Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Uw brief 2060723000 Ons kenmerk SV/WV/07/27625 Datum 31 augustus 2007 Onderwerp Kamervragen van het lid Ulenbelt (SP)

Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid Ulenbelt (SP) over problemen bij private verzekeringen tegen gevolgen van arbeidsongeschiktheid voor zelfstandige ondernemers.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(J.P.H. Donner)

Ons kenmerk SV/WV/07/27625

2060723000

Vragen van het lid Ulenbelt (SP) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over problemen bij private verzekeringen tegen gevolgen van arbeidsongeschiktheid voor zelfstandige ondernemers. (Ingezonden 13 augustus 2007)


1
Is het waar dat de Ombudsman Financiële Dienstverlening jaarlijks zo'n 250 klachten krijgt van zelfstandigen over problemen met hun arbeidsongeschiktheidsverzekeraar? 1) Zo neen, hoeveel dan wel? Wat is de aard van de klachten? Hoeveel worden er toegewezen en afgewezen?

Antwoord 1
Uit het Jaarverslag 2006 van de Ombudsman Verzekeringen (inmiddels geheten Ombudsman Financiële Dienstverlening) blijkt dat hij in 2006 392 klachten heeft ontvangen met betrekking tot `medische varia'. Hieronder worden naast klachten over andere verzekeringsvormen ook de klachten van zelfstandigen over hun arbeidsongeschiktheidsverzekeraar gerekend. Nader onderzoek door de Ombudsman Financiële Dienstverlening levert op dat maximaal 117 klachten betrekking hebben op een arbeidsongeschiktheidsverzekering van zelfstandigen. Uit dit nader onderzoek blijkt voorts dat 18 klachten geheel of gedeeltelijk gegrond zijn verklaard, 44 klachten ongegrond zijn verklaard en 10 klachten niet ontvankelijk zijn geacht. De overige 45 klachten zijn op andere wijze afgehandeld of nog in behandeling.


2
Hoeveel zelfstandigen hebben zich particulier verzekerd tegen de risico's van arbeidsongeschiktheid na afschaffing van de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ)? Wilt u onderzoek doen onder deze verzekerden om vast te stellen wat de omvang van de problemen is? Zo neen, waarom niet?


3
Hoeveel zelfstandigen hebben zich niet particulier verzekerd na afschaffing van de WAZ? Welke redenen geven zij daarvoor op?

Antwoord 2 en 3
Mede op verzoek van de doelgroep is per 1 augustus 2004 de WAZ voor nieuwe gevallen afgesloten. Sindsdien bestaat de mogelijkheid voor zelfstandigen om zich op de private markt te verzekeren. Er zijn geen precieze gegevens beschikbaar over de verzekeringsgraad van zelfstandigen. Het Verbond van Verzekeraars schat dat circa 45% van de zelfstandigen zich heeft verzekerd tegen het risico van inkomensderving als gevolg van arbeidsongeschiktheid.


---

Ons kenmerk SV/WV/07/27625

Naar schatting 55% van de zelfstandigen heeft zich niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. De redenen die zij daarvoor hebben zijn niet bekend. Wel blijkt uit kleinschalig onderzoek (onder 145 zelfstandigen), dat mijn ambtsvoorganger met een brief van 19 april 2006 aan de Tweede Kamer heeft gezonden, dat de hoogte van de te betalen premie als de belangrijkste reden wordt genoemd om zich niet te verzekeren. Daarnaast wordt een deel van de zelfstandigen geweigerd door de verzekeraar of worden bepaalde risico's door de verzekeraar uitgesloten. Het Verbond van Verzekeraars heeft gezorgd voor een alternatieve verzekering ­ ook wel vangnetregeling genoemd ­ voor zelfstandigen die voor een reguliere arbeidsongeschiktheidsverzekering zijn geweigerd of alleen met premieopslagen en/of uitsluitingen voor deze reguliere verzekering geaccepteerd kunnen worden. Voorts studeert het kabinet op de problematiek van arbeidsongeschiktheid van zelfstandige ondernemers.


4
Is er toezicht op het verzekeringsgeneeskundig en arbeidskundig onderzoek dat private arbeidsongeschiktheidsverzekeraars verrichten of laten verrichten? Welke instantie houdt dat toezicht? Wat zijn de bevindingen?

Antwoord 4
Controle op het handelen van verzekeringsgeneeskundigen en arbeidsdeskundigen is georganiseerd langs twee lijnen; die van de beroepsgroep en die van de organisatie waarbij betrokkene in dienst is, in dit geval verzekeraars.
Op grond van de Wet BIG (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) kennen de beroepsgroepen van medisch adviseurs en verzekeringsartsen een registratie van beroepsbeoefenaars. Op grond van deze wet is er voorts sprake van tuchtrecht, voor zover medisch adviseurs handelingen verrichten in het kader van het beoordelen van de gezondheidstoestand van een persoon. Bij het Centraal Tuchtcollege gezondheidszorg zijn in