AutoRai

Grönholm wint voor Ford in Rally Nieuw Zeeland

(9/3/2007)
BP-Ford World Rally Team rijders Marcus Grönholm en Timo Rautiainen hebben vandaag de Rally Nieuw Zeeland gewonnen na een ongekend zwaar gevecht met aartsrivaal Sébastien Loeb, resulterend in het kleinste verschil in de geschiedenis van het FIA World Rally Championship.

De ijskoude Finnen weerstonden de enorme druk in hun Ford Focus RS World Rally Car en wonnen de 11^e ronde van het seizoen met een voorsprong van slechts 0,3 seconde na 350 spectaculaire rallykilometers. Een marge die overeenkomt met 7,5 meter of minder dan twee autolengtes.

Het was de vijfde overwinning dit seizoen van de 39-jarige Grönholm en tevens zijn vijfde zege in Nieuw Zeeland, waarmee hij de meest succesvolle coureur in de geschiedenis van deze rally is. Dankzij de overwinning heeft Grönholm zijn voorsprong in het algemeen klassement uitgebouwd tot 10 punten. Teamgenoten Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen eindigden eveneens in een Focus RS als derde, waarmee het zevende dubbele podium van het seizoen voor BP-Ford een feit was. Bovendien heeft Ford hierdoor de voorsprong in het constructeurkampioenschap verder uitgebreid tot 46 punten.

De wegen op het Noordereiland van Nieuw Zeeland behoren tot âs werelds beste rallyproeven. De vloeiende, golvende gravelproeven voeren door groene land-schappen dicht langs de kust van de Tasman Zee, ten westen van Hamilton. De modderige condities tijdens de openingsfase van de rally stonden in schril contrast tot de droge, stoffige condities op Dag 2 en de vochtige omstandigheden van vandaag, waardoor een juiste bandenkeuze zeer lastig en van doorslaggevend belang was.

De marge tussen Grönholm en Loeb werd nooit groter dan 15 seconden en het duo startte de proeven van vandaag met een voorsprong van 1,7 seconden voor de Fransman. Na de storm van vannacht droogden de wegen vanochtend snel op, maar omdat ze nog vochtig waren koos Grönholm voor de softe BFGoodrich compound voor de zeven proeven van vandaag, over een afstand van 95,94 kilometer.

Grönholm maakte tijdens de openingsproef wat tijd goed, maar Loeb bleef na de volgende proef met een voorsprong van 0,5 seconden aan de leiding. Hij wist dat voordeel uit te breiden naar 2,9 seconden, waarna BP-Ford het initiatief nam door drie achtereenvolgende proeven te winnen. Alles hing daarna af van de spectaculaire Whaanga Coast leg, één van de spectaculairste proeven in het kampioenschap. Grönholm begon de laatste, 3,14 km lange proef met een voorsprong van 0,7 seconden, wat genoeg bleek om zijn 30^ste zege uit zijn carrière te pakken.

âHet was het hele weekend een ongelooflijk gevecht en deze overwinning is zeer belangrijk voor mijn titelkansen,â verklaarde Grönholm. âHet is het spannendste en mooiste gevecht uit mijn carrière en ik ben blij dat ik het gewonnen heb. Er was zelfs geen ruimte voor een foute gangwissel. Ik ben zeer blij voor het team, helemaal omdat iedereen de proef, net buiten het servicepark, met eigen ogen kon aanschouwen en mee kon delen in de vreugde toen we wisten dat we gewonnen hadden.â

âIk wist kalm te blijven in de auto. Het enige stressvolle moment was de banden-keuze, omdat de condities continu wisselden en wanneer de strijd zo âcloseâ is zoals hier, kan één foutieve keuze het verschil maken. Ik ben blij dat ik mijn voorsprong in het kampioenschap verder heb kunnen uitbreiden en ik denk dat het een spannend einde van het seizoen wordt,â besloot Grönholm.

Hirvonen pakte al bij het begin op vrijdag de derde positie en hield die vast. Zonder druk van achteren en zonder kansen om zich bij het felle gevecht vóór hem te voegen, nam de 27-jarige Fin geen risicoâs en nam genoegen met zijn zesde opeenvolgende podiumfinish en zijn negende van het seizoen. âOp de vrijdag maakte ik een verkeerde bandenkeuze, waardoor ik direct al buiten de strijd lag,â aldus Hirvonen. âIk ben niet ontevreden met deze derde plek en ik heb genoten van dit weekend, maar ik was niet helemaal tevreden over mijn rijstijl en over het feit dat ik me niet in het gevecht met Seb en Marcus kon mengen. Maar ik heb het gevoel dat ik heb geleerd hoe ik hier moet rijden en voor het team was het belangrijk om de punten te pakken.â

Volgens BP-Ford team directeur Malcolm Wilson was de timing van deze overwinning perfect, gezien de nog resterende rallies. âVoor Marcus is het een psychologisch goed moment en het heeft onze positie in de beide kampioenschappen verder verstevigd. Het is fantastisch van hem dat hij terug kon komen en kon winnen en ik heb in mijn leven nog nooit zoân finish gezien. Toen ik Marcus bij de streep op het dak van zijn auto heen en weer zag springen, wist ik dat hij het gered had. Nu ga ik hem een rekening sturen voor de deuken in het dak,â verklaarde Wilson.

Ford Team RS directeur Jost Capito was al even blij met het resultaat. âDe spanning en opwinding die we gedurende dit weekend beleefd hebben zijn een voorbeeld voor zelfs de grootste sportevenementen ter wereld en het geeft aan hoe spannend het WRC is. Mijn felicitaties aan Marcus en Timo, die zelfs onder de grootste druk koel wisten te blijven.â

Volgende ronde
Volgende maand keert het kampioenschap terug naar het asfalt, tijdens de Rally Catalunya in Spanje, van 4 t/m 7 oktober.