Ingezonden persbericht


PCOB bundelt inkoopkracht 50-plussers

Zwolle, 3 september 2007 - Gemeenschappelijke kortingen op zorgverzekeringen, telefoonabonnementen en energie; daarmee bundelt de belangenbehartiger PCOB sinds vandaag de inkoopkracht van zijn ruim 107.000 leden. Daarvoor sloot PCOB overeenkomsten met onder meer gezondheidsverzekeraar Trias, telecombedrijf KPN Mobile en energieleverancier Eneco. De kortingen voor PCOB-leden kunnen oplopen tot honderden euro's per jaar.

Samen met PCOB ontwikkelden deze leveranciers een aantal producten en diensten die goed zijn afgestemd op de specifieke behoeften van de 50-plusser. De PCOB-polis van Trias biedt extra mogelijkheden op specifieke zorg, maar kent daartegenover geen kraamhulp. Bij het abonnement van KPN Mobile hoort een aantal specifieke telefoons die bijvoorbeeld een extra groot beeldscherm en grote knoppen hebben. De stroom van Eneco is 'groen', een voor deze groep belangrijk aspect. Op de 50PlusBeurs die van 19 tot 23 september in de Utrechtse Jaarbeurs plaatsvindt, zullen deze aanbieders ook op de stand van PCOB vertegenwoordigd zijn.

Geld moet rollen
'De vijftigplusser van nu is een koopkrachtige, maar ook zeer bewuste en kritische consument', stelt PCOB-directeur Gert Prins. 'Het is de generatie die het begrip consumentisme heeft uitgevonden en vormgegeven. Ze hebben behoorlijk wat te besteden en doen dat ook. Ze zijn veel minder spaarlustig dan eerdere generaties; het geld moet juist rollen. Maar deze generatie let wel degelijk goed op waarààn ze hun geld uitgeven. 'Groen' in de breedste zin is populair. Kwaliteit en duurzaamheid zijn belangrijk. En ondanks het relatief ruime budget, is men wel degelijk geïnteresseerd in scherpe aanbiedingen. Want de keuzes waaraan het beschikbare budget wordt besteed, worden welbewust gemaakt. Voor de generatie die het grotendeels met zijn AOW moet doen zijn dergelijke scherpe aanbiedingen natuurlijk helemaal belangrijk. Voor hen is het leven immers per definitie duur.'

Grote en koopkrachtige groep
De PCOB verwacht op afzienbare termijn nog meer inkoopvoordeel voor zijn leden te kunnen bieden. 'Oorspronkelijk was het idee om met aanbiedingen onze leden de mogelijkheid te bieden hun lidmaatschapsgeld terug te verdienen. Maar inmiddels zijn we dat punt allang voorbij. De inkoopkracht die wij bundelen en het belang van de groep ouderen als consumenten blijken zó groot, dat marktpartijen die 28 euro van ons lidmaatschapsgeld volstrekt oninteressant vinden. Tijdens de beurs geeft Eneco het onze leden bijvoorbeeld bij wijze van extraatje terug. De enorme aantallen consumenten die wij bieden zijn voor commerciële partijen veel belangrijker. Steeds meer bedrijven zien dat snel groeiende commerciële belang van de doelgroep 50-plussers. Dat zijn er op dit moment al meer dan vijf miljoen en dat groeit in hoog tempo tot de helft van onze bevolking. Die grote en koopkrachtige groep willen veel bedrijven graag aan zich binden. Wij zorgen er als organisatie voor dat er een goed aanbod komt, dat daadwerkelijk bij de behoeften van onze leden aansluit.'

Scherpe aanbiedingen
De overeenkomsten die PCOB heeft gesloten met Trias, Eneco en KPN Mobile, sluiten naadloos aan bij de behoeften van de leden. Gezondheidsverzekeraar Trias biedt met het speciaal voor PCOB ontwikkelde Gezond 50plus Pakket een uniek product. De klant betaalt alléén voor wat hij echt nodig heeft; dat betekent geen kraamzorg, maar wel extra vergoedingen voor bijvoorbeeld fysiotherapie en brillen of lenzen. Ook energieleverancier Eneco speelt in op de specifieke behoeften en biedt Ecostroom voor hetzelfde bedrag als gewone stroom. PCOB-leden ontvangen die Ecostroom in combinatie met groen gas met een korting van ¤ 50 op de eerste maandafrekenning. Het aanbod van KPN Mobile bestaat uit door PCOB geselecteerde, gebruiksvriendelijke mobiele telefoons gecombineerd met een betrouwbaar en voordelig abonnement. KPN neemt bovendien de kosten van het PCOB-lidmaatschap voor zijn rekening. Verder sloot PCOB overeenkomsten met Hoteltijd waar de meestal reislustige PCOB-leden forse kortingen op hotelarrangementen krijgen en met Beter Bed, waar de leden 15 procent korting op hun aankopen krijgen.