AutoRai

Zowel Fiat als Abarth etaleren hun kracht tijdens 62e IAA

(9/4/2007)
Fiat grijpt de Autosalon van Frankfurt aan om haar groen/wit/rode karakter te onderstrepen. Naast de 150 pk sterke 1.4 T-Jet motoren (laag verbruik, hoge prestaties) toont het Italiaanse merk onder andere de milieubewuste Fiat Panda Aria Concept. Vanzelfsprekend heeft de nieuwe 500 een eigen afdeling. Hoogtepunt bij Abarth is de Grande Punto Abarth âessesseâ (super Sport) protoype.

De Fiat-stand is verdeeld in drie themaâs, elk passend bij de kleuren (groen, wit, rood) van de Italiaanse vlag. Het groen uit de vlag sluit aan bij Fiatâs investeringen in een schoner milieu. Het âwitâ richt zich op het ânieuwe Fiatâ, waar de nieuwe 500 het toonbeeld van is. Tot slot sluit het âroodâ perfect aan bij de passie voor racen waarvoor Abarth garant staat.

In de strijd voor een schoner milieu behaalt Fiat de beste resultaten op het gebied van het terugdringen van schadelijke CO -uitstoot. Onafhankelijk onderzoek door âEuropean Federation for Transport and Environmentâ (T&E) wees uit dat Fiat in 2005 het beste resultaat heeft geboekt qua CO -uitstootreductie. In 2006 bereikte de Fiat Group 18% reductie van CO -uitstoot ten opzichte van 1995 en in datzelfde jaar had maar liefst 55% van alle verkochte autoâs van de Groep een CO -uitstoot van minder dan 140 g/km. 13% had zelfs een CO -uitstoot die minder was dan 120 g/km! Op basis van deze resultaten en de aanhoudende inspanningen, wil Fiat Automobiles het laagste gemiddelde CO -uitstootgehalte voor autoâs bereiken in 2012. Fiat wil dit halen middels een nieuw programma voor motoren, versnellingsbakken en autoâs. Het programma omvat tevens een structurele toepassing van Stop&Start, dat het brandstofverbruik met meer dan 10% moet reduceren in stadsverkeer.

Fiat investeert in een schoner milieu. Het Italiaanse merk is al ruim 10 jaar marktleider op het gebied van aardgasmotoren. Zonder twijfel is aardgas (CNG) momenteel de meest milieuvriendelijke brandstof die we kennen. Bovendien is aardgas in ruime mate voorhanden. Tevens is Fiat de weg van het zogenaamde downsizen ingeslagen. In plaats van met steeds grotere motoren, werkt Fiat aan steeds kleinere motoren. De 1.4 T-Jet motor met maar liefst 150 pk is het laatste resultaat. Fiat loopt met T-Jet motoren vooruit op de toekomst. Je zou bijna zeggen dat de nieuwe 1.4 liter T-Jet benzinemotoren het stokje overnemen van de JTD commonraildieselgeneratie waarmee Fiat de autowereld een nieuw gezicht gaf.

Tijdens de IAA in Frankfurt kan ook kennis genomen worden van andere systemen die bijdragen aan een eco-waardige rijstijl. Zo is het merk de eerste fabrikant die hoogwaardige software beschikbaar stelt die de rijstijl van de bestuurder analyseert en adviseert hoe er eco-vriendelijker gereden kan worden. De rijstijl van de bestuurder kan opgeslagen worden op een USB-stick die aangesloten kan worden op het Blue&Me systeem.

Het groen uit de Italiaanse vlag past daarom perfect bij Fiat. Dit wordt onderstreept met de nieuwe Fiat Panda Aria Concept. In haar pogingen schadelijke uitstoot terug te dringen, is de Panda Aria recordhouder met een CO emissie van slechts 69g/km!

Groen
De Fiat Panda Aria is uitgerust met een door âFiat Power Train Technologiesâ ontwikkelde, nieuwe tweecilinder 80 pk sterke turbomotor. De gedachte achter de nieuwe tweecilinder motor is het downsizen van een conventionele viercilindermotor naar een tweecilinder met turbo, die beschikt over het innovatieve Multiair(TM) elektronische inlaatkleppencontrolesysteem. Dit systeem controleert de inlaatlucht in benzinemotoren met elektronische injectie, zonder gebruik te maken van de gebruikelijke gasklep. Hierdoor werkt het flexibeler dan mechanische timingsystemen. Niet alleen is de tweecilinder motor zuiniger qua brandstofverbruik, tevens is de motor 20% lichter qua gewicht en 25% kleiner in omvang in vergelijking met een viercilinder met hetzelfde vermogen. Het maximaal haalbare vermogen van de nieuwe krachtbron, in de mono fuel benzine versie, is 105 pk. Een 65 pk sterke versie, eveneens uitgerust met het Multiair(TM) is in ontwikkeling.

Op de Fiat Panda Aria is de nieuwe 80 pk sterke tweecilinder motor gecombineerd met een âdual fuelâ management systeem. Dit maakt gebruik van een mengsel van benzine èn een mix van methaan (70%) en waterstof (30%). Dit draagt bij aan een drastische uitstootvermindering van schadelijke stoffen doordat de brandstof nog beter en volledig verbrand wordt.

Tevens is de nieuwe tweecilindermotor uitgerust met het Stop&Start systeem en de innovatieve MTA (Manual Transmission Automated) versnellingsbak. Dit verzekert optimale regeling van het schakelmoment en perfecte mechanische efficiëntie. Dankzij al deze middelen garandeert de nieuwe Fiat Panda Aria minimale uitstoot van schadelijke stoffen. Zo heeft hij een CO uitstoot van slechts 69g/km!

Wit
De nieuwe Fiat 500 krijgt een eigen, wit gedeelte. De auto wordt op bijzondere wijze getoond. Op een nagebouwde 500 die 5 keer de grootte heeft van het origineel is een circuit gemaakt waar vijf 500âs rijdend te zien zijn. Twee in de Sport-, twee in de Lounge- en één in de Pop-uitvoering. Het publiek kan zelf achter het stuur van de rijdende autoâs kruipen en ervaren wat het is om een 500 te besturen.

Het is voor het eerst dat een auto gelanceerd is waarbij de totale motorenreeks (69 pk 1.2, 75 pk 1.3 Multijet met DPF en 100 pk 1.4 16V) voldoet aan de emissielimieten conform Euro 5 normen. Dit twee jaar voordat de wetgeving van kracht wordt. Fiat geeft hier duidelijk het signaal mee af, zich volledig in te zetten voor een schoner milieu. Het is ook voor het eerst dat een auto met zulke compacte afmetingen ( 355 cm lang, 163 cm breed, 149 cm hoog en een wielbasis van 230 cm) de maximale 5 sterren bij de Euro NCAP crashtests heeft behaald. Sterker nog, de nieuwe Fiat 500 is zo veilig, dat hij klaar is voor toekomstige 6 sterren!

Rood
Het laatste gedeelte van de stand in Frankfurt is gewijd aan de wereld van Abarth. De stand, in de sportieve kleur rood, straalt technologie, traditie en sportiviteit uit.

Na de officiële presentatie in maart, maakt Abarth zijn âreturnâ tijdens de IAA. Abarth is altijd synoniem geweest voor agressiviteit, passie, sportiviteit en spanning. Nu is het terug met nieuwe modellen die alle autosportliefhebbers zullen aanspreken.

De Abarth-stand richt zich op twee eigenschappen welke onlosmakelijk verbonden zijn aan de revival van het merk. Aan de ene kant is dat de racerij, aan de andere kant is dat hoogstaande techniek verpakt in een (ogenschijnlijk) simpel jasje.

De 270 pk sterke Grande Punto Abarth S2000 staat op een stalen platform in de vorm van een schorpioen; het symbool van het merk. De auto is gebouwd voor de racerij en komt uit in het Italiaanse rallykampioenschap met Giandomenico Basso en navigator Mitia Dotta en doet mee aan het IRC (Intercontinental Rally Challenge) met coureurs Anton Alen, Andrea Navarra en Umberto Scandola.

De Grande Punto Abarth, eveneens te bewonderen in Frankfurt, is uitgerust met een 1.4 turbo benzinemotor met 150 pk (155 indien er gereden wordt met een 98 octaangehalte). De sportieveling rijdt van 0 naar 100 in slechts 8,2 seconden en kan een topsnelheid halen van 208 km/h.

Absoluut hoogtepunt van de stand is de Grande Punto Abarth âessesseâ (Super Sport) prototype. Een juweel van assertiviteit en elegantie. Dankzij een boosterkit beschikt de auto over een vermogen van maar liefst 180 pk! Abarth heeft altijd garant gestaan voor super sportieve prestaties. Zo had bijvoorbeeld de Fiat 500 in 1958 13 pk en een topsnelheid van 85 km/h. De Abarth versie beschikte over het dubbele vermogen, 26 pk, en had een topsnelheid van 118 km/h. De Grande Punto Abarth en de Grande Punto Abarth met de âessesseâ-kit zullen de opwinding van dat soort autoâs weer doen leven.