Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


BERICHT

Inwoners van Eijsden willen trein terug

Een groot aantal inwoners van Eijsden heeft eind 2006 het Platform "Trein terug in Eijsden" opgericht. Dit gebeurde naar aanleiding van honderden verontwaardigde reacties van Eijsdense burgers over het opheffen van de treinverbinding van Eijsden met Maastricht, Visé en Luik. Bijzonder is dat in het Platform ook alle politieke fracties van de Eijsdense gemeenteraad zijn vertegenwoordigd. Het doel van het Platform is om op zo kort mogelijke termijn weer vanuit Eijsden met de trein te kunnen reizen. Ook Reizigersvereniging ROVER is tegen het opheffen van het Eijsdense station en steunt het Platform hierin.

Op korte termijn kunnen echter weer gemakkelijk treinen op het station van Eijsden stoppen, want na 20.00 uur en in de weekenden als de IC Maastricht - Brussel niet rijdt, kan de vervangende trein die uit maximaal vier rijtuigen bestaat gewoon als vanouds in Eijsden stoppen. Hiernaast is het mogelijk om van de IC Maastricht - Brussel een aantal rijtuigen af te sluiten waardoor de IC ook in Eijsden kan stoppen op de momenteel (nog) niet op het aantal rijtuigen van de IC berekende perrons. Trouwens in vrijwel alle andere Europese landen is het bij de aanvang van een traject afsluiten van rijtuigen, om de kleine stations te bedienen, heel gebruikelijk.

Eijsden is een forenzendorp, waar tot voor kort vele inwoners gebruik maakten van de treinverbinding. Dit ondanks het "sterfhuisbeleid" van de NS om Eijsden slechts een maal per uur met een onaantrekkelijk vaak smerig Belgisch treinstel te bedienen. De starre wet- en regelgeving en de niet goed geregelde financiering passen niet in deze Euregionale grensstreek, en moet hoognodig worden aangepast. Bijvoorbeeld de huidige verplichting voor de inzet van zowel een Nederlandse als een Belgische conducteur op een treintraject van slechts enkele minuten over Nederlands grondgebied. Dit is niet meer van deze tijd.

Het dorp Eijsden is zeer in trek bij toeristen die tot voor kort veelal met de trein het historische Eijsden en omgeving kwamen verkennen. Er zijn diverse wandel- en fietsroutes door de fruitstreek en het aangrenzende Heuvelland. Maar ook de inwoners van Maastricht en Luik genieten van de Eijsdense natuur en folklore en beschouwen het dorp en omgeving als de achtertuin van hun steden.

Met ingang van december 2008 kan er dieselmaterieel (DM90) ingezet worden op het traject Roermond - Maastricht - Eijsden. De DM90's komen vrij bij Arriva in het noorden van het land. Een tweede mogelijkheid is dat Maastricht direct met DM90 materieel verbonden wordt met Eijsden.

Op lange termijn zijn er meerdere mogelijkheden, zoals het station Eijsden verplaatsen naar het centrum van Eijsden, waar binnenkort een uitbreiding met 650 nieuwe woningen wordt gerealiseerd. Een oplossing is ook om naast de IC Maastricht - Brussel weer als een stoptrein tussen Maastricht en Luik Guillemins te laten rijden en in Eijsden te laten stoppen langs verlengde perrons. Ook wordt er gepraat over twee lightrail projecten, de lightrail Hasselt naar Maastricht die via Eijsden naar Luik Guillemins doorgetrokken kan worden en een lightrailproject Aken - Eijsden via het miljoenenlijntje.

Het complete rapport: "Station Eijsden terug van weggeweest?"

http://www.rover.nl/nieuws/berichten/ber070903bijl.pdf

Pagina geplaatst: 3 september 2007