Gemeente Hoorn


Burgerjaarverslag 2006 is uit!

4 september 2007 - De website van de gemeente Hoorn voorziet in een behoefte. Datzelfde kan worden gezegd van de wekelijkse digitale nieuwsbrief. Hoorn is een koploper op het gebied van elektronische dienstverlening. De inwoners zijn tevreden over de informatievoorziening aan de balies. Dit zijn enkele conclusies die vermeld staan in het burgerjaarverslag 2006 van de burgemeester van de gemeente Hoorn.

Aandachtspunten zijn er ook. Zo gaat de gemeente nog meer werken aan het op tijd afhandelen van brieven en e-mails van burgers.

In artikel 170 van de Gemeentewet is bepaald dat de burgemeester een burgerjaarverslag uitbrengt waarin hij rapporteert over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de kwaliteit van procedures op het vlak van burgerparticipatie.

Onderwerpen die in het burgerjaarverslag 2006 aan de orde komen, zijn spreekrecht voor burgers bij de vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies, burgerinitiatieven, interactieve beleidsvorming, inloop- en informatiebijeenkomsten, telefonische bereikbaarheid, beantwoording van brieven en e-mails, digitale dienstverlening, dienstverlening aan de loketten, klachten, de Buitenlijn en bezwaarschriften. Nieuw in dit burgerjaarverslag is het hoofdstuk over agressie en geweld tegen ambtenaren.

Het burgerjaarverslag 2006 is in de vergadering van de algemene raadscommissie van 4 september 2007 besproken en vanaf dat moment voor een ieder verkrijgbaar bij de balie Voorlichting in het stadhuis, Nieuwe Steen 1. Daarnaast is het burgerjaarverslag in te zien en te downloaden op de website van de gemeente Hoorn.