Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Grote Maten Enquête neckermann.com:

VROUWEN MET GROTERE MATEN VINDEN DAT HET HEN LASTIG WORDT GEMAAKT ZICH SEXY EN VROUWELIJK TE KLEDEN

SINT JANSTEEN, 3 september 2007 - Een meerderheid van de vrouwen met grotere maten is van mening dat het hen lastig wordt gemaakt zich sexy en vrouwelijk te kleden. Dit zeggen maar liefst zes op de tien vrouwen met maat 44 of groter. De helft is tevreden over haar uiterlijk en heeft geen moeite met het passen van kleding in een winkel. Toch geeft 55 procent aan liever via postorder en internet te bestellen, omdat ze het winkelgenot door hun grotere maat minder vinden. Dat blijkt uit de Grote Maten Enquête van neckermann.com, waarin ruim 3.000 Nederlandse vrouwen met grotere maten aan het woord komen over fashion, winkelgedrag en het modeaanbod in Nederland.

In de Grote Maten Enquête van neckermann.com geven meer dan drieduizend vrouwen met maat 44 en groter hun mening over het modebeeld en kledingaanbod in grotere maten. De meeste vrouwen zijn zelfbewust en hebben geen problemen met hun uiterlijk. Zo vinden ruim acht op de tien vrouwen dat mensen in grotere maten ook charmant en sexy kunnen zijn. Toch doen zich soms situaties voor die zij als vervelend of ongemakkelijk ervaren. Dit geldt vooral bij het vinden van moderne kleding die bij hun leeftijd past, zeggen zeven op de tien vrouwen. Een derde geeft aan het soms moeilijk te vinden zorgeloos te genieten van een dagje aan het strand en 15 procent voelt zich wel eens minder prettig tijdens het beoefenen van een sport of hobby.

'Sexy' en 'slank'
Voor de meeste vrouwen (61 procent) geldt dat zij zichzelf modebewust vinden en dat zij veel aandacht aan hun uiterlijk besteden. Zij doen hun aankopen in verschillende winkels en zijn doorgaans tevreden over de service van het winkelpersoneel. Toch is shoppen via postorder (65 procent) of internet (54 procent) het meest populair en niet alleen voor gewone kleding. Zo koopt een op de drie vrouwen hier vooral lingerie en ook badkleding (29 procent) vindt er gretig aftrek.

Ouderwets en truttig
De ondervraagden vinden dat het huidige modeaanbod onvoldoende aansluit op hun specifieke wensen. Mode in grote maten is vaak 'ouderwets' en 'truttig', zegt 56 procent van de ondervraagden. Een dagje shoppen kost bovendien niet alleen veel tijd, het is bij grotere maten vaak ook extra kostbaar. Daarnaast is er te weinig smaakvolle en elegante kleding in hun maat. Zo vinden zij het vooral moeilijk mooie, sexy lingerie en/of badkleding te vinden. Dat geldt voor 57 procent van de vrouwen. Ook leuke, moderne sportkleding, die modieus en functioneel tegelijk is, is schaars, menen ruim zeven op de tien vrouwen.

'Big is beautiful'
De meeste vrouwen vinden dat het hen lastig wordt gemaakt leuke en stijlvolle kleding te vinden die ook nog eens comfortabel is en de juiste steun biedt. Zo is 60 procent van mening dat 'fashion' vooral synoniem is aan 'sexy' en 'slank' en te weinig aan 'Big is beautiful'. Als voorbeelden noemen zij onder meer de terugkeer van de legging, de triangelbikini, superhoge hakken en een ultrakorte roklengte. 56 procent vindt dan ook dat modeontwerpers zich te weinig laten inspireren door smaakvolle en creatieve ontwerpen met optimaal draagcomfort en waarin ook hun vrouwelijke vormen goed tot hun recht komen.

Over neckermann.com
Neckermann.com is één van de grootste thuiswinkelbedrijven van Nederland en België en biedt middels catalogi, mailings en internet tienduizenden artikelen aan die meestal binnen 24 uur kunnen worden geleverd. In de vestigingen in Hulst, Terneuzen en Temse werken rond 700 medewerkers. Het bedrijf is nu nog onderdeel van Arcandor (voormalig KarstadtQuelle), Europa's grootste multichannelorganisatie, maar plant voor het derde kwartaal 2007 een verandering van eigenaar via een beursgang of verkoop.


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (