Gemeente Venlo


Campagne Stomdronken van start

persbericht 23 augustus 2007

De campagne Stomdronken gaat op maandag 27 augustus van start. Deze uitgebreide communicatiecampagne is gericht op jongeren van 12 tot en met 18 jaar. De campagne is onderdeel van het alcohol- en drugspreventieproject 'Kloeken en Blowen'.

Binnen dit project werken de gemeente Venlo, GGZ Noord- en Midden-Limburg, GGD, politie, het JIP (Wel.kom) en de horeca samen. In de periode 2007-2009 zetten zij fors in op het tegengaan van alcohol- en drugsgebruik bij de Venlose jeugd. Venlo heeft alle gemeenten in Noord- en Midden-Limburg aangeboden om gebruik te maken van de campagnematerialen.

Campagne
Bewustwording staat centraal: Hoe stom is het om je iedere keer te bezuipen en stomdronken te worden? Om de bewustwording te bereiken worden verschillende middelen ingezet. Voor jongens en meisjes zijn aparte posters gemaakt; beiden worden aangesproken op het gênante van te veel drinken. De posters moeten duidelijk maken hoe bezopen het is om stomdronken te zijn. De posters shockeren opzettelijk om het thema onder de aandacht te brengen.

Andere materialen zoals sleutelhangers en pennen leggen vervolgens de nadruk op positief gedrag: ik ben nuchter. En in horecagelegenheden liggen 'nuchtere' bierviltjes met korte tips over alcohol- en drugsgebruik.

Een aantal Venlose jongeren heeft zelf een rapsong gemaakt over alcoholgebruik, die te zien zal zijn op Omroep Venlo. Er is ook een wedstrijd uitgeschreven: hoe bezopen vind jij het om te zuipen? Venlose jongeren kunnen zelf een bierviltje ontwerpen waarop ze dit duidelijk maken. Van het winnende ontwerp worden 10.000 viltjes gedrukt. Ook is er een website: www.kloekenblowen.nl Hierop is informatie te vinden over het project, over de wedstrijd en er zijn links naar nuttige andere websites over alcohol en drugs.

Kloeken en blowen

Het alcohol- en drugspreventieproject 'Kloeken en Blowen' richt zich op het voorkómen en beperken van gezondheidsrisico's voor de jongere en zijn of haar directe omgeving én het beperken van het risico op alcohol- en drugsgerelateerde maatschappelijke overlast.

De doelgroep is de Venlose jeugd van 0 tot 23 jaar: jongeren die problematisch alcohol en drugs gebruiken, maar ook potentiële alcohol- en drugsgebruikers. Speciale aandacht is er voor de jongeren van de groepen zeven en acht van de basisschool, omdat zij zich in de kwetsbare fase van de overgang naar de middelbare school bevinden. Daarnaast gaat er extra aandacht uit naar de ouders, die een grote invloed hebben op het gedrag van hun kinderen.

Als jongeren in Venlo 12 jaar worden, krijgen hun ouders de komende jaren een brief met een folder over de gevaren van alcohol- en drugsgebruik. Ook krijgen zij adviezen hoe ze hier mee om moeten gaan.

Ouders van jongeren die door de politie zijn aangehouden op straat voor openbaar dronkenschap krijgen een brief van de burgemeester.