Senternovem
04-09-2007 | Postbus 51-campagne vergroot bekendheid energielabel
`Een zuinig huis? Met het energielabel zie je het zo'
`Een zuinig huis? Met het energielabel zie je het zo'. Dat is de
slogan waarmee vanaf 15 oktober een grote campagne gaat lopen. Anke
Stapels is als senior communicatieadviseur VROM verantwoordelijk. "We
willen mensen laten weten dat er een energielabel voor huizen is en
dat dit kansen biedt om hun huis energiezuiniger te maken. Maar de
campagne windt er geen doekjes om: vanaf 1 januari 2008 is het label
ook gewoon verplicht."
Brede campagne
"De campagne verschijnt op tv, radio, online en in bladen. In de tv-
en radiospotjes is de boodschap kort en krachtig dat je vanaf 1
januari 2008 een energielabel moet hebben. Om te zorgen dat mensen het
label herkennen, laten we ook op een speelse manier zien dat het lijkt
op dat voor bijvoorbeeld koelkasten. Op de internetsite vinden mensen
meer informatie, bijvoorbeeld waarom het energielabel er is en welke
energiebesparende maatregelen je kunt nemen. En er staan handige
dingen op als de postcode-check waarmee je adviseurs bij jou in de
buurt kunt vinden. We plaatsen ook banners op andere sites om mensen
naar de campagnepagina op de VROM-site te lokken."
Verbouwmoment
"Uiteraard moet iedereen in Nederland van het energielabel weten, maar
we richten ons nu vooral op kopers en verkopers. Zij krijgen het eerst
te maken met de verplichting. Bovendien gaat het bij het energielabel
om de energiezuinigheid van het huis zelf, dus om zaken als isolatie
en cv-ketels. Die vervang je vaak pas als je toch al gaat verbouwen.
Bij de aankoop van een huis bijvoorbeeld."
Spannende markt
"Het is voor ons heel spannend hoe de markt zal reageren. Het zou best
kunnen dat mensen straks meer geld over hebben voor een
energiezuiniger huis. Het energielabel is daarom ook een kans voor
bijvoorbeeld makelaars en adviseurs. De campagne spoort mensen aan om
een energielabel aan te vragen. Veel mensen gaan dan natuurlijk op
zoek naar een adviseur. Ik hoop dan ook dat de postcode-check in
oktober heel veel gecertificeerde adviseurs laat zien."
Hoe meet je succes?
"Het succes van de campagne is niet af te meten aan het aantal labels
dat aangevraagd wordt. We willen vooral mensen informeren. Als zestig
procent van de huizen(ver)kopers en veertig procent van het algemene
publiek na de campagne van het label weet, is onze eerste doelstelling
gehaald. Natuurlijk willen we ook een gedragsverandering bereiken, dus
dat mensen echt energiebesparende maatregelen nemen in hun huis.
Adviseurs en makelaars kunnen daarin een rol spelen, maar misschien is
daarvoor nog wel een tweede campagne nodig."