De Unie


28/08/2007
Digitale handtekeningenactie steunt heldere WCT-besluitvorming Culemborg/Middelburg, 28 augustus 2007 - Vakbond de Unie biedt âsamen met vertegenwoordigers uit de Zeeuwse samenleving- via een nieuwe website bezorgde Nederlanders de gelegenheid hun stem te laten horen over de (bijzonder trage) besluitvorming inzake het WCT-dossier. De digitaal verzamelde handtekeningen worden doorgeleid naar Provinciale Staten en het college van Gedeputeerde Staten in Middelburg en de Tweede Kamer in Den Haag.

âZeeland en dus ook Nederland laat een gouden kans voorbij gaan, als bestuurders in Middelburg wederom besluiten de Westerschelde containerterminal (WCT) op de lange baan te schuiven. Nieuwe (inter)nationale investeerders passeren dan het economisch belangrijke Scheldebekken. Dit is nu nog een belangrijke draaischijf voor internationale handelsstromen maar die positie staat structureel onder druk. Door schaalvergroting en globalisering van handelsstromen heeft de Zeeuwse haveninfrastructuur een duidelijke vernieuwingsimpuls nodig. De WCT is de nieuwe katalysator hiervoor, maar dan moet Middelburg eindelijk eens duidelijk kleur durven bekennen. Doet men dat wederom niet, dan kost dit gewoon honderden banen en wijken havenbedrijven en dienstverleners versneld uit naar andere havens die beter inspelen op hun toekomstâ aldus Unie-voorzitter Jacques Teuwen.

De Westerschelde containerterminal vormt een uitbreiding van de Vlissingse Sloehaven door middel van de aanleg van een terminal van ongeveer 100 hectare met een (diepzee)kade van ongeveer 2000 meter..

Binnenkort buigt Provinciale Staten van Zeeland zich namelijk wederom over de toekomst van de Westerschelde containerterminal (WCT). De beoogde containerterminal moet het mogelijk maken dat Zeeland ook straks een belangrijke rol blijft vervullen als veelzijdig logistiek voorportaal van het internationaal belangrijke Scheldebekken. De Zeeuwse haveninfrastructuur zal, volgens vele rapporten en deskundigen, aanzienlijk sneller moeten kunnen inspelen op het exponentieel groeiende internationale containervervoer. Wereldwijd verscheept men al meer dan de helft van alle goederen in moderne containers. Zeeland mag deze dynamische ontwikkeling niet missen, is de kernboodschap van Jacques Teuwen. Tenminste als men wil voorkomen dat de Zeeuwse haveninfrastructuur niet nog verder wordt gemarginaliseerd. Nu al signaleert Zeeland Seaports dat het aantal schepen dat Zeeuwse havens aandoet vermindert, ondanks de grotere overslag.

Dat komt door de wereldwijde opmars van grotere schepen die ook in Zeeland straks welkom moeten zijn. Passeert men Zeeland dan staan niet alleen honderden banen direct op het spel, maar zal men ook minder snel een nieuwe generatie professionals in de haven kunnen aanboren. Weinig doorzichtige besluitvorming in Middelburg is funest voor de WCT, signaleert Jacques Teuwen. Zo daalde vorig jaar de overslag in de Zeeuwse havens met 1 procent. â Een duidelijk signaal over de toekomst van de WCT is een concrete bijdrage om deze tendens om te buigen. Een extra reden voor Middelburg om niet langer te dralen en nu eindelijk eens knopen door te hakken.â

Comite van Aanbeveling WCT
Dhr. Jacques Teuwen, voorzitter vakbond De Unie Dhr. Luit Elzinga, voorzitter Kamer van Koophandel Zeeland Dhr. Ir. Carel Braakman, voorzitter van de Industriegroep Midden Zeeland (IMZ)
Dhr. Ir. David Luteijn, voorzitter Brabants-Zeeuwse werkgeversvereniging
Dhr. Johan Robesin, hoofdredacteur/uitgever Ports & Industry Magazine Dhr. Wim Vrijland, voorzitter Zeeuwse Port Promotion Council Mevr. Louise Beduwé, regiomanager MKB-Zeeland
Dhr. Kees Muller, Multraship sleep- en bergingsdiensten Dhr. Jos en Ton Veraart, Havenwerk werving en selectiebureau Dhr. Marc Cardon, Loket voor beroepsopleidingen Dhr. Herman Maas, voorzitter Vereniging van Zeeuwse Cargadoors

Lees verder: http://www.wctmoeterkomen.nl