Gemeente Coevorden

Coevorden in beeld

Kwaliteit van gemeentelijke dienstverlening in Coevorden bovengemiddeld

Landelijk rapport `Staat van de Gemeente' gepresenteerd

Uit de landelijke publieksenquête `Staat van de Gemeente' blijkt dat de inwoners van gemeente Coevorden een positiever oordeel hebben over de gemeentelijke dienstverlening dan inwoners in vergelijkbare gemeenten elders in Nederland. De Staat van de Gemeente is dit voorjaar uitgevoerd onder 26 Nederlandse gemeenten, waaronder Borger-Odoorn, Boxtel, Castricum, Heemskerk en Vught die qua inwoneraantal vergelijkbaar zijn met de gemeente Coevorden.

De Staat van de Gemeente meet de tevredenheid van de burger aan de hand van een gerichte vragenlijst waaruit een rapportcijfer rolt voor elke burgerrol. Deze zes burgerrollen zijn: de burger als klant, kiezer, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler. Uit de totaalscores per burgerrol scoort Coevorden bij de `burger als klant', `burger als partner' en `burger als belastingbetaler' iets bovengemiddeld. Alleen bij de `burger als kiezer' scoort Coevorden iets onder het gemiddelde.

Zaken als openingstijden en wachttijden scoren iets onder gemiddelde maar bij zaken als vriendelijkheid en deskundigheid oordelen de inwoners iets bovengemiddeld. De tevredenheid van bedrijven en instellingen is op álle vragen iets bovengemiddeld met uitzondering van de openingstijden bedrijvenloket.

Van alle onderzochte gemeenten in de categorie 25.000 tot 50.000 inwoners heeft gemeente Coevorden bijna het minste aantal ambtenaren (6,33) per 1.000 inwoners. En scoort daarentegen dus wel bovengemiddeld.

Door dit onderzoek krijgt de gemeente een goed overzicht van de staat waarin zij zich bevindt. Dit voorjaar ontvingen 1.200 inwoners, ondernemers en bezoekers van de gemeente Coevorden een enquêteformulier. Bijna een derde van de ondervraagden deed ook daadwerkelijk mee aan het onderzoek. Dit is voldoende voor een representatieve steekproef. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om de organisatie nog klantgerichter en servicegerichter te maken.

Download het volledige rapport Staat van de Gemeente 2007 (2074 KB)
© 2007 Gemeente Coevorden / Laatste wijziging: 4/9/2007 / Bron: Gemeente Coevorden