CDA

04 september 2007 - Persbericht -

Europees Parlement wil superlange vrachtwagens toestaan in Europa

Het Europees Parlement heeft vandaag zijn steun uitgesproken voor het toestaan van superlange vrachtwagens, de zogenaamde ecocombi.

Een poging om de ecocombi op Europees niveau te verbieden is daarmee van tafel. Dit is een zeker een stap in de goede richting, aldus CDA-Europarlementariër Corien Wortmann (transport). De langere en zwaardere ecocombi, bv. een vrachtwagen met bv. twee aanhangers, of een vrachtwagen met een verlengde aanhanger, kan meer vervoeren dan een gewone vrachtwagen en dat leidt juist tot minder vrachtwagens op de weg. Dit is goed nieuws voor het milieu en helpt de fileproblematiek op te lossen.

Kans
Het Europees Parlement was aanvankelijk niet happig op de ecocombi en er werd zelfs voorgesteld om deze geheel te verbieden. De vrees leefde dat het goederenvervoer per spoor te veel schade zou ondervinden, en dat de lange vrachtwagens tot onveilige situaties op de weg zouden veroorzaken. Corien Wortmann-Kool: 'Ervaring, ook in de Verenigde Staten of Scandinavische landen waar deze vrachtwagens al lang zijn toegestaan, leert dat dit niet het geval is. De ecocombi verdient een kans in Europa. Ik ben blij dat het Europees Parlement nu inziet dat de ecocombi een belangrijke bijdrage kan leveren aan efficiënter en milieuvriendelijker vervoer. Lidstaten krijgen nu volledig de ruimte om ecocombi's toe te laten, ook op grensoverschrijdende trajecten.'

Stimulans
Corien Wortmann vindt dat lidstaten zelf moeten bepalen waar de lange vrachtwagens mogen rijden want kleinere wegen en kleinere rotondes zijn ongeschikt voor de superlange vrachtwagen. Wortmann: 'Verkeersveiligheid moet voorop staan, daarom is het goed dat de lidstaten zelf kunnen bepalen op welke trajecten ze mogen rijden. Dat kan ook grensoverschrijdend, door middel van gezamenlijke projecten van een aantal lidstaten gezamenlijk. De Europese Commissie onderzoekt momenteel de gevolgen van een Europese toelating van de ecocombi op bepaalde trajecten. Ik hoop dat ook dat een stimulans zal zijn voor grensoverschrijdende invoering van de ecocombi.'