Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

McDonald's zet duurzaam geproduceerde koffie op het menu

Amsterdam, 4 september 2007 -- McDonald's introduceert als grootste restaurantketen in Nederland duurzaam geproduceerde bonenkoffie. Eind 2007 schenken alle restaurants in Nederland versgemalen Douwe Egberts-koffie met het UTZ Certified-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat de koffie afkomstig is van boeren die voldoen aan strenge sociale en milieu-eisen en dat de herkomst van de koffie duidelijk is. De overstap op deze duurzame koffie past in het streven van McDonald's om duurzaam te ondernemen en de kwaliteit van haar producten voortdurend te verbeteren. De koffie werd vandaag gelanceerd tijdens een bijeenkomst in de Hortus Botanicus in Amsterdam.

De nieuwe koffie bestaat voor 100% uit een speciaal voor McDonald's samengestelde melange van arabica-bonen. Deze worden vers gemalen op het moment van bereiding. Inmiddels gebruikt de helft van de Nederlandse McDonald's restaurants deze bonenkoffie. Aan het eind van het jaar zullen alle 5,6 miljoen koppen koffie, cappuccino of koffie verkeerd die de Nederlandse gasten jaarlijks bestellen, gezet zijn met de nieuwe koffiebonen. Ook de restaurants in de andere Europese landen stappen dit jaar over op duurzame koffie. McDonald's schenkt dan binnenkort een miljoen kopjes duurzame koffie per dag.

Volledig traceerbaar
De nieuwe koffie draagt het keurmerk van UTZ Certified, een onafhankelijke en internationaal vermaarde non-profit-organisatie die certificaten afgeeft voor koffie die 100% duurzaam is geproduceerd. Dat wil zeggen: met oog voor het milieu en met goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen. Het keurmerk van UTZ Certified garandeert ook dat de oorsprong van de koffie, van bonen tot uiteindelijke melange, volledig te achterhalen is. Dat sluit aan bij het McDonald's beleid om de herkomst van haar producten volledig inzichtelijk te hebben.

Veilige en verantwoorde koffie
Jo Sempels, Algemeen Directeur McDonald's Nederland B.V, is tevreden met de nieuwe koffie: 'Onze keuze voor deze koffie is een zeer bewuste. We zien een groeiend bewustzijn bij onze gasten als het om duurzaamheid gaat. Wij hebben de omvang om veranderingen mogelijk te maken, mensen te informeren en verschil te maken. Dat doen we vandaag met onze keuze voor UTZ Certified koffie. In ons voortdurend streven naar duurzaam ondernemerschap - dat al sinds de oprichting 50 jaar geleden deel uit maakt van ons erfgoed en onze waarden - is dit een heel belangrijke stap.'

Verantwoord ondernemen
Verantwoord ondernemerschap staat voor duurzaam ondernemen: milieuvriendelijk zijn, inzicht bieden in de toeleveringsketens, oog voor dierenwelzijn, besparen op energiegebruik in onze restaurants. McDonald's is nog steeds een van de pioniers op het gebied van het scheiden en recyclen van afval. In 1992 was McDonald's het eerste bedrijf in Nederland met een eigen recyclingdienst: de McDonald's Recycling Service (MRS). De groene vrachtwagens van dit recyclingsysteem rijden sinds 2003 op Puur Plantaardige Olie.

Over McDonald's
McDonald's is de grootste restaurantketen ter wereld met meer dan 30.000 vestigingen, die dagelijks 48 miljoen gasten bedienen, in ruim 100 landen. Meer dan 70% van de McDonald's restaurants in de wereld zijn eigendom van lokale, zelfstandige ondernemers.

McDonald's heeft in Nederland 219 restaurants die per week door ongeveer 3 miljoen gasten worden bezocht. Meer dan 15.000 medewerkers vormen de kern van de organisatie. Momenteel exploiteren 86 Franchisenemers een of meer McDonald's restaurants in ons land. Een beperkt aantal vestigingen is eigendom van McDonald's Nederland B.V. Het eerste McDonald's restaurant opende in 1971 zijn deuren in Zaandam.