OR moet leeftijdsbewust beleid op de agenda zetten



02/09/2007 15:00



Bex* communicatie



OR moet leeftijdsbewust beleid op de agenda zetten

10.000 ONDERNEMINGSRADEN GEBELD IN OR-DOORBELMARATHON

Maandag 3 september start de Regiegroep GrijsWerkt met de OR-Doorbelmarathon. In drie weken tijd worden 10.000 voorzitters en leden van ondernemingsraden gebeld. Doel van de actie is tweeledig. Enerzijds wil GrijsWerkt aandacht vragen voor 'leeftijdsbewust beleid' en de verantwoordelijkheid die ondernemingsraden daarbij hebben. Anderzijds wil GrijsWerkt in kaart brengen welke ondernemingsraden al bezig zijn met leeftijdsbewust beleid, hoe ze dat invullen en tegen welke obstakels ze aanlopen.

Het is de tweede keer dat GrijsWerkt rechtstreeks via de telefoon contact zoekt met ondernemingsraadleden. Eerder gebeurde dat in 2006. Uit de telefoongesprekken kwam toen naar voren dat nog maar weinig ondernemingsraden echt actief waren met leeftijdsbewust beleid. Deels lag de reden in de onbekendheid met het onderwerp. Deels kwam het ook omdat OR-leden niet wisten hoe ze het onderwerp op de agenda konden zetten. Sommige ondernemingsraden waren van mening dat leeftijdsbewust beleid niet als hun verantwoordelijkheid maar als dat van het management gezien moest worden.

Prominenten
Het belang van leeftijdsbewust beleid wordt onderstreept door werkgeversverenigingen en vakbonden. Ook de politiek en maatschappelijk partijen onderkennen de noodzaak. Op maandag 10 september wordt dat duidelijk zichtbaar als ook prominenten meedoen aan de OR-Doorbelmarathon. Naast GrijsWerkt voorzitter Ed Nijpels, zijn dat onder andere Doekle Terpstra (voorzitter van de HBO-Raad), Arend van Wijngaarden (voorzitter van de Hout-en Bouwbond CNV) en de directievoorzitter van Unilever Ned. Holdings Van der Waaij. Zij zullen persoonlijk ondernemingsraden bellen en met de ondernemingsraadleden in gesprek gaan.

OR-Werkboek
Ondernemingsraden die gebeld worden en aangeven niet te weten hoe leeftijdsbewust beleid op de agenda van hun organisatie gezet moeten worden, hoeven niet gefrustreerd de telefoon neer te leggen. Speciaal voor ondernemingsraden heeft de Regiegroep GrijsWerkt een OR-Werkboek ontwikkeld. Het werkboek bevat een pragmatisch stappenplan met tips en tools om het onderwerp bespreekbaar te maken binnen de eigen OR, in het overleg met de bedrijfsleiding en binnen de totale organisatie. Het OR-Werkboek is voor alle ondernemingsraden beschikbaar.

Leeftijdsbewust beleid
Leeftijdsbewust beleid is een (personeels)beleid dat - mits goed uitgevoerd- ertoe leidt dat werknemers van alle leeftijden gezond en gemotiveerd aan het werk blijven. Een gedragen leeftijdsbewust beleid maakt een einde aan overbelasting en onderbenutting; het zorgt ervoor dat werknemers een carrièrelang werk hebben dat bij hun persoonlijke omstandigheden, talenten en ambities past. Scholing, training, variatie in het werk en reële uitdagingen zijn er vaste onderdelen van.

Hogere arbeidsparticipatie
Leeftijdsbewust beleid wordt gezien als belangrijk en noodzakelijk instrument om in te spelen op de gevolgen van de vergrijzing. Gezonde en gemotiveerde medewerkers werken immers graag door tot de pensioenleeftijd van 65 jaar. En zelfs langer. Een goed uitgevoerd leeftijdsbewust beleid waar werknemers en werknemers gezamenlijk achter staan, voorkomt uitval van oudere werknemers. De arbeidsparticipatie van oudere werknemers kan daardoor optimaal blijven.

GrijsWerkt
De Regiegroep GrijsWerkt is eind 2004 aangesteld door de toenmalige staatssecretaris van SZW Van Hoof. Opdracht van GrijsWerkt is het bewerkstelligen van een cultuuromslag in het denken over oudere werknemers. Doel is het verhogen van de arbeidsparticipatie van oudere werknemers door het bijstellen van de beeldvorming, het ombuigen van misvattingen en het stimuleren van bewust beleid en kansrijke methoden.