FNV Bondgenoten: chaos dreigt voor OV Haaglanden na aanbesteding
Vakbond FNV Bondgenoten vreest dat het openbaar busvervoer in
Haaglanden verzandt in chaos als het stadgewest vasthoudt aan het
huidige aanbestedingstraject. De bond roept het stadgewest met klem op
om zorgvuldiger naar de procedure te kijken. Het dagelijks bestuur van
het gewest vergadert morgen over de aanbesteding van het busvervoer in
de regio.
FNV Bondgenoten dringt al maanden aan bij het stadsgewest om belangen
van reizigers en werknemers in het busvervoer in de regio goed te
verankeren bij de aanbesteding. Nu het zogenaamde bestek vorm heeft
gekregen, blijkt dat het stadsgewest daarvoor onvoldoende maatregelen
genomen. Haaglanden wil voor een dubbeltje op de eerste rang wil
zitten. Vervoersbedrijven die een bus voor 55 euro per uur kunnen
laten rijden, zullen vanaf 1 januari 2009 het openbaar vervoer in
Haaglanden gaan rijden. Uit berekeningen van onafhankelijke
deskundigen blijkt echter dat het minimaal 70 euro kost om een bus een
uur te laten rijden. "Dat is zeg maar de kostprijs per uur en daarvan
moet alles betaald worden, brandstof, onderhoud, de chauffeur, maar
ook zaken als informatie en controle", zegt Remko Mast, bestuurder FNV
Bondgenoten. "Dat kan natuurlijk nooit voor 55 euro. Als Haaglanden
dat doorzet, is het enkele reis naar chaos. Dan zijn Brabantse
toestanden hier onvermijdelijk en worden reiziger en werknemer kind
van de rekening". Hij roept Haaglanden op om, nu het nog kan, het
gezonde verstand te laten zegevieren.
Mast is ook geïrriteerd omdat Haaglanden toezeggingen over onderhandse
aanbesteding van het stadsvervoer niet is nagekomen. "Om die
toezeggingen hebben we toen besloten om voorlopig nog niet tot actie
over te gaan. Maar zoals de vlag er nu voorhangt, wordt het tijd om
ons te gaan bezinnen op vervolgstappen".
Bij de aanbesteding van de concessie Haaglanden zijn ongeveer 800
werknemers betrokken. Zij werken nu voor HTM en Connexxion.
---
FNV Bondgenoten