Klanten geven Stip Westland-loketten voldoende
Publicatiedatum: 03-09-2007
De klanten van de Stip Westland-loketten in De Lier en Naaldwijk
beoordelen de bereikbaarheid, klantvriendelijkheid en kwaliteit van
deze loketten gemiddeld met een 7,7. Wel is er een aantal
verbeterpunten. Dat is de uitkomst van een eerste onderzoek dat de
gemeente Westland heeft laten instellen.
Aan het eerste telefonische onderzoek hebben 64 mensen meegedaan. In
verhouding hebben weinig mensen met een verstandelijke of lichamelijke
beperking deelgenomen. Vooral chronisch zieken en mantelzorgers namen
deel aan het onderzoek. De reacties geven een eerste indicatie van de
waardering door de klanten.
Het oordeel van de klantvriendelijkheid en de bereikbaarheid is goed
volgens een groot deel van de respondenten. Het oordeel over de
kwaliteit van het loket is iets gevarieerder, van redelijk tot goed.
Stip Westland is in de gemeente Westland het punt voor informatie,
advies, aanvragen en indicering op het gebied van wonen, zorg en
welzijn. Stip Westland komt voort uit de Wet maatschappelijke
ondersteuning (Wmo) die per 1 januari 2007 in is gegaan. Deze wet
regelt onder meer dat de gemeente zorgt voor goede
informatievoorziening over wonen, zorg en welzijn. Stip Westland is
hierop het antwoord.
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) moet ervoor zorgen dat
mensen zolang mogelijk zelfstandig kunnen (blijven) wonen en mee
kunnen doen in de samenleving. De Wmo regelt bijvoorbeeld de
ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers. Ook regelt de Wmo de
hulp bij het huishouden en zorgt voor goede informatie over de hulp en
ondersteuning die mensen van de gemeente en andere organisaties kunnen
krijgen.