Gemeente Tilburg

3-9-2007
Loket Z Noord vanaf 3 september open
Gon Mevis: "Klanten geven Loket Z een dikke voldoende"

Wethouder Gon Mevis opende vanochtend, samen met de tienduizendste bezoeker van Loket Z in Tilburg, het zevende Loket Z. Loket Z Noord is te vinden in de Stadswinkel Noord, Brucknerlaan 20a, naast winkelcentrum Wagnerplein. Loket Z Noord is vanaf vandaag open op maandag van 13.00 tot 18.00 uur, dinsdag t/m donderdag van 10.00 tot 18.00 uur, en vrijdag van 13.00 tot 20.00 uur.

Gon Mevis maakte tijdens de opening ook de uitkomsten bekend van een onlangs gehouden klantenonderzoek: "Tachtig procent van de klanten is tevreden met de verkregen informatie. Van de klanten die een hulpmiddel hebben ontvangen via Loket Z, is ruim 90% tevreden. Loket Z maakt zijn naam waar: de Z staat voor zorgzaam, zelfstandig en zelfredzaam."

Rapportcijfer
Van de mensen die gebeld hebben met het informatienummer 0900 123 13 13, vond 91% de medewerkers van Loket Z vriendelijk aan de telefoon. Ruim 80% is tevreden met de tijden waarop gebeld kan worden. De wachttijd aan de telefoon werd wat minder goed beoordeeld (68% tevreden). Gemiddeld gaven de respondenten een 7,6 als rapportcijfer voor het telefonisch Loket Z. Over de hulp aan de balie of tijdens een huisbezoek zijn de klanten nog net iets meer tevreden. Het gemiddeld rapportcijfer is 8,0. Aandachtspunten zijn de gehorigheid van de wachtruimten en de parkeergelegenheid, vooral bij Loket Z in wijkcentrum de Poorten.

Veel 75-plussers
Relatief veel vrouwen komen naar Loket Z (64% van de bezoekers). De gemiddelde leeftijd is 64 jaar. Alleenstaande 75-plussers zijn sterk vertegenwoordigd in het klantenbestand van Loket Z (20% van de klanten, ongeveer 2,5% van de totale Tilburgse bevolking). Zo'n 15% van de klanten behoort tot de groep niet-westerse allochtonen, terwijl deze groep 13,4% van de totale bevolking van Tilburg uitmaakt.

Deeltaxi en hulp bij huishouden
Ongeveer de helft van de respondenten heeft informatie of advies gevraagd over vervoersvoorzieningen, zoals de deeltaxi, een scootmobiel of een rolstoel. Verder heeft 39% vragen gesteld over hulp bij het huishouden en 11% over inkomensondersteuning. Het komt vaak voor dat mensen bij Loket Z ook gewezen worden op voorzieningen die ze zelf nog niet bedacht hadden.
De cijfers zijn gebaseerd op een klantenonderzoek onder bijna 1300 mensen die in de eerste drie maanden van 2007 klant waren van Loket Z. De respons was 43%.