Ingezonden persbericht


Persbericht

Een mobiele ijsbaan levert 1,4 miljoen euro op

Steeds meer gemeenten in binnen- en buitenland kiezen in de wintermaanden voor een mobiele ijsbaan in hun stadscentrum. Dat een schaatsbaan veel schaatsplezier voor jong en oud oplevert en allerlei groepen mensen bij elkaar brengt is evident. Maar dat een ijsbaan ook nog eens extra inkomsten in het laatje brengt, is recent aan het licht gekomen.

In opdracht van Ice-World, marktleider op het gebied van aluminium opvouwbare ijsbanen, deed de Internationale Hoge School van Breda in de wintermaanden 2006 en 2007 onderzoek naar het bestedingsgedrag van bezoekers van een ijsbaan. Dit onderzoek vond plaats in middelgrote steden in Nederland, België, Duitsland en Engeland. Gemiddeld 50.000 mensen bezochten de ijsbaan. Zij gaven tussen de 21 en 35 euro per persoon uit. Al met al werd dus dankzij de aanwezigheid van de Ice-World ijsbaan zo'n 1,4 miljoen euro extra in de stad gespendeerd. Winkeliers en de horeca in de omgeving van de ijsbaan zijn dan ook zeer enthousiast en pleiten voor een jaarlijkse terugkeer ervan.

Een van de belangrijkste overwegingen voor gemeenten om een schaatsevenement te organiseren is het sfeerverhogende effect van een ijsbaan. Ook dat aspect is aangetoond tijdens het onderzoek. Schaatsen is gezond, brengt gezelligheid, is populair en moet voor iedereen bereikbaar zijn. Dankzij de enorme inkomstenbron die de ijsbaan met zich meebrengt kan elke gemeente zich er een permitteren. Kortom, een prachtkans voor gemeenten en ondernemers om de typisch Hollandse ijspret ondanks de warme winters in ere te houden!

-------------------------