Project Gemeente Westland

Klanten geven Stip Westland-loketten voldoende

Publicatiedatum: 03-09-2007

De klanten van de Stip Westland-loketten in De Lier en Naaldwijk beoordelen de bereikbaarheid, klantvriendelijkheid en kwaliteit van deze loketten gemiddeld met een 7,7. Wel is er een aantal verbeterpunten. Dat is de uitkomst van een eerste onderzoek dat de gemeente Westland heeft laten instellen.

Aan het eerste telefonische onderzoek hebben 64 mensen meegedaan. In verhouding hebben weinig mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking deelgenomen. Vooral chronisch zieken en mantelzorgers namen deel aan het onderzoek. De reacties geven een eerste indicatie van de waardering door de klanten.
Het oordeel van de klantvriendelijkheid en de bereikbaarheid is goed volgens een groot deel van de respondenten. Het oordeel over de kwaliteit van het loket is iets gevarieerder, van redelijk tot goed.

Stip Westland is in de gemeente Westland het punt voor informatie, advies, aanvragen en indicering op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Stip Westland komt voort uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) die per 1 januari 2007 in is gegaan. Deze wet regelt onder meer dat de gemeente zorgt voor goede informatievoorziening over wonen, zorg en welzijn. Stip Westland is hierop het antwoord.

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) moet ervoor zorgen dat mensen zolang mogelijk zelfstandig kunnen (blijven) wonen en mee kunnen doen in de samenleving. De Wmo regelt bijvoorbeeld de ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers. Ook regelt de Wmo de hulp bij het huishouden en zorgt voor goede informatie over de hulp en ondersteuning die mensen van de gemeente en andere organisaties kunnen krijgen.