26 Augustus 2007
Eerste Diesel overwinning voor SEAT op Oschersleben
Hoewel het hele veld bij de start van de eerste FIA-WTCC race op
Oschersleben nog goed weg kwam, ontbraken er de nodige rijders bij de
eerste passage van start/finish. Er was op dat moment al sprake van
een Safety Car situatie want nog voor de eerste bocht strandden de BMW
van Zanardi, de zwaar gehavende SEAT van Pierre Yves Corthals en de
Chevrolet van Nicola Larini. Maar nauwelijks een bocht later was het
ook raak. Daar waren het ondermeer de SEATs van Peter Terting en Tom
Coronel die het strijdperk met schade verlieten, na een spin van Alain
Menu in de Chevrolet.
Foto: FIA WTCC
Na de nodige ronden achter de Safety Car was de herstart voor Gabriele
Tarquini, met op zijn bumper merkgenoot Yvan Muller. James Thompson
scheidde met zijn rode Alfa de SEAT van de volgende BMWs onder
aanvoering van Jorg Muller. Enkele ronden later neemt Tarquini de
bocht iets te wijd, waardoor de dieselmotor aangedreven Leon met Yvan
Muller de leiding overneemt en in de navolgende ronden niet meer
afstaat. Tarquini eindigt als tweede en Thompson wist zijn derde
plaats te behouden, ten koste van Jorg Muller en Andy Priaulx. De
beide BMW-coureurs ondernamen meerdere pogingen om langs de Alfa te
komen, maar maakten het daarbij elkaar vaak niet altijd even
makkelijk. Zo probeerde Piaulx daarbij ook Muller zijn vierde plaats
te ontnemen. De Duitser moest dus een plek zien te winnen en zijn
eigen positie verdedigen. Opmerkelijk was de zesde positie in handen
van Jordi Gene die daarmee de grootste inhaalrace van iedereen maakte.
Opmerkelijk was het debuut van de Rus Sadredinov als teamgenoot van
Tom Coronel die met de door GR Asia geprepareerde Leon naar een elfde
positie algemeen en een tweede plaats in de Privateer-klasse reed.
Foto: FIA WTCC
Bij de start van de tweede race benutte BMW-coureur Augusto Farfus
zijn (achterwiel)aandrijfvoordeel maximaal. Samen met merkgenoten Andy
Priaulx en Jorg Muller ging hij richting eerste bocht. Daar strandden
Robert Colciaco en Muller, nadat zij door Gene van hun lijn werden
gedwongen en voor de bandenafzetting naast de baan tot stilstand
kwamen. De plaats waar ook Olivier Tielemans na een spin belandde.
Allen konden vooralsnog- verder. Ook Tom Coronel, die als gevolg van
de hectiek in de eerste ronde met een zestiende plaats afsloot.
Alhoewel de beide koplopers hetzelfde merk vertegenwoordigen maakten
ze het elkaar niet makkelijk. Priaulx bleef telkens weer proberen om
langs Farfus te komen. Daarbij daalde de snelheid zo ver dat Gene en
Thompson aan konden sluiten. Gene kwam zelfs tot naast de BMW van de
Brit maar miste de ruimte om hem te passeren. Halverwege de race
hadden de BMWs een kleine voorsprong, maar Priaulx gunde de leider
geen moment rust. Thomson streed op soortgelijke manier met de voor
hem rijdende Gene, terwijl de als vijfde rijdende Yvan Muller
gezelschap had van Rob Huff in de Chevrolet en net voor hem eindigde.
Foto: FIA WTCC
Achtereenvolgens meldden Nicola Larini, Jorg Muller en Olivier
Tielemans zich aan de pits, terwijl Tom Coronel opklom naar een
dertiende plaats achter Pedala in de SEAT. Tot en met de laatste ronde
bleef Priaulx proberen de winst te pakken, maar die ging naar Farfus
die daarmee ook de leiding in de tussenstand overneemt.
Tom Coronel