Gemeente Utrecht

|Aan de leden van de gemeenteraad Aan de leden van de gemeenteraad      |

4 september 2007


De situatie rondom FC Utrecht is voor ons aanleiding geweest voor overleg met leden van de Raad van Commissarissen en de Benoemingscommissie (waarvan ook wethouder Janssen deel uit maakt). Maandagavond 3 september jl. heeft dit overleg plaatsgevonden, waarbij de burgemeester en de plv. gemeentesecretaris aanwezig waren. (Wethouder Janssen was vanwege heuglijke familieomstandigheden verhinderd.) Hierbij laten wij u weten tot welke conclusies dat voor ons geleid heeft.

Belang FC Utrecht
Het behoeft geen betoog dat wij groot belang hechten aan het voortbestaan van FC Utrecht. Het belang voor de stad en regio van een gezonde betaald voetbalclub is evident en de gemeente heeft zich vanuit dat perspectief daar altijd voor ingespannen. Tegelijkertijd is de rol van de gemeente beperkt. In 2003 hebben wij door middel van het verstrekken van een lening aan stadioneigenaar Memid bijgedragen aan voorwaarden waaronder FC Utrecht kan functioneren.

Binnen deze voorwaarden moet de club zelf zorgen voor een verantwoorde bedrijfsvoering. Wij volgen de financiële situatie van de club op afstand om een vinger aan de pols te houden. Daartoe heeft een vertegenwoordiger van de gemeente zitting in de financiële auditcommissie. Daarnaast zit een lid van ons college in de benoemingscommissie voor de Raad van Commissarissen, die een rol speelt op het moment dat een nieuw lid voor de Raad van Commissarissen gezocht wordt. De gemeente heeft geen betrokkenheid bij de taak van de directie, de dagelijkse bedrijfsvoering van de club.

Zorg over situatie binnen club
Gezien het belang van de club voor de stad vervullen de huidige ontwikkelingen en berichten ons uiteraard met zorg. Tot nu toe hebben de financiële rapportages van FC Utrecht geen alarmerende situatie laten zien. Ook is de club voor zover ons bekend steeds haar verplichtingen nagekomen. Ook van toezichthouder de KNVB hebben ons geen negatieve signalen bereikt.

Inmiddels hebben ook ons via de persconferentie van de Raad van Commissarissen 3 september jl. hun zorgen bereikt over de financiële situatie van FC Utrecht. Voor de Raad van Commissarissen was dit aanleiding de algemeen directeur op non-actief te stellen en dhr. Schnetz aan te stellen als algemeen directeur ad interim. Uit de reacties hierop is overduidelijk dat er sprake is van verstoorde verhoudingen binnen de verschillende geledingen van de club.


Op zoek naar oplossing
Ook in de huidige situatie wil ons college zich binnen zijn mogelijkheden inspannen voor een gezonde toekomst voor de club. Tijdens het genoemde overleg is afgesproken dat er op korte termijn vervolggesprekken worden gehouden om alle informatie over de huidige situatie bij elkaar te brengen. De Raad van Commissarissen en de Benoemingscommissie hebben toegezegd daaraan een bijdrage te leveren. Vervolgens kunnen we een besluit nemen over al dan niet gemeentelijke bemoeienis bij het komen tot een oplossing voor geconstateerde problemen bij FC Utrecht. Ons college wil een ondersteunende rol spelen bij het vinden van een gezonde situatie binnen FC Utrecht, waarin alle geledingen goed kunnen functioneren.

Wij informeren u zo spoedig mogelijk over het vervolg.
|Hoogachtend,                                                                   |
|                                                                               |
|Burgemeester en wethouders van Utrecht,                                        |
|                                                                               |
|De secretaris,      De burgemeester,                                           |
|                                                                               |
|                                                                               |
|                                                                               |

---- --