e-office bouwt virtueel kenniscentrum voor voestalpine Railpro

Voorkomen van kennisverlies door natuurlijk personeelsverloop

Houten, 27 augustus 2007 - e-office, specialist in het optimaliseren van de werkomgeving van professionals, heeft een virtueel kenniscentrum ontwikkeld voor voestalpine Railpro. voestalpine Railpro, totaalaanbieder van producten, logistiek en service voor de railinframarkt, maakt met de nieuwe toepassing de kennis en expertise die aanwezig is binnen het spoorbedrijf eenvoudig toegankelijk. Hierdoor kunnen de medewerkers efficiënter werken en op basis van de juiste informatie over onder andere het spoor, de benodigde materialen en de toepassing van de materialen betere beslissingen nemen.

In twee maanden tijd werd de basis gelegd voor het virtuele kenniscentrum. In eerste instantie wordt SharePoint 2007 ingezet om algemene technische kennis alsmede praktische informatie over de organisatie vast te leggen. In een later stadium wordt het kenniscentrum uitgebreid met teamsites om alle inhoudelijke en specifieke kennis van railprojecten, bestekken van opdrachten en werkprocessen vast te leggen.

"Omdat het spoor intensief wordt gebruikt, stelt de overheid hoge eisen aan de kwaliteit en beschikbaarheid van het spoor. Om dit te garanderen, moeten we niet alleen nieuwe kennis opdoen, maar er eveneens voor zorgen dat deze ook wordt gedeeld. Daarnaast hebben we te maken met natuurlijk verloop in het personeelsbestand. Om te voorkomen dat kennis verloren gaat, hebben wij vorig jaar besloten om een kenniscentrum op te zetten", aldus Sjaak Spruijt, coördinator supply, logistics & service van voestalpine Railpro en verantwoordelijk voor het virtuele kenniscentrum.

Het virtuele kenniscentrum is de eerste stap naar een zelfbewuste en lerende organisatie. Het kenniscentrum wordt op lange termijn uitgebouwd tot een complete digitale werkomgeving, waarin medewerkers informatie kunnen vinden die voor hen relevant is. e-office adviseerde voestalpine Railpro over de keuze voor Sharepoint 2007 en over de inrichting van het virtuele kenniscentrum op basis van de werkwijze van de medewerkers.

Over voestalpine Railpro
voestalpine Railpro, onderdeel van het Oostenrijkse bedrijf voestalpine Bahnsysteme GmbH & Co KG , is één van de grootste spelers op de Nederlandse railinframarkt en levert een totaalpakket voor de nieuwbouw, vernieuwbouw, storingdienst en onderhoud van het spoorwegnet. Daarnaast is het spoorbedrijf leverancier van onder andere spoorstaven en wissels. Voor meer informatie, bezoek www.voestalpine.com/railpro.

Over e-office
e-office is opgericht in 1991 en heeft zich direct vanaf het begin gespecialiseerd in het optimaliseren van de werkomgeving voor professionals: working easier. De dienstverlening van e-office richt zich op het begeleiden van de organisatie- en gedragsverandering die nodig is om de werkprocessen te verbeteren. Daarnaast verzorgt e-office de realisatie van digitale werkomgevingen inclusief de juiste portaloplossingen op basis van IBM- en Microsoft-technologie. e-office adviseert organisaties over de manier waarop zij technologie kunnen inzetten om (virtuele) samenwerking te verbeteren en zo efficiënter te werken. Hierbij staat een goede balans tussen mens, organisatie en technologie centraal. e-office realiseert naast digitale werkomgevingen en portals ook oplossingen voor intranet, extranet of websites en mobiele oplossingen. De toepassingen van e-office worden gebruikt in verschillende sectoren, zoals de financiële sector, de zakelijke dienstverlening, zorg en industrie. Klanten van e-office zijn onder meer Fortis, UMC Utrecht, KPMG, Toshiba, Heineken, Tostrams, Van Lanschot Bankiers en Intervet. Voor de realisatie van haar oplossingen maakt e-office gebruik van de nieuwste (portal-)technologieën en is Microsoft Gold Partner en IBM Premier Partner. Bij e-office, gevestigd in Houten, werken ruim 100 specialisten. Voor meer informatie over e-office: www.e-office.com.



Ingezonden persbericht