SEAT behaalt eerste WTCC-overwinning met dieselmotor
(8/27/2007)
Op het circuit van Oschersleben zorgde SEAT-coureur Yvan Muller voor
een historisch feit door als eerste coureur in de geschiedenis van het
FIA WK Toerwagens (WTCC) een race te winnen met een diesel-aangedreven
auto. Met de SEAT Leon TDI zegevierde de Fransman in Duitsland voor
zijn SEAT-merkgenoot Gabriele Tarquini.
In de tweede race van het weekend behaalde de Spanjaard Jordi Gené
wederom een podiumplaats voor de SEAT Leon TDI door als derde te
eindigden, zijn beste resultaat van het seizoen tot nu toe.
âHet was een gok om na slechts 1000 testkilometers tijdens het vorige
raceweekend, eind juli in Anderstorp, al de dieselmotor in te zettenâ,
verklaarde racewinnaar Yvan Muller. âWe hebben de gok genomen, omdat
de dieselmotor duidelijk in het voordeel is wanneer het gaat om
trekkracht en topsnelheid. En ik ben blij dat we het gedaan hebben.
Deze overwinning is echt iets bijzonders, voor mijzelf, voor SEAT en
voor het WTCC.â Voor routinier Muller was het zijn tweede zege in het
WK Toerwagens. Vorig jaar won hij al een wedstrijd op het Britse
circuit van Brands Hatch. SEAT-sportdirecteur Jaime Puig was eveneens
zeer content met het succes: âWe waren overtuigd van het potentieel
van onze TDI-dieselmotor, maar dat we nu in pas de derde race met deze
motor al een overwinning zouden behalen, hadden we zelf ook niet
helemaal verwacht. Dit is een fantastisch moment in de sporthistorie
van SEAT.â
Al in de tijdtraining bepaalden SEAT-coureurs voor een groot deel het
tempo. Lange tijd zag het ernaar uit, dat Yvan Muller de eerste
pole-position voor een dieselauto zou veroveren, maar in de laatste
paar seconden werd hij nog voorbijgestoken door Gabriele Tarquini. De
Italiaanse privérijder Roberto Colciago completeerde het succes voor
SEAT met zijn derde trainingstijd. Voor Tom Coronel verliep het iets
minder voorspoedig. Hij kwam niet verder dan de zestiende tijd. âHet
ging niet zoals ik het wildeâ, verklaarde de rijder van het SEAT Team
Holland. âMet name op het achterste gedeelte van het circuit verloor
ik heel veel tijd.â In de race viel Coronel al in de eerste ronde uit,
na betrokken te zijn geraakt bij een massacrash. âIk werd twee, drie
keer van achteren aangereden en voordat ik er zelf erg in had stond ik
met mijn auto achterstevorenâ, berichtte hij.
In de tweede wedstrijd was Jordi Gené met zijn derde plaats de best
geklasseerde SEAT-rijder. âFantastisch om nu al met deze auto op het
podium te staanâ, zei de Spanjaard, die het grootste deel van het
ontwikkelingswerk met de dieselmotor voor zijn rekening nam. âWe
hebben de afgelopen weken heel veel werk verzet, hadden geen tijd voor
vakantie. Voor die inzet zijn we nu echter op een prachtige wijze
beloond!â Yvan Muller eindigde in deze race als vijfde en ook Tiago
Monteiro en Michel Jourdain als achtste en negende reden voor SEAT in
de top tien. Tom Coronel, die na zijn voortijdige uitval in de eerste
race van achteraan startte, maakte een aantal plaatsen goed en
eindigde als twaalfde.
AutoRai