AutoRai

Hoofdrol nieuwe Lancia Musa op 62ste Internationale Autosalon van Frankfurt

(9/4/2007)
Na de wereldpremière tijdens het 64^ste Internationale Filmfestival van Venetië, maakt de nieuwe Lancia Musa zijn debuut op Autosalon van Frankfurt. Ook de exclusieve Lancia Ypsilon Sport MomoDesign neemt een prominente plek op de stand in.

In Frankfurt presenteert Lancia een zowel stilistisch als architectonisch indrukwekkende stand, geheel uitgevoerd in zwart en wit. Absolute ster op de stand is de nieuwe Lancia Musa, die voor het eerst op een internationale autosalon te zien is. Er worden twee Musaâs in Platino-uitvoering getoond. De een voorzien van een 1.9 Multijet motor van 100 pk, de ander met een 1.3 Multijet 90 pk motor, uiteraard met DPF. Ook zal een Lancia Musa 1.4 16v voorzien van een gerobotiseerde DFN (Dolce Far Niente) versnellingsbak in Oro-uitvoering tentoongesteld worden.

Ruimte eveneens voor de Lancia Ypsilon Sport MomoDesign, de temperamentvolle en trendy auto ontstaan uit de samenwerking tussen Lancia en MomoDesign, twee wereldberoemde Italiaanse firmaâs die zich beide onderscheiden door innovatief design, het gebruik van topkwaliteit materialen en oog voor detail. Op de Duitse catwalk twee exemplaren van de Ypsilon Sport MomoDesign in bicolore carrosserie, een 14. 16v 95 pk benzinemotor en een 1.3 Multijet met maar liefst 105 pk.

Het gamma op de stand in Frankfurt wordt gecompleteerd door de vlaggenschepen Lancia Thesis en Lancia Phedra. Bezoekers kunnen een showcar op basis van de Lancia Thesis en Lancia Phedra Emblema met 7 zitplaatsen, voorzien van de nieuwe170 pk sterke 2.2. Multijet motor, bewonderen. Deze motor heeft een dubbele parallelle turbocompressor, die ervoor zorgt dat de reactietijden, zelfs bij lage toerentallen, worden teruggedrongen ten gunste van de souplesse, het rijplezier en de rijprestaties. Met een maximum koppel van 370 Nm bij 1500 tpm accelereert de Phedra in 10,8 seconden van 0 tot 100 km en haalt een maximum snelheid van 200 km/u, terwijl de verbruikscijfers in vergelijking met de 136 pk versie, praktisch gelijk blijven.

De showcar op basis van de Lancia Thesis onderscheidt zich door een bicolore carrosserie (Maserati Quartz Dolomite, ton-sur-ton) en de 18-inch lichtmetalen spaakvelgen. Het interieur straalt elegantie uit door de beige Frau(TM) lederen bekleding met zwarte stiksels en de zwarte ebbenhouten accenten. De Thesis is uitgerust met een 2.4 Multijet 20v motor gekoppeld aan een sequentiële automatische versnellingsbak.

Tenslotte kan het publiek in Frankfurt kennismaken met het concept van de Lancia Caféâs, die in diverse Europese steden geopend worden en de bijbehorende Lancia boutiques.

De stand in Frankfurt ademt een aangenaam ontspannen sfeer, de sfeer van het merk Lancia, dat zich kenmerkt door zijn rijke historie, maar dat eveneens gericht is op toekomstige uitdagingen. Denk daarbij aan de nieuwe Lancia Delta HPE die in 2008 op de markt komt. Lancia wil haar doelstellingen bereiken niet alleen door zijn sterke positie in thuismarkt Italië te consolideren, maar ook door gebruik te maken van de goede vooruitzichten op de bestaande grote Europese markten en nieuwe landen aan te boren zoals Turkije, Rusland en Scandinavia. Tevens zal het merk terugkeren naar rechtsgestuurde markten zowel in Europa (Groot-Britannie, Ierland, Malta en Cyprus) als daarbuiten (Japan, Australië en Zuid-Afrika).

Werelddebuut nieuwe Lancia Musa
Na de wereldpremière tijdens het 64^ste Internationale Filmfestival van Venetië, maakt de nieuwe Lancia Musa zijn debuut op de Autosalon van Frankfurt.

De nieuwe Musa is de opvolger van een succesvol model dat in drie jaar tijd alle commerciële doelstellingen wist te overtreffen. In 2006 en 2007 was de Lancia Musa de best verkochte compacte MPV van Italië.

Elegantie en functionaliteit
De Lancia Musa heeft een restyling ondergaan en heeft dankzij een aantal stijlelementen volgens de laatste trends een fraaier en moderner uiterlijk gekregen. Bovendien oogt de Musa hierdoor een stuk ruimer.

De voorzijde van de auto werd voorzien van een aantal chroomaccenten, die niet alleen de nieuwe styling benadrukken, maar de auto bovendien een dynamisch uiterlijk verlenen, hetgeen terug te zien zal zijn in de toekomstige Lancia modellen. In het midden van de chromen grille pronkt het nieuwe Lancia-logo als symbool van âverandering in continuïteitâ; een teken uit het verleden gestoken in een modern jasje. Een logo van een merk dat zich richt op toekomstige uitdagingen, maar dat trots is op haar historische identiteit.

Eenzelfde harmonie en stylistische samenhang is terug te vinden aan de compleet gerestylede achterzijde. De flinke achterklep vervult een nog belangrijkere functie dan bij zijn voorganger. De bagageruimte is namelijk met 75 liter vergroot tot 390 liter (uit te breiden tot 460 liter door de verschuifbare achterbank). De tildrempel is bovendien zoân vier centimeter verlaagd waardoor het plaatsten van koffers en tassen wordt vergemakkelijkt.

Eveneens aan de achterzijde vallen de technologische LED achterlichten op, die meer licht geven en daardoor veiliger zijn dan de traditionele lampen.

Tenslotte is de Lancia Musa voorzien van nieuwe lichtmetalen wielen en bevinden zich aan de zijkant chromen sierstrips waarin het Lancia logo als een juweel is ingelegd. De elegante ronde lijnen en de afwezigheid van hoekige vormen benadrukken het uitnodigende en beschermende karakter van de cabine. Veiligheid en maximaal comfort in compacte afmetingen: de lengte bedraagt iets meer dan 4 meter, de breedte 1,70m , de hoogte 1,66m en een wielbasis van 2,51m. Ondanks dat de Lancia Musa in lengte is gegroeid, blijft het een compacte MPV met een binnenruimte die een vlaggenschip waardig is.

De nieuwe Musa ontvangt zijn bestuurder en passagiers in een omgeving die gekenmerkt wordt door een combinatie van emotie en functionaliteit, mede door de modulaire stoelen, die in meerdere standen versteld kunnen worden. De achterbank is in delen (60/40) neerklapbaar Oog voor detail, het gebruik van topkwaliteit materialen en de geraffineerde kleurencombinaties maken de auto verder af.

Uiteraard kan de klant zijn Musa volledig naar eigen wens aankleden. Er zijn meer dan 80 mogelijkheden door combinatie van de 5 interieuruitrustingen met 14 carrosseriekleuren (waarvan 10 compleet nieuw) en 4 âbicoloreâ versies.

Binnenin valt het gebruik van kleur en materiaal op: duurzame en chique bekleding, zoals leer en Alcantara^(TM). Chromen en satijnen details verfraaien bovendien de elegante lijnen en vormen.

Maximaal comfort en rijplezier
Reizen in een Lancia Musa blijft een aangename ervaring, mede dankzij het GranLuce Panoramadak, de plezierig aanvoelende oppervlakken, de comfortabele ergonomische stoelen, de dualzone automatische airconditioning en het Bose Sound System(TM). En niet te vergeten de DFN gerobotiseerde versnellingbak, leverbaar op de Lancia Musa 1.4 16v en de 1.3 Multijet 16v.

Het is eveneens mogelijk de Lancia Musa uit te rusten met Blue&Me^(TM), het systeem dat de bestuurder in staat stelt op een veilige manier naar muziek te luisteren en te telefoneren dankzij de voicecontrol en Bluetooth(TM) technologie. Door het gebruik van de beste soundproof materialen is het geluidsniveau binnenin met 2 db gedaald.

Het motorenaanbod garandeert een evenwicht tussen prestaties, verbruik en respect voor het milieu. De Lancia Musa is leverbaar met een 1.9 Multijet turbodiesel motor van 100 pk een 1.3 Multijet van 70 pk (beide niet in Nederland) en een 1.3 Multijet van 90. Verder zijn 2 benzinemotoren leverbaar: een 1.4 8v van 77 pk en een 1.4 16v van 95 pk.

De exclusieve Lancia Ypsilon Sport MomoDesign
Met de Lancia Ypsilon Sport MomoDesign, wordt de samenwerking tussen Lancia en Momo, twee Italiaanse designgrootheden bekend vanwege hun creaties, hernieuwd. Naast een bijzonder fraai Italiaans uiterlijk en sportieve prestaties is voor het eerst het nieuwe Lancia logo te zien op de Ypsilon Sport MomoDesign.

Zowel Lancia als Momo hebben een eigen stijl ontwikkeld waarmee ze hun creaties onderscheidend maken. Lancia wordt geroemd vanwege de fraai vormgegeven autoâs, Momo vanwege haar designkleding en accessoires als horloges, helmen, zonnebrillen en schoenen. Het zijn unieke producten in de modewereld, net als de creaties van Lancia uniek zijn in de automobielindustrie. De Lancia Ypsilon Sport MomoDesign is een voorbeeld van hoe een âautomotiveâ object geïnterpreteerd kan worden vanuit een stilistisch oogpunt van een ander merk met inachtneming van de waarden waar Lancia zich al ruim een eeuw mee onderscheidt: design, elegantie en karakter.

Aan de buitenkant zijn diverse MomoDesign-elementen zichtbaar. Zo zijn de 16â lichtmetalen velgen mat gepolijst, is de achterruit donker getint en zijn de 4 bodykleuren (grijs, geel, wit, zwart) te combineren met matte âTitanium Greyâ-lak op de kofferklep, dak en buitenspiegels. Om extra te benadrukken dat er hier sprake is van een Italiaans ontwerp, staat op de B-stijl in grote, zwarte letters âMomoDesignâ geschreven. Binnen is de Sport MomoDesign onder andere te herkennen aan het donker gekleurde interieur met diverse chroomaccenten, een lederen stuurwiel en een met leer beklede versnellingspookknop.

De ânormaleâ Ypsilon blijft naast de MomoDesign een uniek model dat op maar liefst 700 manieren naar smaak valt aan te kleden. Er is keus uit 12 exterieur kleuren, 4 uitrustingniveaus (Argento, Oro Bianco, Oro Giallo en Platino), 9 âbicoloreâ exterieurkleurstellingen, 9 verschillende interieuroutfits en er zijn 7 verschillende aluminium velgen.

De Lancia Ypsilon Sport MomoDesign is er met de 95 pk sterke 1.4 16v motor die standaard gekoppeld is aan een zesversnellingsbak (optioneel is de DFN gerobotiseerde automatische versnellingsbak beschikbaar). In 10,9 seconden kan de nieuwe Italiaan de sprint naar de 100 km/h klaren en een top bereiken van 175 km/h.

Qua veiligheid mag de nieuwe sportieve âYpâ gerust compleet genoemd worden. Zo beschikt hij over ABS met EBD, voor- en zijairbags en ESP met ASR en Hill Holder. Ook qua uitrusting komt hij niets te kort. Zo behoren onder andere elektrische ramen voor, airconditioning, radio/cdspeler en zogenaamde âfollow me home deviceâ allemaal tot de standaarduitrusting.

Ook is er keus uit een aantal opties waaronder een groot zonnedak, een uitgebreide Hi-Fi installatie en het innovatieve Blue&Me systeem. Dit laatste systeem verhoogt het rijplezier en veiligheid, is zeer eenvoudig in gebruik en deels via spraak te bedienen. Middels Bluetooth technologie kan er handsfree gebeld worden, ontvangen sms-berichten worden hardop voorgelezen en via een usb-aansluiting kan er geluisterd worden naar digitale muziekbestanden.

Nieuw logo
Op de nieuwe Lancia Musa en op de Ypsilon Sport MomoDesign pronkt het nieuwe Lancia-logo. Het nieuwe logo is ontworpen door RobilantAssociati (een reclamebureau gespecialiseerd in merkenadvies en strategische ontwerpen) en door âLancia Styling Centreâ. Het is een symbool van âverandering in continuïteitâ; een teken uit het verleden gestoken in een modern jasje. Een logo van een merk dat zich richt op toekomstige uitdagingen, maar dat trots is op haar historische identiteit. Het nieuwe logo van Lancia is een zichtbare synthese van traditie en innovatie. Het Italiaanse merk kan terugkijken op een erfgoed dat steeds een bron van inspiratie is geweest in haar streven naar innovatieve, technische oplossingen. Het nieuwe logo bevestigt Lanciaâs traditie middels twee elementen: de kleur blauw âdat als sinds 1911 in het logo verwerkt is- en het schild dat in 1929 werd toegevoegd en dat nu âup to dateâ is gebracht. De belangrijkste veranderingen betreffen het stuurwiel -dat nu een grafisch symbool is geworden- en de vier spaken die nu als twee punten zijn afgebeeld. Deze spelen een belangrijke rol omdat ze de aandacht vestigen op het Lancia logo.