AutoRai

SEAT behaalt eerste WTCC-overwinning met dieselmotor

(8/27/2007)
Op het circuit van Oschersleben zorgde SEAT-coureur Yvan Muller voor een historisch feit door als eerste coureur in de geschiedenis van het FIA WK Toerwagens (WTCC) een race te winnen met een diesel-aangedreven auto. Met de SEAT Leon TDI zegevierde de Fransman in Duitsland voor zijn SEAT-merkgenoot Gabriele Tarquini.

In de tweede race van het weekend behaalde de Spanjaard Jordi Gené wederom een podiumplaats voor de SEAT Leon TDI door als derde te eindigden, zijn beste resultaat van het seizoen tot nu toe.

âHet was een gok om na slechts 1000 testkilometers tijdens het vorige raceweekend, eind juli in Anderstorp, al de dieselmotor in te zettenâ, verklaarde racewinnaar Yvan Muller. âWe hebben de gok genomen, omdat de dieselmotor duidelijk in het voordeel is wanneer het gaat om trekkracht en topsnelheid. En ik ben blij dat we het gedaan hebben. Deze overwinning is echt iets bijzonders, voor mijzelf, voor SEAT en voor het WTCC.â Voor routinier Muller was het zijn tweede zege in het WK Toerwagens. Vorig jaar won hij al een wedstrijd op het Britse circuit van Brands Hatch. SEAT-sportdirecteur Jaime Puig was eveneens zeer content met het succes: âWe waren overtuigd van het potentieel van onze TDI-dieselmotor, maar dat we nu in pas de derde race met deze motor al een overwinning zouden behalen, hadden we zelf ook niet helemaal verwacht. Dit is een fantastisch moment in de sporthistorie van SEAT.â

Al in de tijdtraining bepaalden SEAT-coureurs voor een groot deel het tempo. Lange tijd zag het ernaar uit, dat Yvan Muller de eerste pole-position voor een dieselauto zou veroveren, maar in de laatste paar seconden werd hij nog voorbijgestoken door Gabriele Tarquini. De Italiaanse privérijder Roberto Colciago completeerde het succes voor SEAT met zijn derde trainingstijd. Voor Tom Coronel verliep het iets minder voorspoedig. Hij kwam niet verder dan de zestiende tijd. âHet ging niet zoals ik het wildeâ, verklaarde de rijder van het SEAT Team Holland. âMet name op het achterste gedeelte van het circuit verloor ik heel veel tijd.â In de race viel Coronel al in de eerste ronde uit, na betrokken te zijn geraakt bij een massacrash. âIk werd twee, drie keer van achteren aangereden en voordat ik er zelf erg in had stond ik met mijn auto achterstevorenâ, berichtte hij.

In de tweede wedstrijd was Jordi Gené met zijn derde plaats de best geklasseerde SEAT-rijder. âFantastisch om nu al met deze auto op het podium te staanâ, zei de Spanjaard, die het grootste deel van het ontwikkelingswerk met de dieselmotor voor zijn rekening nam. âWe hebben de afgelopen weken heel veel werk verzet, hadden geen tijd voor vakantie. Voor die inzet zijn we nu echter op een prachtige wijze beloond!â Yvan Muller eindigde in deze race als vijfde en ook Tiago Monteiro en Michel Jourdain als achtste en negende reden voor SEAT in de top tien. Tom Coronel, die na zijn voortijdige uitval in de eerste race van achteraan startte, maakte een aantal plaatsen goed en eindigde als twaalfde.