Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Amsterdam, 19 augustus 2007

Jubileumeditie Grachtenfestival 2007 trekt meer dan 66.000 bezoekers

Jaarlijkse groei zet door met 10%, uitbreiding naar IJ-oevers succesvol gecontinueerd

De 10de editie van het Grachtenfestival werd vandaag aan het einde van de middag afgesloten door de big band van het Nederlands Philharmonisch Orkest met een feestelijk Buurtbal op het ponton voor Hotel Pulitzer in Amsterdam.

Het festival programmeerde deze editie ruim 166 concerten en bracht meer dan 66.000 mensen op de been, een toename van 6.000 bezoekers. Een groot deel van de concerten raakte uitverkocht.

De aanwezigheid van de Britse composer-in-residence Jonathan Dove en de uitvoering van veel van zijn werken wist musici te inspireren en de Grachtenfestivalbezoekers te fascineren. De componist heeft dankzij het Grachtenfestival een permanente plek veroverd in de harten van het festivalpubliek.

Het Grachtenfestival zelf stond dit jaar ook als evenement fors in de schijnwerpers: naast grootschalige aandacht in de nationale media werd nog niet eerder door zoveel internationale media aandacht aan het festival besteed.

De uitbreiding naar de IJ-oevers, die vorig jaar werd ingezet, is ook dit jaar succesvol gebleken. Het publiek vond in ruime getalen de weg naar nieuwe binnen- en buitenlocaties zoals de Centrale Bibliotheek, Panama en nieuwe locaties in Amsterdam-Noord waaronder het M-Lab theater. Ook de bekende Huis-, Tuin- en Dakterrasconcerten in de Amsterdamse binnenstad trokken, zoals elk jaar, weer veel muziekliefhebbers.

Het Grachtenfestival 2008 vindt plaats van 16 tot en met 24 augustus.

Over het Grachtenfestival:
Het Grachtenfestival is het jaarlijks terugkerende festival met (klassieke) muziek op bijzondere locaties in de Amsterdamse binnenstad en aan de IJ-oevers. Elk jaar worden nieuwe speellocaties toegevoegd. Deze locaties onderscheiden zich door bijzondere of monumentale architectuur en cultuurhistorische waarde. Het Grachtenfestival biedt in hoge mate een podium aan jong talent. Ook het Kindergrachtenfestival, met producties voor baby's en peuters tot en met tieners, maakt deel uit van dit evenement. Veel concerten zijn gratis of tegen een lage toegangsprijs toegankelijk.

Hoofdsponsors van het Grachtenfestival zijn Schiphol Group, ING en Overhoeks (ING Real Estate, Ymere en Vesteda).
Hoofdsubsidiënt is Gemeente Amsterdam.
Mediapartner van het festival is HDC Media.