AutoRai

De nieuwe Subaru Impreza: superieure rijeigenschappen, geraffineerd design en optimale functionaliteit

(9/7/2007)
Zowel de eerste (vanaf 1992) als de tweede (vanaf 2000) Impreza-generatie zijn alom geprezen om hun fantastische rijkwaliteiten. Automobilisten over de hele wereld waardeerden de auto om zijn uitstekende prestaties â onder meer dankzij Subaruâs unieke Symmetrical All Wheel Drive-systeem â en hoge doelmatigheid. Dat legde nogal een claim om te komen tot de derde generatie Impreza, die later deze maand in Nederland wordt geïntroduceerd.

Deze derde generatie Impreza is ontwikkeld met het begrip 'Sports Casual' als uitgangspunt. Het doel daarbij was een auto te ontwikkelen, die met behoud van de typische Impreza-rijkwaliteiten een breder publiek aanspreekt. Een publiek dat op zoek is naar rijeigenschappen, functionaliteit, vormgeving en rijcomfort van een ongekend hoog niveau in het segment van de (compacte) middenklassers.

Drie aandachtsvlakken

Het ontwikkelingsproces was er op gericht substantiële verbeteringen te realiseren op het gebied van stilering, gebruiksvriendelijkheid en rijeigenschappen. Trouw aan de Subaru-merkwaarden en behoud van het unieke Subaru-gevoel waren leidend tijdens dit proces.
* Er is gekozen voor een sportief, expressief hatchback-ontwerp, dat de beweeglijkheid en de handelbaarheid van de Impreza effectief benadrukt.

* Om een volledig stressvrije rijervaring te bereiken, is naar maximalisering van de interieurruimte en perfecte overzichtelijkheid gestreefd. Optimale toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid moeten ervoor zorgen dat alle inzittenden zich, ongeacht de omstandigheden, volledig op hun gemak voelen.
* Het uitstekende weggedrag van de Impreza is zodanig gepolijst, dat klanten meteen voelen dat deze Subaru zân klasse ontstijgt. Daartoe is het âSubaru Dynamic Chassis Control Conceptâ ofwel âSubaru DC3â ontwikkeld, waarvan een nieuw platform, een meer responsieve stuurinrichting en een nieuw ontwikkelde achterwielophanging deel uitmaken. De perfecte balans van het Symmetrical AWD-systeem is het ideale uitgangspunt voor puur rijplezier en maximale stabiliteit.

Verdere belangrijke verbeteringen in het kort

* Het rijcomfort is naar een hoger plan getild door het veercomfort, het geluidscomfort en bijvoorbeeld de airconditioning te verbeteren.

* Geringere emissie van schadelijke uitlaatgassen en een lager brandstofverbruik verminderen de belasting van het milieu.
* Zowel de passieve als de actieve veiligheid zijn op het hoogst denkbare niveau in de (compacte) middenklasse gebracht.

Om de totale rijbeleving verder te veraangenamen kreeg de airconditioning een grotere capaciteit, werd het audio-systeem opgewaardeerd en zijn nieuwe stoelen ontworpen.

Modellijn: Impreza 1.5R, 2.0R en 2.0R Sport

De Impreza 1.5R van 107 pk/ 79kW vormt het basismodel met het accent op doelmatigheid en een minimale milieubelasting. De 2.0R biedt met 150 pk/110 kW méér motorvermogen, in welke combinatie de stabiliteit en actieve veiligheidsaspecten optimaal tot uiting komen. Daarnaast is er de Sport-versie van de 2.0R, die zich onderscheidt door een ander type (17 inch) lichtmetalen velgen, Vehicle Dynamics Control, Xenon-verlichting, sportstoelen en een bodykit die de aerodynamische eigenschappen van de Impreza nog versterkt.

Comfortabel en ruim interieur

Een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling was het creëren van interieurruimte die tegemoet komt aan de steeds hogere eisen in het Impreza-segment.

Door het verlengen van de wielbasis (bij een kortere achteroverhang) en verbreding van de carrosserie werd dit doel bereikt zonder de auto onnodig groter te maken. Aanpassing van de hellingshoek van de zijruiten leidde tot meer hoofdruimte en verbetering van de subjectieve ruimtebeleving.

Door de dode hoeken te verkleinen en extra aandacht te besteden aan de overzichtelijkheid van de carrosserie is een uistekend zicht rondom gewaarborgd. Om ongelukken bij het achteruitrijden te helpen voorkomen is ervoor gezorgd dat een obstakel met een hoogte van 1 meter (overeenkomend met de gemiddelde lengte van een vijfjarig kind) goed zichtbaar is.

Dankzij de nieuw ontwikkelde achterwielophanging â een zeer compacte constructie met dubbele driehoekige draagarmen â is de bagageruimte groter geworden en optimaal bruikbaar. Ook de toegankelijkheid ervan is verbeterd. Twee golftassen passen er overdwars in en ook vijf stuks handbagage van maximaal formaat passen nu probleemloos in de kofferbak.

Zowel het in- als uitstappen wordt vergemakkelijkt door aanpassingen aan stoelzittingen en C-stijlen en door de grotere openingshoeken van de deuren.

Geraffineerd exterieurdesign

De lijnen die van voor naar achter lopen, verlenen de nieuwe Subaru Impreza een zekere vloeibaarheid, terwijl de gedrongen achterzijde beweeglijkheid ingeeft. De karakteristieke vormen van de flanken vormen een hint inzake het pure rijplezier dat de nieuwe Impreza biedt. Het spel van licht en schaduw op de diverse vlakken van het koetswerk geeft verrassende effecten en de voor- en achterschermen verlenen de Impreza een indrukwekkend uiterlijk dat een laag zwaartepunt suggereert.

Lichtmetalen wielen van een nieuw design vullen de wielkasten mooi op, waardoor de nieuwe Impreza een krachtig voorkomen heeft. Aandacht voor zelfs de kleinste details versterkt de impressie van hoge kwaliteit. Zo hebben de projector-koplampunits een bijzondere, scherpe vorm en een diepe glans. Het haviksoog was daarvoor de inspiratiebron. De heldere, van LED-technologie voorziene achterlichtunits accentueren de breedte van de achterzijde. Ze zijn onderling verbonden met een chroomlijst die ook hier weer zorgt voor een uitstraling van kwaliteit. De dakspoiler vormt niet alleen een designaccent, maar zorgt tevens voor een verlaging van de luchtweerstand met 7 procent alsook een verbetering van de stabiliteit bij hoge snelheden.

De 2.0R Sport is bovendien voorzien van een aerodynamisch gevormde voor- en achterbumper en dito side skirts.

Nieuw interieurontwerp

Het interieurbeeld wordt bepaald door een vleugelvormig motief in het dashboarddesign. Deze vorm zet zich voort in de voorste deuren, wat de ruimte- en kwaliteitsbeleving van de inzittenden vergroot. Het instrumentenpaneel is, evenals de audiobediening, zodanig gepositioneerd dat het zich volledig in de zichtlijn van de bestuurder bevindt. De centraal geplaatste luchtuitstroomopeningen scheiden dit gedeelte van het dashboard van het onderste gedeelte waar het bedieningspaneel van de airconditioning is ondergebracht. Alle bedieningselementen bevinden zich functioneel afgestemd onder direct handbereik van de bestuurder.

De drie tellers zijn gevat in een zilveren rand en kenmerken zich door de zogeheten âsweepâ-functie; de naalden springen naar het eind van de schaal en weer terug bij het inschakelen van het contact.

Een handige âfeatureâ is de multifunctionele display waarop ondermeer de buitentemperatuur en het gemiddelde verbruik makkelijk zijn af te lezen.

Opbergmogelijkheden zijn er te over, dankzij grote portiervakken, een ruim dashboardkastje (groot genoeg voor 12 CDâs), het bakje in de middenconsole, bekerhouders en een bergruimte tussen de voorstoelen waar nog eens 8 CDâs in passen en waarin zich ook ook een 12V/120W power-outlet bevindt.

De stoelen zijn van een volledig nieuw ontwerp waarin langzaam terugverend schuim is verwerkt. In de achterbank zijn speciale veren opgenomen die heupen en rug in de optimale positie voor een goede zithouding brengen.

De 2.0 R Sport is voorzien van extra steun biedende sportstoelen, een met leder bekleed stuurwiel en een lederen pookknop.

Optimaal comfort

Het nieuwe airconditioningsysteem biedt een hogere effectiviteit, die samen met de 10 procent grotere doorstroomcapaciteit in het ventilatiesysteem voor een betere luchtbehandeling en groter koelend vermogen zorgt. Bovendien functioneert het systeem geruislozer dan voorheen. De bediening is dankzij drie draaiknoppen eenvoudiger geworden en de verlichte ringen geven het paneel een luxueus aanzien. De meeste 1.5R-uitvoeringen, alle 2.0R-versies en de 2.0R Sport zullen bovendien standaard worden geleverd met een automatische airconditioning.

Rode âambient lightingâ geeft âs nachts een mooie, warme ambiance in het interieur, terwijl in de diverse opbergvakken LED-verlichting is toegepast.

De 2.0R Sport is standaard voorzien van een 6-CD wisselaar plus AM/FM tuner in combinatie met 10 luidsprekers. Dit systeem kan vanaf het stuur worden bediend.

Een niet onbelangrijke bijdrage aan het comfort van de passagiers wordt bovendien geleverd door de speciale aandacht voor het gebruik van interieurmaterialen met een zo gering mogelijke afgifte van stoffen als formaldehyde en tolueen.

Additioneel bedieningscomfort wordt gegarandeerd door de elektromagnetische ontgrendeling van de achterklep en de motorkapondersteuning door middel van een gasveer.

De boxermotoren en de unieke aandrijflijn

De 1.5R

In de 1,5 liter versie heeft de DOHC-boxermotor (107pk/79 kW bij 6000 tpm) een tamelijk lange slag. Dat zorgt voor een relatief hoog koppel van 142 Nm bij 3200 tpm, waardoor er veel trekkracht voorhanden is bij lage en middelhoge toerentallen. Deze krachtbron biedt precies de zijdezachte draai-eigenschappen en de soepele vermogensontwikkeling die je verwacht van een mooi uitgebalanceerde boxermotor. Bovendien is zowel het brandstofverbruik als de emissie van schadelijke uitlaatgassen gering en deze voldoen vanzelfsprekend aan de Euro 4-norm.

Het inlaattraject is zodanig gevormd dat de ontstekingsvolgorde een pulserend effect genereert dat de cilindervulling bevordert. De inlaatpoorten zetten op hun beurt een werveling van het mengsel in gang die de verbranding helpt te verbeteren. Het Active Valve Control System (AVCS) optimaliseert de cilindervulling zodanig dat de motor zowel een flink koppel bij lagere toerentallen als veel vermogen bij hogere toerentallen levert. Daaraan wordt bovendien een bijdrage geleverd door de geringe tegendruk in het uitlaatsysteem dat een spruitstuk met buizen van gelijke lengte en een volumineuze (17 liter) einddemper heeft. Verminderde wrijving in de distributie, de oliepomp en andere appendages leveren tevens een bijdrage tot vermindering van het brandstofverbruik.

De 2.0R

Voor de krachtige (150 pk/ 110 kW bij 6400 tpm, koppel 196 Nm bij 3200 tpm) 2,0 liter DOHC-boxermotor in de nieuwe Impreza gelden dezelfde aanpassingen aan het inlaatsysteem, met dien verstande dat de vorige versie van deze motor reeds was voorzien van AVCS. Ook hier is een grotere uitlaatdemper (33 liter) toegepast om het geluidsniveau te verminderen en is de efficiëntie van de koeling en de oliepomp verbeterd teneinde het brandstofverbruik terug te schroeven.

Essentieel voor het unieke Impreza-weggedrag is de volmaakte symmetrie van de aandrijflijn. Alle elementen hiervan zijn perfect op elkaar afgestemd en in de nieuwe Impreza is de motorophanging zodanig aangepast dat de boxermotor aan de voorzijde 22 mm en aan de differentieelzijde 10 mm lager in de carrosserie hangt. Dit resulteerde in een verdere verlaging van het zwaartepunt, hetgeen leidt tot een verdere aanscherping van het fantastische weggedrag dat de Subaru Impreza tot zoân unieke auto maakt.

Symmetrical AWD

Het Symmetrical AWD-systeem, ofwel Subaruâs volledig symmetrische aandrijflijn van permanente vierwielaandrijving, vormt een begrip in de autowereld en in de rallysport en het systeem is zodanig aangepast dat de voordelen ervan ook in de nieuwe Impreza volledig tot hun recht komen: een laag zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling, een uitstekende balans, extra grip en een betrouwbaar weggedrag in de meest uiteenlopende omstandigheden. Of de weg nu droog, nat, onverhard of zelfs besneeuwd is, een Subaru zal zijn bestuurder altijd vertrouwen schenken.

Transmissie

Voor de uitvoering met automatische (E-4AT) versnellingsbak is er het elektronisch gestuurde Active Torque Split System met automatische koppelverdeling tussen voor- en achteras. In de handgeschakelde (Dual range 5MT) uitvoeringen wordt een 50:50 systeem met centrale visco-koppeling toegepast. De systemen hebben met elkaar gemeen dat ze te allen tijde een perfecte tractie en optimale stabiliteit garanderen.

De automatische transmissie is uitgevoerd met SportShift. Daarmee ligt het commando over de bliksemsnelle en vrijwel naadloze schakelacties desgewenst bij de bestuurder, waardoor de rijsensatie vergelijkbaar is met die in een handgeschakelde uitvoering. Ter verlaging van het brandstofverbruik kiest de transmissie âneutraalâ als het rempedaal langer dan een bepaalde tijd ingedrukt gehouden wordt terwijl de bak in D(rive) is geselecteerd.

De handgeschakelde vijfbak kenmerkt zich door precisie en een solide schakelgevoel. Uiteraard biedt ook deze transmissie de traditionele Subaru Hi/Lo keuzemogelijkheid om de trekkracht in zware omstandigheden zoals tijdens het trekken van een zware aanhanger of het beklimmen van een steile helling nog eens extra te vergroten.

Dynamic Chassis Control Concept (DC3)

Wat DC3 doet, is drie zaken met elkaar verenigen die nagenoeg onverenigbaar lijken. Het biedt een uiterst responsieve besturing, een wielophanging met groot absorptievermogen en het neemt weinig ruimte in, zodat de beschikbare interieurruimte optimaal is.

Subaru heeft om te beginnen de voorwielophanging met veerpoten gedurende vele jaren geperfectioneerd. Door integratie van componenten is de ophanging wederom lichter geworden, terwijl zowel de controle over carrosseriebewegingen als het rijcomfort is verbeterd.

De nieuwe achterwielophanging met dubbele driehoekige draagarmen geeft de achterzijde ongekende stabiliteit, maar laat door zân compactheid ook meer ruimte voor de kofferbak. De toepassing van subframes vermindert de overdracht van vibraties en rolgeluiden, waardoor het rijcomfort enorm toeneemt. Het concept zorgt voor een verdere opwaardering van de algehele rijkwaliteiten en het rijplezier bij het dagelijkse autogebruik.

Het ABS-remsysteem met EBD (Electronic Brake-force Distribution) biedt een bijzonder vertrouwenwekkend pedaalgevoel omdat er een rembekrachtiger is toegepast van een type waarvan het huis nauwelijks expandeert bij toename van de verlangde remdruk. De remmen presteren bovendien nog beter en geven ook minder ervaren bestuurders het vertrouwen dat ze de zaak ook in de meest moeilijke omstandigheden onder controle hebben.

De Impreza 2.0R Sport is standaard voorzien van het Vehicle Dynamic Control-systeem, dat optimaal gebruik maakt van de eigenschappen die het Symmetrical AWD-systeem heeft en dat de actieve veiligheid nog eens vergroot zonder afbreuk te doen aan het rijplezier.

Passieve veiligheid op het hoogste niveau

Subaru past in de nieuwe Impreza niet alleen de gerenommeerde ringvormige versterkingsframes ter hoogte van de A-, B- en C-stijlen toe, maar incorporeerde identieke frames rond de deuren. De deuren zijn nu van het type waarbij de ruit in het deurframe is opgenomen, hetgeen leidde tot een optimaal evenwicht tussen gewicht, stijfheid en sterkte terwijl de deuropeningen groter zijn gemaakt.

Om de weerstand tegen een zijdelingse impact verder te verbeteren, zijn de crashstructuren â gebaseerd op de ringvormige frames â geheel opnieuw ontworpen. Door toepassing van extra sterk staal op strategische plaatsen is de carrosserie van de nieuwe Impreza zowel sterker als lichter geworden. De allerlaatste inzichten op het gebied van absorptie en geleiding van botsenergie zijn toegepast. Mede daardoor kunnen alle deuren ook na een botsing nog geopend worden. Extra beveiliging tegen aanrijdingen aan de achterzijde wordt gegarandeerd doordat de crashstructuur zich ongeveer op dezelfde hoogte bevindt als de voorbumper van de meeste andere personenautoâs. Aan de voorzijde is het de boxermotor die makkelijk onder de wagenbodem kan schuiven en daardoor voor uitzonderlijke botsveiligheid zorgt; overigens niet alleen voor de inzittenden, maar evenzeer voor voetgangers. De structuur van de motorkap en componenten als de ruitenwissers zijn eveneens ontworpen met het oog op bescherming van de zwakkere weggebruikers.

Speciale vermelding verdienen nog de side- en gordijnairbags die standaard zullen worden geleverd op de meeste 1.5R-uitvoeringen, op alle 2.0R-versies en op de 2.0R Sport. Met uitzondering van de 2.0R Sport â vanwege zijn uitrusting met speciale sportstoelen â zijn alle nieuwe Imprezaâs voorzien van hoofdsteunen die bij een aanrijding van achteren automatisch naar voren bewegen, om het hoofd zo optimaal mogelijk op te vangen en zo de kans op eventueel nekletsel te verminderen.

Al met al heeft Subaru met de derde Impreza-generatie een auto ontwikkeld, die met behoud van de wereldwijd bekende rijkwaliteiten een nog breder publiek zal gaan aanspreken. Een publiek dat rekent op een ongekend hoog niveau waar het gaat om rijcomfort, rijeigenschappen en functionaliteit, in combinatie met de befaamde Subaru duurzaamheid.