RTV-Noord-Holland


Persbericht

Aalsmeer, 30 augustus 2007
Baanbrekende start 'Ik op TV' en 'PlaceMatch'

Zeven regionale publieke omroepen zenden vanaf maandag 3 september twee nieuwe programma's uit: de interactieve nieuwsrubriek Ik op TV en de regioquiz PlaceMatch. Beide formats zijn ontwikkeld door Endemol Nederland en komen voort uit de samenwerking tussen de in PRO verenigde regionale omroepen RTV Utrecht, RTV Noord-Holland, RTV Rijnmond, RTV Oost, L1 en Omroep Brabant en Omroep Reclame Nederland (ORN). Ik op TV en PlaceMatch worden dagelijks geprogrammeerd in een blok van een uur. Op zondag is een compilatie te zien.

Ik op TV is een regionale nieuwsrubriek, waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van user generated content. Met de mobiele telefoon in de hand kunnen kijkers zelf optreden als verslaggever. Per regio filmen tientallen verslaggevers regionaal nieuws met een UMTS-telefoon. De filmpjes zijn vervolgens in het programma en via de site www.ikoptv.nl te zien. Ik op TV biedt een podium voor veelkleurig nieuws, uiteenlopend van spectaculaire recordpogingen, een gestrande walvis, geboortes in de plaatselijke dierentuin en een indrukwekkende reddingsactie tot een gespotte VIP in de winkelstraat of opmerkelijke natuurverschijnselen vanuit de regio.

Aansluitend op Ik op TV volgt PlaceMatch, een razend spannende regionale kennisquiz waarbij de kandidaten strijden voor een bij het Oranje Fonds aangesloten goed doel uit de omgeving. Degene die het meeste weet van zijn eigen regio en bovendien veel kennis heeft van de andere zes regio's sleept een leuk geldbedrag in de wacht voor het doel van zijn of haar keuze. Op 3 september bijten bekende Nederlanders als Henk Westbroek, Maarten Spanjer, Grad Damen en Inge Iepenburg het spits af! Zij moeten veel kennis van hun eigen, maar ook van de andere regio's meebrengen.

Gert Bielderman, woordvoerder namens de werkgroep Publieke Regionale Omroepen: "Dankzij deze samenwerking loopt de publieke regionale televisie voorop bij het inschakelen van burger-journalisten. Het hoort typisch bij een laagdrempelig medium als regionale tv. PlaceMatch en Ik op TV zijn prachtige voorbeelden van wat we als regionale omroepen kunnen bereiken door de krachten te bundelen en sterke partners te zoeken."

Dick van der Graaf, Commercieel Directeur Endemol Nederland: "Dit initiatief van PRO en ORN is een groot compliment waard. Het bewijst dat regionale omroepen niet alleen vooruit kijken, maar ook vooruitstrevend durven te zijn." En dat past heel goed bij de ambitieuze manier waarop Endemol Nederland anticipeert op de ontwikkelingen in het medialandschap. Bovendien beantwoorden we hiermee nadrukkelijk aan de veranderende behoefte van zowel de kijker als de adverteerder."


---