingen getroffen voor de vorming van Railteam, de alliantie van Europese hogesnelheidsbedrijven. Railteam maakt grensoverschrijdend reizen in Europa met de hogesnelheidstrein makkelijker, omdat de verschillende distributiesystemen aaneengekoppeld zullen worden. Hierdoor kunnen internationale reizigers bij alle verkooppunten van het Europese spoor in een enkele transactie hun ticket reserveren, betalen en ontvangen.

Wereldwijd groeit de zorg om klimaatverandering. Reizen per trein levert al een veel lagere kooldioxide (CO2) uitstoot op dan wegvervoer. NS wil verder en heeft zich als eerste grote Nederlandse onderneming verplicht aan de Europese doelstelling om de uitstoot van CO2 in 2020 met 20% te beperken ten opzichte van 1990.

Toelichting per segment
Om zo klantgericht mogelijk te kunnen werken, bundelt NS de bedrijfsonderdelen logisch rond samenhangende processen op de gebieden materieelonderhoud, reizigersvervoer, knooppuntontwikkeling en railinfra & bouw. Dit heeft dienovereenkomstig geleid tot een herschikking van een aantal segmenten. De (vergelijkende) cijfers zijn aangepast op deze nieuwe inrichting.

Segment reizigersvervoer
Het segment reizigersvervoer heeft in het eerste halfjaar 2007 een positief resultaat behaald van 94 miljoen, tegenover 82 miljoen vorig jaar. De totale opbrengsten zijn met 29 miljoen toegenomen tot 1.179 miljoen. Bij het binnenlands reizigersvervoer stegen de vervoersopbrengsten met 4%, dat is een geringere stijging dan vorig jaar. De toename van de vervoersopbrengsten komt vooral voor rekening van de verkoop van enkele reizen, retours en abonnementen. Bij het grensoverschrijdende vervoer zijn de vervoeropbrengsten met ruim 11% en in Engeland met 8% toegenomen. Zoals reeds aangekondigd in het jaarverslag van 2006 zijn de kosten op het binnenlands reizigersvervoer aanmerkelijk gestegen als gevolg van de nieuwe dienstregeling met dagelijks 200 treinen meer dan vorig jaar en de verdere verbetering van de dienstverlening aan onze klanten.

Datum 16 augustus 2007
Pagina 4 van 16

Segment knooppuntontwikkeling en ­exploitatie
De opbrengsten van het segment Knooppuntontwikkeling en -exploitatie zijn gestegen van 259 miljoen in het eerste halfjaar van 2006 naar 278 miljoen voornamelijk door een stijgende retail- en horecaomzet. De verkoop en ontwikkelresultaten blijven enigszins achter bij vorig jaar, toen NS in het eerste halfjaar enkele grote vastgoedtransacties kon realiseren. Het bedrijfsresultaat bedraagt 55 miljoen, ten opzichte van 58 miljoen vorig jaar.

Segment Railinfra & Bouw
De opbrengsten van Strukton Groep zijn aanmerkelijk hoger dan vorig jaar als gevolg van de nog niet in het halfjaarbericht van 2006 verwerkte overname van Worksphere per 30 juni 2006 en enkele kleinere overnames in 2007. Er is de eerste helft van 2007 verdere groei van de omzet gerealiseerd als gevolg van de sterke marktgroei en de volledige bijdrage van Worksphere. Het bedrijfsresultaat van 7 miljoen is lager dan in de eerste helft van het vorige jaar (13 miljoen) vanwege incidentele baten in 2006 en hoge voorbereidings- en offertekosten voor lopende publiekprivate samenwerking (PPS) -aanbiedingen in 2007.

Personeel en organisatie
Het aantal medewerkers is gestegen van 23.756 fte per 30 juni 2006 naar 25.390 fte per 30 juni 2007. De stijging houdt vooral verband met de overname van Worksphere door Strukton. Als gevolg van de reizigersgroei en de verbetering van de dienstverlening is NS gestart met diverse wervingscampagnes. Zo heeft NS met de wervingscampagne voor servicemedewerkers al 223 nieuwe medewerkers aangenomen, die in het tweede halfjaar aan de slag gaan.

Na een lange periode van dalend ziekteverzuim, is het ziekteverzuim in het eerste halfjaar van 2007 gestegen van 5,1% in het eerste halfjaar 2006 naar 5,6% in 2007.

Onderhandelaars van NS en vakbonden hebben maandag 11 juni 2007 een akkoord bereikt over een nieuwe NS CAO. De CAO krijgt een looptijd van 25 maanden en loopt van 1 april 2007 tot
1 mei 2009. Van sommige afspraken is de looptijd bepaald op 5 jaar. De CAO is innovatief van karakter, met onder meer prestatiebeloningen, gezondheidsprikkels en afspraken ter bevordering van de diversiteit en de flexibiliteit. De CAO straalt daarmee uit dat partijen willen investeren in de toekomst van de mensen die werken bij NS.

Datum 16 augustus 2007
Pagina 5 van 16

Halfjaarcijfers 2007 NV Nederlandse Spoorwegen

Verkorte geconsolideerde winst-en-verliesrekening
Over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar 2007 2006 Totaal bedrijfsopbrengsten 1.863 1.709

Totaal bedrijfslasten -1.701 -1.563 Bedrijfsresultaat
162 146 Totaal financiële baten en lasten 29
---
Resultaat voor belasting 191

168 Winstbelasting 5
-4 4
-4 Nettoresultaat
146 124 Toe te rekenen aan:
Aandeelhouder NS 146 124 Minderheidsbelang van derden

---

---
Nettoresultaat
146 124

Datum 16 augustus 2007
Pagina 6 van 16

Verkorte geconsolideerde balans
Per 30 juni 2007
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
30 juni 2007 31 december 2006 Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 2.632 2.468 Vastgoedobjecten 307 305 Immateriële vaste activa 100 96 Financiële vaste activa 278 278 Uitgestelde belastingvorderingen 650 654 Totaal vaste activa 3.967 3.801 Totaal vlottende activa 3.067 3.313 Totaal activa 7.034 7.114 Passiva
Eigen vermogen 3.921 3.843 Aan komende jaren toe te rekenen baten 270 278 Langlopende verplichtingen
Leningen 788 830 Voorzieningen 219 239 Uitgestelde belastingverplichtingen
54 67 Overige langlopende verplichtingen
67 74
1.128 1.210 Kortlopende verplichtingen 715
1. 1.783 Totaal passiva 7.034 7.114

Datum 16 augustus 2007
Pagina 7 van 16

Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat Over het eerste halfjaar 2007
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar 2007 2006 Nettoresultaat over het halfjaar 146 124 Totaal rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen 1
---

Totaalresultaat over het halfjaar
147 131

Toe te rekenen aan:
Aandeelhouder van de moedermaatschappij 147 131 Minderheidsbelang van derden

- - Totaalresultaat over het halfjaar
147 1 13

Datum 16 augustus 2007
Pagina 8 van 16

Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht
Over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar 2007 2006 Nettoresultaat 146 124 Afschrijvingen en waardeverminderingen 140 169 Overige mutaties -84 -25 202 268 Mutatie werkkapitaal -106 192 Kasstroom bedrijfsactiviteiten 96 460 Kasstroom investeringsactiviteiten -319 -138 Kasstroom bedrijfs- en investeringsactiviteiten -223 322 Kasstroom financieringsactiviteiten -60 -78 Kasstroom -283 244 Brutoliquiditeiten ultimo 2.130 1.846 Brutoliquiditeiten primo 2.413 1.602 Mutatie brutoliquiditeiten -283 244

Datum 16 augustus 2007
Pagina 9 van 16

Toelichting op het verkorte geconsolideerde halfjaarbericht 2007

Algemene toelichting

Verslaggevende entiteit
NV Nederlandse Spoorwegen is gevestigd te Utrecht in Nederland. Het verkorte geconsolideerde halfjaarbericht van de Vennootschap over het eerste halfjaar van 2007 omvat de Vennootschap en haar dochterondernemingen (tezamen te noemen de "Groep") en het belang van de Groep in deelnemingen en vennootschappen waarover gezamenlijk met derden zeggenschap wordt uitgeoefend. De NV Nederlandse Spoorwegen is de houdstermaatschappij van NS Groep die op haar beurt de houdstermaatschappij is van de werkmaatschappijen die de verschillende bedrijfsactiviteiten van het concern uitvoeren. Het geconsolideerde halfjaarbericht van NS Groep is gelijk aan dat van NV Nederlandse Spoorwegen.

Overeenstemmingsverklaring
Dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht is opgesteld in overeenstemming met International Financial Reporting Standard (IFRS) IAS 34 Tussentijdse financiële verslaggeving. Het bevat niet alle informatie die is vereist voor een volledige jaarrekening en dient in combinatie met de geconsolideerde jaarrekening 2006 van de Groep te worden gelezen.

Dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht is op 14 augustus 2007 goedgekeurd door de Raad van Commissarissen.

Belangrijke grondslagen voor financiële verslaggeving De grondslagen voor financiële verslaggeving die de Groep in dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht heeft toegepast, zijn gelijk aan de door de Groep toegepaste grondslagen in de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2006.

Schattingen
De opstelling van halfjaarberichten vereist oordeelsvorming door de leiding, die schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen voor financiële verslaggeving en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen en de omvang van baten en lasten. De werkelijke uitkomsten kunnen van deze schattingen afwijken.

Tenzij hierna anders wordt vermeld, zijn bij het opstellen van dit verkorte geconsolideerde halfjaarbericht de gebruikte belangrijke, door het management gevormde oordelen bij de toepassing van de grondslagen voor financiële verslaggeving van de Groep en de gebruikte belangrijkste schattingsbronnen gelijk aan de oordelen en bronnen die zijn toegepast bij het opstellen van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2006.

Financieel risicobeheer
De doelstellingen en het beleid van de Groep op het gebied van het financieel risicobeheer komen overeen met de doelstellingen en het beleid die in de geconsolideerde jaarrekening 2006 zijn uiteengezet.

Datum 16 augustus 2007
Pagina 10 van 16

Acquisities
In het eerste halfjaar zijn de volgende acquisities gerealiseerd: Op 20 maart 2007 is DMI Nederland BV en DMI Injections Techniek GmbH in Duitsland voor 50% verworven. DMI is actief op het gebied van gespecialiseerde activiteiten voor afzinktechnieken en grondinjectiemethoden. Vanaf transactiedatum is DMI opgenomen in de geconsolideerde cijfers.
Op 18 april 2007 is Georg Reisse Bauunternehmung GmbH & Co. KG in Duitsland voor 100% verworven. Georg Reisse is actief op het gebied van aanleg en onderhoud van railinfra systemen en grondwerken. Vanaf transactiedatum is Georg Reisse opgenomen in de geconsolideerde cijfers.
Op 25 april 2007 is het 65% belang in Jernbaneservice AS, gevestigd in Oslo, Noorwegen uitgebreid naar 100%. De bedrijfsactiviteiten betreffen aanleg en onderhoud van railinfra systemen. Vanaf transactiedatum is Jernbaneservice als zodanig opgenomen in de geconsolideerde cijfers.
Op 13 juni 2007 is het 60% belang in Svensk Banproduktion AB in Zweden uitgebreid naar 100%. De bedrijfsactiviteiten omvatten aanleg en onderhoud van railinfra systemen. Vanaf transactiedatum is Svensk Banproduktion als zodanig opgenomen in de geconsolideerde cijfers.

Deze acquisities zijn onderdeel geworden van Strukton Groep NV. Voor alle vier vermelde acquisities is een voorlopige Purchase Price Allocation opgesteld. Geïdentificeerde reële waarde aanpassingen betreffen het onderhanden werk, materiële vaste activa, klantenbestand en orderportefeuille. Deze waardeaanpassingen zullen bij de jaarrekening 2007 volledig worden uitgewerkt.
De met de genoemde acquisities gemoeide overnamesom en overnamekosten bedragen in totaal 22 miljoen. Door deze acquisities is het balanstotaal gestegen met 61 miljoen. De balanspost immateriële vaste activa is gestegen met 6 miljoen als gevolg van goodwill voor deze overnames. Door deze toegevoegde activiteiten stijgt de omzet voor het eerste halfjaar 2007 met 31 miljoen.

Eigen vermogen en dividend
In de aandeelhoudersvergadering van 7 maart 2007 zijn de jaarrekening over 2006 en de winstbestemming vastgesteld. Overeenkomstig het voorstel is van de nettowinst van 197 miljoen een bedrag van 128 miljoen toegevoegd aan de reserves en een bedrag van 69 miljoen uitgekeerd als dividend.

Het eigen vermogen heeft zich het eerste halfjaar als volgt ontwikkeld:

2007 2006 Stand per 1 januari 3.843 3.710 Dividenduitkering -69 -77 Waardewijziging financiële instrumenten

- 6 Overige waardewijzigingen 1 1 Nettowinst eerste halfjaar 146 124 Stand per 30 juni 3.921 3.764

Datum 16 augustus 2007
Pagina 11 van 16

Rentedragende schulden
Het totaalbedrag aan rentedragende schulden bedraagt per 30 juni 2007 1.040 miljoen (per 30 juni 2006: 750 miljoen).

Bijzondere waardeverminderingen
De impairmenttest op de in voorbereiding zijnde exploitatie van de HSL-Zuid heeft in 2006 geleid tot een negatieve uitkomst van de contante waarde van de toekomstige kasstromen. Hiervoor werd een bandbreedte van 90 - 190 miljoen ingeschat. Als gevolg hiervan is een afwaardering in de 2006 jaarcijfers verwerkt van 140 miljoen. (In de halfjaarcijfers 2006 was al 50 miljoen voorzien. In het tweede half jaar is hier 90 miljoen aan toegevoegd). Volgens de huidige inzichten zijn er geen indicaties die aanleiding geven voor een herberekening van de impairment.

Investeringsverplichtingen
Eind juni 2007 heeft de Groep investeringsverplichtingen uitstaan voornamelijk voor de aankoop van rollend materieel voor een bedrag van 976 miljoen.

Winstbelastingen
Het geconsolideerde effectieve belastingpercentage van de Groep bedroeg in het eerste halfjaar van 2007 24 % (boekjaar 2006: 44%; eerste halfjaar van 2006: 26%). De verandering in het effectieve belastingpercentage ten opzichte van het eerste halfjaar 2006 houdt voornamelijk verband met het feit dat in december 2006 in Nederland een verlaging van het winstbelastingtarief werd vastgesteld, met als ingangsdatum 1 januari 2007. Hierdoor is tevens de belastinglatentie per 31 december 2006 afgewaardeerd, waardoor de effectieve belastingdruk over heel 2006 relatief hoog was.

Gebeurtenissen na balansdatum
Er hebben zich geen vermeldenswaardige gebeurtenissen na balansdatum voorgedaan die van invloed zijn op de 30 juni 2007 cijfers.

Datum 16 augustus 2007
Pagina 12 van 16

Segmentatieoverzicht

(bedragen in miljoenen euro's) Knooppunt- ontwikkeling Reizigersvervoer en -exploitatie Railinfra & Bouw Overig *) Totaal Eerste halfjaar 2007 2006 2007 2006 2007 2006 2007 2006 2007 2006 Bedrijfsopbrengsten 1.179 1.150 278 259 459 320 -53 -20
1.863 1.709 Bedrijfslasten 085 068 223 1 452 307 9 -13
1. 1. 20 -5 1.701 1.563 Bedrijfsresultaat 94 82 55 58 7 13 6 -7 162 146

Resultaat deelnemingen - - - - 1 - - 1 1 1 Nettoresultaat 72 64 41 40 4 10 29 10 146 124

Totaal activa 3.629 3.505 821 801 776 527 808
1. 1.620 7.034 6.453 Kortlopende schulden 4 906 158 92 436 322 -75 -8 94 1.463 1.312 Investeringen 280 82 21 14 10 15 9 7 320 118

Afschrijvingskosten 111 95 13 14 10 6 6 3 140 118

Waarde deelnemingen 1 - - - 19 15 44 46 64 61 Aantal medewerkers
in fte's ultimo 16.356 .577
16 2.966
2.845 5.560 826 508 508 25.390 23.756
3.
*) Betreft facilitaire concerneenheden en -staven. Niet- Reizigers- Hoofd- hoofd- vervoer Eerste halfjaar 2007 railnet railnet Totaal Bedrijfsopbrengsten
832 347 1.179 Bedrijfslasten
745 340 1.085 Bedrijfsresultaat
87 7 94 Resultaat deelnemingen

-

---

---
Nettoresultaat
68

4 72 Totaal activa 579 050

2. 1. 3.629 Kortlopende schulden 653 291 944 Investeringen 201

79 280 Afschrijvingskosten 94
17 111 Waarde deelnemingen

- 1
---
Aantal medewerkers
in fte's ultimo 535 821
9. 6. 16.356

Om zo klantgericht mogelijk te kunnen werken, bundelt NS de bedrijfsonderdelen logisch rond samenhangende processen op de gebieden materieelonderhoud, reizigersvervoer, knooppuntontwikkeling en railinfra & bouw. Dit heeft dienovereenkomstig geleid tot een herschikking van een aantal segmenten. De (vergelijkende) cijfers zijn aangepast op deze nieuwe inrichting.

Seizoensinvloeden hebben geen materieel effect op de cijfers.

Datum 16 augustus 2007
Pagina 13 van 16

Verbonden partijen
Eurofima is een 5,8% deelneming van de Groep, met deze partij gelden de volgende transacties en balansposities.

(in miljoenen euro's) halfjaar 2007 halfjaar 2006 Rentekosten 14 13 30 juni 2007 30 juni 2006 Nog te betalen rente 6 6 Onderhandse lening 684 727

Datum 16 augustus 2007
Pagina 14 van 16

Aan: De aandeelhouder van NV Nederlandse Spoorwegen Beoordelingsverklaring
Opdracht
Wij hebben de in dit halfjaarbericht opgenomen verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële informatie van NV Nederlandse Spoorwegen te Utrecht bestaande uit de balans per 30 juni 2007, winst-en-verliesrekening, mutatieoverzicht eigen vermogen en kasstroomoverzicht over de periode
1 januari 2007 tot en met 30 juni 2007 beoordeeld. Het bestuur van de vennootschap is verantwoordelijk voor het opmaken en het weergeven van de tussentijdse financiële informatie in overeenstemming met IAS 34 `Tussentijdse Financiële Verslaggeving' zoals aanvaard binnen de Europese Unie. Het is onze verantwoordelijkheid een conclusie te formuleren bij de tussentijdse financiële informatie op basis van onze beoordeling. Werkzaamheden
Wij hebben onze beoordeling van de tussentijdse financiële informatie verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder Standaard 2410, "Het beoordelen van tussentijdse financiële informatie door de openbaar accountant van de entiteit". Een beoordeling van tussentijdse financiële informatie bestaat uit het inwinnen van inlichtingen, met name bij personen die verantwoordelijk zijn voor financiën en verslaggeving, en het uitvoeren van cijferanalyses en andere beoordelingswerkzaamheden. De reikwijdte van een beoordeling is aanzienlijk geringer dan die van een controle die is uitgevoerd in overeenstemming met Controlestandaarden en stelt ons niet in staat zekerheid te verkrijgen dat wij kennis hebben genomen van alle aangelegenheden van materieel belang die bij een controle onderkend zouden worden. Om die reden geven wij geen accountantsverklaring af.
Conclusie
Op grond van onze beoordeling is ons niets gebleken op basis waarvan wij zouden moeten concluderen dat de verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële informatie tot 30 juni 2007 niet, in alle van materieel belang zijnde opzichten, is opgesteld in overeenstemming met IAS 34 "Tussentijdse Financiële Verslaggeving", zoals aanvaard binnen de Europese Unie.

Amstelveen, 14 augustus 2007

KPMG ACCOUNTANTS NV
F.A.C.M. van Kasteren RA

Datum 16 augustus 2007
Pagina 15 van 16

Kerncijfers

eerste halfjaar
2007 2006 Vervoersomzet op het binnenlandse net (in miljoenen euro's)1 823 791 Vervoersomvang op het binnenlandse net (in miljoenen reizigerskilometers)1 7.641 7.495

Retail en horeca omzet op stations (in miljoenen euro's) 143 131 Bedrijfsresultaat/ bedrijfsopbrengsten (ROS) in % 8,7 8,5 Personeelsaantal in mensjaren eind juni

25.390 23.756


1 Voor vergelijkingsdoeleinden zijn de cijfers van 2006 aangepast

Kwaliteitscijfers NS 1e en 2e kwartaal 2007

% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft1
2006 2007 kwartaal 1e kw 2e kw 3e kw 4e kw 1e kw 2e kw Op tijd rijden 35% 41% 44% 35% 39% 43% Beschikbaarheid zitplaats 74% 75% 80% 72% 74% 74% Informatie bij ontregeling 45% 48% 49% 48% 48% 49% Sociale veiligheid trein en station 72% 74% 75% 74% 76% 76% Reinheid treininterieur en station 52% 53% 54% 54% 55% 53% Klantgerichtheid personeel 54% 57% 57% 56% 57% 58% Algemeen Oordeel 65% 70% 71% 64% 67% 69% Punctualiteit2
Treinen op tijd binnen 3 minuten3 86,4% 88,2% 85,6% 79,0% 86,8% 87,8% Treinen op tijd binnen 5 minuten3 92,9% 93,9% 92,3% 88,0% 92,8% 93,4% Aansluitingen gehaald in % 90,9% 91,8% 91,1% 87,2% 90,9% 92,0% Uitval van treinen 1,3% 1,0% 1,4% 1,8% 2,5% 1,4%
1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, consumentenorganisaties en NS.
2. Bron punctualiteitscijfers: ProRail.

3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.

Datum 16 augustus 2007
Pagina 16 van 16

Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting 030-2357070 of via persvoorlichting@ns.nl

NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. Per dag bereiken 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de
375 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

Binnenlands reizigersvervoer zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort beheert de spoorwegstations in Nederland en exploiteert en ontwikkelt stations, kantoren en woningen rondom het spoor. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in de aanleg en het onderhoud van spoorinfrastructuur en opereert als bouwbedrijf. NS Internationaal verbindt Nederland met het nabije buitenland. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een volwaardig en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot
600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije markt bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.

NS deelt het spoorwegnet ­ het drukstbereden van Europa - met bijna 30 andere partijen. Namens de overheid verdeelt ProRail de capaciteit op de rails en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.

NS
Corporate Communication
Hoofdgebouw IV
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025

3500 HA Utrecht T 030 - 235 70 70
F 030 - 234 14 16
www.ns.nl


---- --