FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: chaos dreigt voor OV Haaglanden na aanbesteding

Vakbond FNV Bondgenoten vreest dat het openbaar busvervoer in Haaglanden verzandt in chaos als het stadgewest vasthoudt aan het huidige aanbestedingstraject. De bond roept het stadgewest met klem op om zorgvuldiger naar de procedure te kijken. Het dagelijks bestuur van het gewest vergadert morgen over de aanbesteding van het busvervoer in de regio.

FNV Bondgenoten dringt al maanden aan bij het stadsgewest om belangen van reizigers en werknemers in het busvervoer in de regio goed te verankeren bij de aanbesteding. Nu het zogenaamde bestek vorm heeft gekregen, blijkt dat het stadsgewest daarvoor onvoldoende maatregelen genomen. Haaglanden wil voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Vervoersbedrijven die een bus voor 55 euro per uur kunnen laten rijden, zullen vanaf 1 januari 2009 het openbaar vervoer in Haaglanden gaan rijden. Uit berekeningen van onafhankelijke deskundigen blijkt echter dat het minimaal 70 euro kost om een bus een uur te laten rijden. "Dat is zeg maar de kostprijs per uur en daarvan moet alles betaald worden, brandstof, onderhoud, de chauffeur, maar ook zaken als informatie en controle", zegt Remko Mast, bestuurder FNV Bondgenoten. "Dat kan natuurlijk nooit voor 55 euro. Als Haaglanden dat doorzet, is het enkele reis naar chaos. Dan zijn Brabantse toestanden hier onvermijdelijk en worden reiziger en werknemer kind van de rekening". Hij roept Haaglanden op om, nu het nog kan, het gezonde verstand te laten zegevieren.

Mast is ook geïrriteerd omdat Haaglanden toezeggingen over onderhandse aanbesteding van het stadsvervoer niet is nagekomen. "Om die toezeggingen hebben we toen besloten om voorlopig nog niet tot actie over te gaan. Maar zoals de vlag er nu voorhangt, wordt het tijd om ons te gaan bezinnen op vervolgstappen".

Bij de aanbesteding van de concessie Haaglanden zijn ongeveer 800 werknemers betrokken. Zij werken nu voor HTM en Connexxion.
---