De Unie
28/08/2007
Digitale handtekeningenactie steunt heldere WCT-besluitvorming
Culemborg/Middelburg, 28 augustus 2007 - Vakbond de Unie biedt âsamen
met vertegenwoordigers uit de Zeeuwse samenleving- via een nieuwe
website bezorgde Nederlanders de gelegenheid hun stem te laten horen
over de (bijzonder trage) besluitvorming inzake het WCT-dossier. De
digitaal verzamelde handtekeningen worden doorgeleid naar Provinciale
Staten en het college van Gedeputeerde Staten in Middelburg en de
Tweede Kamer in Den Haag.
âZeeland en dus ook Nederland laat een gouden kans voorbij gaan, als
bestuurders in Middelburg wederom besluiten de Westerschelde
containerterminal (WCT) op de lange baan te schuiven. Nieuwe
(inter)nationale investeerders passeren dan het economisch belangrijke
Scheldebekken. Dit is nu nog een belangrijke draaischijf voor
internationale handelsstromen maar die positie staat structureel onder
druk. Door schaalvergroting en globalisering van handelsstromen heeft
de Zeeuwse haveninfrastructuur een duidelijke vernieuwingsimpuls
nodig. De WCT is de nieuwe katalysator hiervoor, maar dan moet
Middelburg eindelijk eens duidelijk kleur durven bekennen. Doet men
dat wederom niet, dan kost dit gewoon honderden banen en wijken
havenbedrijven en dienstverleners versneld uit naar andere havens die
beter inspelen op hun toekomstâ aldus Unie-voorzitter Jacques Teuwen.
De Westerschelde containerterminal vormt een uitbreiding van de
Vlissingse Sloehaven door middel van de aanleg van een terminal van
ongeveer 100 hectare met een (diepzee)kade van ongeveer 2000 meter..
Binnenkort buigt Provinciale Staten van Zeeland zich namelijk wederom
over de toekomst van de Westerschelde containerterminal (WCT). De
beoogde containerterminal moet het mogelijk maken dat Zeeland ook
straks een belangrijke rol blijft vervullen als veelzijdig logistiek
voorportaal van het internationaal belangrijke Scheldebekken. De
Zeeuwse haveninfrastructuur zal, volgens vele rapporten en
deskundigen, aanzienlijk sneller moeten kunnen inspelen op het
exponentieel groeiende internationale containervervoer. Wereldwijd
verscheept men al meer dan de helft van alle goederen in moderne
containers. Zeeland mag deze dynamische ontwikkeling niet missen, is
de kernboodschap van Jacques Teuwen. Tenminste als men wil voorkomen
dat de Zeeuwse haveninfrastructuur niet nog verder wordt
gemarginaliseerd. Nu al signaleert Zeeland Seaports dat het aantal
schepen dat Zeeuwse havens aandoet vermindert, ondanks de grotere
overslag.
Dat komt door de wereldwijde opmars van grotere schepen die ook in
Zeeland straks welkom moeten zijn. Passeert men Zeeland dan staan niet
alleen honderden banen direct op het spel, maar zal men ook minder
snel een nieuwe generatie professionals in de haven kunnen aanboren.
Weinig doorzichtige besluitvorming in Middelburg is funest voor de
WCT, signaleert Jacques Teuwen. Zo daalde vorig jaar de overslag in de
Zeeuwse havens met 1 procent. â Een duidelijk signaal over de toekomst
van de WCT is een concrete bijdrage om deze tendens om te buigen. Een
extra reden voor Middelburg om niet langer te dralen en nu eindelijk
eens knopen door te hakken.â
Comite van Aanbeveling WCT
Dhr. Jacques Teuwen, voorzitter vakbond De Unie
Dhr. Luit Elzinga, voorzitter Kamer van Koophandel Zeeland
Dhr. Ir. Carel Braakman, voorzitter van de Industriegroep Midden
Zeeland (IMZ)
Dhr. Ir. David Luteijn, voorzitter Brabants-Zeeuwse
werkgeversvereniging
Dhr. Johan Robesin, hoofdredacteur/uitgever Ports & Industry Magazine
Dhr. Wim Vrijland, voorzitter Zeeuwse Port Promotion Council
Mevr. Louise Beduwé, regiomanager MKB-Zeeland
Dhr. Kees Muller, Multraship sleep- en bergingsdiensten
Dhr. Jos en Ton Veraart, Havenwerk werving en selectiebureau
Dhr. Marc Cardon, Loket voor beroepsopleidingen
Dhr. Herman Maas, voorzitter Vereniging van Zeeuwse Cargadoors
Lees verder: http://www.wctmoeterkomen.nl