Universiteit van Amsterdam

Opening academisch jaar UvA in teken 'leren excelleren'

Karel van der Toorn, voorzitter College van Bestuur UvA, presenteert instellingsplan

De opening van het academisch jaar 2007-2008 aan de UvA op maandag 3 september staat in het teken van 'leren'. Dr. Karel van der Toorn, voorzitter van het College van Bestuur, presenteert het Instellingsplan 2007-2010 Leren Excelleren van de UvA en de HvA. Hierin wordt geschetst hoe de instellingen zich de komende jaren willen profileren, welke keuzes zij willen maken en waarom. Voorop staat een verdere intensivering van de samenwerking tussen UvA en HvA. Daarnaast ligt de nadruk op de bereidheid van studenten, docenten en onderzoekers om te willen excelleren. Na de presentatie van het instellingsplan geven een student en vier UvA-wetenschappers, onder wie historicus prof. dr. James Kennedy, kort hun visie op het thema 'leren'.

Deze vijf UvA-talenten laten - ieder vanuit een eigen invalshoek - hun gedachten gaan over het thema 'leren'. Zo spreekt prof. dr. Merel Kindt, hoogleraar Experimentele klinische psychologie, over het emotioneel leren en afleren van ongewenste emoties, waarbij de nadruk ligt op angst. Prof. dr. Pieter Adriaans, hoogleraar Adaptief Informatiemanagement, stelt dat leren een van de meest fundamentele aspecten is van intelligentie en gaat in zijn bijdrage in op lerende systemen. De andere sprekers zijn prof. dr. James Kennedy (hoogleraar Nederlandse geschiedenis), dr. Henkjan Honing (universitair docent Muziekcognitie), en Dirk van Leeuwen (student Rechtsgeleerdheid). De bijeenkomst wordt muzikaal omlijst door saxofonist Yuri Honing, pianist Nora Mulder en organist Christiaan Winter.

Het instellingsplan

De UvA is een brede instelling die wil excelleren in onderwijs én onderzoek. De UvA kiest niet voor selectie aan de poort, maar wel voor het monitoren van studieprestaties en studiesucces, en een goed systeem van studieloopbaanbegeleiding. Van studenten en docenten vraagt de UvA de bereidheid om te willen excelleren. Studenten moeten zich uitgedaagd voelen, en voortdurend geprikkeld worden tot betere prestaties (bijvoorbeeld door honoursprogramma's). Docenten zullen door de beschikbaarheid van permanente scholing in staat zijn hun kennis en kunde te verbeteren. Onderzoekers worden beoordeeld op prestaties: succesvolle onderzoeksgroepen krijgen meer ruimte en excellente onderzoekers worden beloond met extra onderzoeksbudget.

Wat betreft de intensivering van de samenwerking tussen de UvA en de HvA wordt gestreefd naar meer eenheid in de organisatie van beide instellingen, zodat doorstroming, en eventueel stapeling van universitair en beroepsonderwijs, gemakkelijker wordt. Daarnaast worden verschillende typen onderwijs naar buiten toe beter geprofileerd door het instellen van undergraduate en graduate schools. Onder de noemer 'klein binnen groot' streven de UvA en de HvA naar huisvesting in zogeheten stadscampussen. Deze stadscampussen vormen 'dorpen' in de biotoop Amsterdam en bieden studenten en docenten een overzichtelijke thuisbasis.