AutoRai

Reizen en ruimte volgens Dodge: Journey

(8/27/2007)
Dodge zet op de autotentoonstelling van Frankfurt de volgende stap in zijn indrukwekkende modellenoffensief. De Dodge Journey, die er zijn wereldpremière viert, is een uitermate veelzijdige cross-over met een sportief uiterlijk, de praktische eigenschappen van een MPV en de veelzijdigheid van een SUV.

Hij wordt leverbaar met vier- en zescilinder benzinemotoren en met een direct ingespoten diesel. Daarbij is het de eerste Amerikaanse auto die beschikbaar is met een versnellingsbak met dubbele koppeling.

De Journey is gemaakt om te reizen. Maar dan wel op de Dodge-manier. Zo is de Journey een vijfzitter met een enorme kofferruimte. Maar de Journey is er ook als 5+2 â daar zijn ze op de sportvereniging ook blij mee. Hoeveel mensen er ook mee gaan in de Journey, ze hebben allemaal een perfect uitzicht dankzij de bioscoopopstelling van de zitrijen (hoe verder naar achteren, des te hoger de zitplaats). Zelfs de instap is praktisch: de Journey heeft deuren die onder een hoek van maximaal 90 graden kunnen openen. Tip ân Slide draagt bij aan een optimale toegang naar de derde zitrij: door de hendel van de zitplaatsen op de tweede rij naar voren te bewegen, vouwt de zitting op en schuift een gedeelte (2/3 â 1/3) van die zitrij automatisch naar voren.

Ruimte tot in detail
De Journey biedt mede dankzij zijn buitenmaten (L/B/H 4,89/1,83/1,70 m) en de riante wielbasis van 2,89 meter volop ruimte voor zijn passagiers. Ook in detail wordt elk hoekje en gaatje benut. Zo is de Journey leverbaar met Flip ân Stow: de zittingen van de voorstoelen zijn naar voren te klappen en geven dan toegang tot een ruim bagagevak, waar met gemak een paraplu, een portefeuille of een koptelefoon in past. De Journey maakt het ook mogelijk om kinderen letterlijk onder handbereik te houden: de zitting van het breedste gedeelte van de in twee delen neerklapbare tweede zitrij kan daartoe vijf centimeter naar voren worden geschoven. Door de leuning van de passagierstoel ook neer te klappen, zit de kroost nog geen armlengte ver weg. Bovendien is de complete tweede zitrij over een lengte van 12 centimeter verschuifbaar. Optioneel zijn geïntegreerde kinderzitjes voor de tweede zitrij beschikbaar. Deze zijn geschikt voor kinderen met een lengte tot 1,45 m en/of een gewicht van 22-39 kilo. Deze zitjes verhogen de zitpositie met ruim 10 centimeter waardoor de kinderen probleemloos de standaard veiligheidsgordel kunnen gebruiken.

Geheime vakken en dorstige momenten
De vijfzits Journey heeft achter de tweede zitrij een variabel in te delen âgeheimeâ bergruimte. Deze is zodanig in te delen dat bijvoorbeeld een volle boodschappentas er stevig in opgeborgen kan worden. De zevenzits Journey heeft achter de derde zitrij een extra bergvak.

Dodge denkt ook aan dorstige momenten en daarom bevindt zich achter beide voorstoelen een vak met plaats voor 12 blikjes frisdrank. Deze vakken zijn waterdicht en dus is het geen probleem er ook ijsblokjes in te doen om de drankjes koel te houden. De vakken zijn eenvoudig schoon te maken.

Uiterlijk een echte
Gebruiksgemak en veelzijdigheid zijn echte Dodge-kenmerken, maar uiteraard is de Journey ook qua uiterlijk âeen echteâ. Dat begint al bij de typerende grille met daarnaast de scherp gesneden koplampen. Ook het profiel is strak en daarbij springen de forse wielkasten (met plaats voor wielen tot 19 inch) direct in het oog. Roofrails zijn afhankelijk van de uitvoering standaard of optioneel. In de ruim uitgesneden achterklep benadrukt de geïntegreerde spoiler het dynamische karakter van de Journey nog eens.

Diesel of benzine
Het nieuwe Dodge ontwikkelt autoâs waarbij nadrukkelijk rekening wordt gehouden met Europese wensen en eisen. Het motorenaanbod bestaat uit een efficiënte 2,4 liter World Engine met 173 pk en een koppel van 225 Nm. Daarnaast is er een 2,7 V6 met een topvermogen van 186 pk en een koppel van 259 Nm. Deze soepele V6 is geschikt voor het gebruik van E85. Uiteraard is de Journey er ook met een krachtige en zuinige dieselmotor. De 2.0 CRD met standaard roetfilter is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en levert een vermogen van 140 pk en een koppel van 310 Nm. Deze uitvoering verbruikt nog geen 7,0 l/100 km.

Schakelen op maat
De Dodge Journey met de tweeliter turbodieselmotor is tegen meerprijs leverbaar met een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en handschakelmogelijkheid. Deze transmissie is ontwikkeld in samenwerking met Getrag. Als een bepaalde versnelling is ingeschakeld, zet de tweede koppeling de volgende versnelling vast stand-by. Dat maakt opschakelen zonder verlies van trekkracht mogelijk. Dat leidt tot sneller overschakelen en een brandstofbesparing van circa 6% ten opzichte van een conventionele automaat. De Journey met de 2,7-liter V6 heeft standaard een automatische zesversnellingsbak.

De Journey maakt gebruikt van het zogenaamde D-platform van Chrysler. Hij deelt dus zijn solide technische basis (inclusief voorwielaandrijving) met onder andere de Dodge Avenger. De Journey heeft echter een 12,4 cm langere wielbasis.

Reizen met een gerust gevoel
Prettig reizen begint met een gerust gevoel. Daarom is de Dodge Journey standaard uitgerust met ABS, ESP, Electronic Roll Mitigation en zes airbags ( multistage front airbags, zijairbags en gordijnairbags). Een achteruitrijcamera voor een goed overzicht en makkelijk (in)parkeren is als optie verkrijgbaar.

Reizen in 2008
In Amerika wordt de Dodge Journey leverbaar in de uitvoeringen SE, SXT en R/T. De levering in de Verenigde Staten begint in het eerste kwartaal van 2008. Naar verwachting komt de Journey is de tweede helft van 2008 naar Europa. Hoe het leveringsprogramma er dan uit ziet is nog niet bekend. Ook over uitvoeringsspecificaties en prijsstelling kunnen op dit moment nog geen mededelingen worden gedaan