Ernst & Young

Burgers Leidschendam-Voorburg hebben beste digitale loket

31 augustus 2007 - Leidschendam-Voorburg heeft het beste digitale loket van Nederland. Dat blijkt uit het rapport Benchmark Digitale dienstverlening 2007 van Ernst & Young. De Zuid-Hollandse gemeente wordt in de uitslag op de voet gevolgd door de gemeenten Delft, Dordrecht, Haarlemmermeer en Pijnacker Nootdorp. Vandaag ontvangt de gemeente de bijbehorende onderscheiding.

Ernst & Young voert het onderzoek naar digitale dienstverlening jaarlijks uit onder alle Nederlandse gemeenten. "Digitalisering is niet meer weg te denken uit de samenleving", zegt Guill van den Boom van Ernst & Young. "Wij zien dan ook een duidelijke verbetering ten opzichte van het vorige jaar. Burgers in de gemeenten boven aan ons klassement mogen zich gelukkig prijzen, want niet meer naar het gemeentehuis hoeven gaan en wachten tot je aan de beurt bent, scheelt tijd en ergernis."

De mate waarin gemeenten hun dienstverlening hebben gedigitaliseerd, verschilt behoorlijk. "Helaas zijn er nog plaatsen waar de burger via het digitale loket slechts een formulier voor een dienst kan downloaden waarbij het vervolgens de bedoeling is dat het formulier langs gebracht wordt bij de betreffende ambtenaar. Dat heeft natuurlijk niets met digitalisering te maken."

Het digitale loket leidt voor gemeenten tot serieuze vraagstukken over het organiseren van hun informatiestromen. "Mensen kunnen naast contact per e-mail of via het digitale loket natuurlijk ook nog steeds gewoon langskomen, bellen, of een 'ouderwetse' brief sturen", zegt Van den Boom. "In de praktijk blijkt het een uitdaging om al die verschillende contactsoorten op dezelfde manier af te handelen en te zorgen voor eenduidige antwoorden. Het antwoord op een vergunningsaanvraag mag natuurlijk niet verschillen al naar gelang de burger op een andere manier met de gemeente in contact treedt."

De burgers van Leidschendam-Voorburg hebben volgens het rapport geen reden tot klagen. De online dienstverlening is ronduit goed. De gemeente zit bij tal van ontwikkelingen in de kopgroep. "Een voorbeeld daarvan", zegt Van den Boom "is het zogenoemde Persoonlijk digitaal loket. Het merendeel van de gemeenten (88,5%) biedt zo'n mogelijkheid niet. Het digitale loket biedt burgers veel extra's, zoals het kunnen volgen van de status van een vergunningsaanvraag en nieuwsbrieven op maat. Leidschendam-Voorburg heeft met veel van de gemeenten in de kopgroep zo'n mogelijkheid natuurlijk wel."

Kijk ook op onze volgende websites:
EDP Audit en Security
Lokale Overheid

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Karel Zwaan
Woordvoerder Ernst & Young
010 406 53 61
06 290 83 154