Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 4 september 2007

TLN perplex over mogelijke verhoging dieselaccijns

Transport en Logistiek Nederland (TLN) neemt met verbijstering kennis van de mogelijke kabinetsplannen om de dieselaccijns te verhogen. Algemeen voorzitter Alexander Sakkers: 'Dieselrijders zijn voornamelijk zakelijke rijders die geen meter minder zullen rijden door een mogelijke verhoging. De maatregel schaadt enkel de economie zonder het beoogde milieu-effect. De mobiliteitsader van de Nederlandse economie stroomt nou eenmaal alleen op brandstof en dan is diesel juist de zuinigste brandstof. Zoals TLN de plannen nu verneemt, lijkt het erop dat de mogelijke dieselaccijnsverhoging niet meer is dan een ordinaire belastingmaatregel die enkel de economie schaadt en niets oplevert voor het milieu'.

Naast CO2 stoten dieselmotoren - net als andere verbrandingsmotoren - fijnstof, NOx en SO2 uit. Dit is schadelijk voor de gezondheid en dient te worden tegengegaan. De transportsector is zich hier al jarenlang van bewust en investeert volop in een beter milieu. Door de euronormen is de uitstoot van schadelijke stoffen de laatste 25 jaar met 50 tot 80% afgenomen en is de lucht nog nooit zo schoon geweest. Deze ontwikkeling wordt doorgezet: nieuwe diesel vrachtauto's en personenauto's moeten nu al voldoen aan de euro 4 norm. Euro 5 is al beschikbaar en wordt in 2009 verplicht voor het vrachtverkeer en de ontwikkeling van Euro 6 is in volle gang. Met als doel dat het Nederlandse vrachtautopark binnen 10 jaar zo goed als schoon is. Ook tijdelijke maatregelen als het plaatsen van roetfilters en het weren van verouderd vrachtverkeer uit stadscentra dragen bij aan een nog schonere lucht. Kortom, dieselmotoren veroorzaken op dit punt niet langer problemen.

TLN stelt vast dat de CO2 uitstoot, die bijdraagt aan het broeikaseffect en klimaatverandering, flink kan worden verbeterd. Juist dieselmotoren hebben hierop een positiever effect op dan benzinemotoren. Dieselmotoren verbruiken door een hoger rendement 20% minder brandstof. Hierdoor is de CO2 uitstoot van dieselmotoren 12% lager dan vergelijkbare benzinemotoren. Het milieu is er meer bij gebaat wanneer het klimaatbeleid van het kabinet het gebruik van diesel juist zou stimuleren. In vergelijk met andere landen in Europa met een gemiddelde van 47% is het dieselgebruik in Nederland met 24,1 laag. TLN vindt het verhogen van de dieselaccijns ook in dit licht onacceptabel. Voor nadere informatie kunt u bellen met de afdeling Communicatie, Esther Vorenkamp, T 079 3636115