Tom Coronel

26 Augustus 2007
Eerste Diesel overwinning voor SEAT op Oschersleben

Hoewel het hele veld bij de start van de eerste FIA-WTCC race op Oschersleben nog goed weg kwam, ontbraken er de nodige rijders bij de eerste passage van start/finish. Er was op dat moment al sprake van een Safety Car situatie want nog voor de eerste bocht strandden de BMW van Zanardi, de zwaar gehavende SEAT van Pierre Yves Corthals en de Chevrolet van Nicola Larini. Maar nauwelijks een bocht later was het ook raak. Daar waren het ondermeer de SEATs van Peter Terting en Tom Coronel die het strijdperk met schade verlieten, na een spin van Alain Menu in de Chevrolet.

Foto: FIA WTCC

Na de nodige ronden achter de Safety Car was de herstart voor Gabriele Tarquini, met op zijn bumper merkgenoot Yvan Muller. James Thompson scheidde met zijn rode Alfa de SEAT van de volgende BMWs onder aanvoering van Jorg Muller. Enkele ronden later neemt Tarquini de bocht iets te wijd, waardoor de dieselmotor aangedreven Leon met Yvan Muller de leiding overneemt en in de navolgende ronden niet meer afstaat. Tarquini eindigt als tweede en Thompson wist zijn derde plaats te behouden, ten koste van Jorg Muller en Andy Priaulx. De beide BMW-coureurs ondernamen meerdere pogingen om langs de Alfa te komen, maar maakten het daarbij elkaar vaak niet altijd even makkelijk. Zo probeerde Piaulx daarbij ook Muller zijn vierde plaats te ontnemen. De Duitser moest dus een plek zien te winnen en zijn eigen positie verdedigen. Opmerkelijk was de zesde positie in handen van Jordi Gene die daarmee de grootste inhaalrace van iedereen maakte.

Opmerkelijk was het debuut van de Rus Sadredinov als teamgenoot van Tom Coronel die met de door GR Asia geprepareerde Leon naar een elfde positie algemeen en een tweede plaats in de Privateer-klasse reed.

Foto: FIA WTCC

Bij de start van de tweede race benutte BMW-coureur Augusto Farfus zijn (achterwiel)aandrijfvoordeel maximaal. Samen met merkgenoten Andy Priaulx en Jorg Muller ging hij richting eerste bocht. Daar strandden Robert Colciaco en Muller, nadat zij door Gene van hun lijn werden gedwongen en voor de bandenafzetting naast de baan tot stilstand kwamen. De plaats waar ook Olivier Tielemans na een spin belandde. Allen konden vooralsnog- verder. Ook Tom Coronel, die als gevolg van de hectiek in de eerste ronde met een zestiende plaats afsloot.

Alhoewel de beide koplopers hetzelfde merk vertegenwoordigen maakten ze het elkaar niet makkelijk. Priaulx bleef telkens weer proberen om langs Farfus te komen. Daarbij daalde de snelheid zo ver dat Gene en Thompson aan konden sluiten. Gene kwam zelfs tot naast de BMW van de Brit maar miste de ruimte om hem te passeren. Halverwege de race hadden de BMWs een kleine voorsprong, maar Priaulx gunde de leider geen moment rust. Thomson streed op soortgelijke manier met de voor hem rijdende Gene, terwijl de als vijfde rijdende Yvan Muller gezelschap had van Rob Huff in de Chevrolet en net voor hem eindigde.

Foto: FIA WTCC

Achtereenvolgens meldden Nicola Larini, Jorg Muller en Olivier Tielemans zich aan de pits, terwijl Tom Coronel opklom naar een dertiende plaats achter Pedala in de SEAT. Tot en met de laatste ronde bleef Priaulx proberen de winst te pakken, maar die ging naar Farfus die daarmee ook de leiding in de tussenstand overneemt.