Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht, 4 september 2007

Onderzoek wijst uit: Eco is de nieuwe mode

Consument beseft dat 'Point of no Return' bereikt is

Eco is hot; geen enkel segment binnen de retail ontkomt aan de steeds sterkere behoefte van de consument om 'groen' en verantwoord te willen zijn. Toch blijkt de ecotrend vooral een modethema en is er volop sprake van conflicterend gedrag. Dit zijn enkele conclusies uit het onderzoek Trends in Retail: (Re-) Connect the Consumer, dat dit jaar voor de zesde keer werd uitgevoerd door Capgemini, in samenwerking met TNS NIPO.

Het Trends in Retail onderzoek wijst dit jaar uit dat de consument beseft dat het Point of No Return bereikt is. De consument is gealarmeerd en bereid te handelen om global warming en de uitstoot van CO2 en fijnstof tegen te gaan. De effecten van deze bewustwording zijn duidelijk waarneembaar in de retail. Milieuvriendelijke producten worden in rap tempo ontwikkeld, managers Milieuzaken worden aangesteld en gehaakte kleding en andere verantwoorde weefsels zijn niet langer alternatief maar juist hip.

De toenemende belangstelling voor 'groen' en verantwoord is volgens Bert Keizer, retailspecialist Capgemini, een echt modeverschijnsel, mede te herkennen aan het paradoxale gedrag dat er vaak aan gepaard gaat. "Consumenten kopen een airconditioninginstallatie voor de slaapkamer, maar zetten deze niet te laag omdat ze tóch op het energieverbruik letten. Het groeiende milieubewustzijn verwordt in veel gevallen dan ook tot een uitvergroot modethema. Live Earth zet zeker aan tot verdere bewustwording, maar kent vooral als marketingmachine zijn weerga niet."

Opvallend is dat de ecotrend zich met name bij de jongere consument (van 18 tot 30 jaar) sterk ontwikkelt. De vijftigplussers gaan, hoewel ze minder vatbaar zijn, wel mee met de hype, maar hun gedrag is met name gericht op duurzame bronbesparing. Het modeaspect is van minder groot belang, terwijl de jongere consument juist wél zoekt naar hippe alternatieven. Die staat bijvoorbeeld meer open voor bijproducten; maar liefst 30 procent zegt het koopgedrag hierop te willen aanpassen.

Over Trends in Retail
Het Trends in Retail onderzoek is een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door Capgemini in samenwerking met TNS NIPO. Het onderzoek baseert zich op voortdurende trendanalyses en consumentenonderzoek. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse retailsector en maakt duidelijk hoe en op welke aspecten de brede Nederlandse retailsector is aangesloten op haar consumentengroepen en welke attributen de komende jaren van belang zijn.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 80.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.

EINDE PERSBERICHT