De Unie


07/09/2007
Unie website no people no profit geeft Nederlanders duidelijke stem over toekomst ABN Amro
Culemborg, 7 september 2007 - De nieuwe website nopeoplenoprofit.nl van De Unie geeft voormalige- en gepensioneerde medewerkers, bezorgde klanten, rekeninghouders die zijn uitgeweken naar andere banken en bezorgde Nederlanders het digitale platform voor het verankeren van hun mening over de toekomst van ABN Amro. Deze belangrijke stemmen verdwijnen nu maar al te vaak in het verbale geweld van de grootaandeelhouders. Met dit nieuwe digitale knooppunt geeft De Unie deze Nederlanders een duidelijke en krachtige stem. Een sterk klankbord dat voor iedereen is te raadplegen.

âHet zijn namelijk de klanten en de medewerkers van ABN Amro die de continuïteit -dus de toekomst- borgen. Het beeld dat eigenlijk alleen de aandeelhouders de toekomst van deze bank bepalen is dus onjuistâ, aldus Unie voorzitter Jacques Teuwen. âTechnologie is te koop, kapitaal is via vermogenverstrekkers aan te trekken, het belang van schaalvoordelen neemt relatief af, maar gemotiveerde, betrokken en bekwame medewerkers zijn en blijven cruciaal voor het concurrentievermogen van elke organisatie. Dergelijke werknemers komen niet vanzelf: Het opbouwen en instandhouden van het menselijk kapitaal is een kwestie van visie, beleid en lange adem. Dat dit niet wordt erkend door aandeelhouders, raad van bestuur en politiek is ons een doorn in het oog.â

Jacques Teuwen:âWij willen al deze bezorgde mensen hun eigen digitale platform aanbieden. Hierop kunnen bijvoorbeeld klanten van ABN Amro die na vele jaren kiezen voor een andere bank hun eigen boodschap achterlaten. Dat kan bijvoorbeeld een bedankje zijn aan de medewerkers van ABN Amro, een advies aan de leiding van ABN Amro etc... Ook kunnen mensen, via het nieuwe digitale platform, hun zorgen en opvattingen kenbaar maken richting politiek Den Haag. Kortom: de website No people no profit is een krachtig klankbord voor iedereen die zich betrokken voelt bij het wel en wee van DE bank.â

Wat wil De Unie met dit initiatief bereiken?
De reacties bepalen de waarde van het initiatief, zegt Jacques Teuwen. Er komen zeker reacties waarin mensen de medewerkers van ABN Amro een hart onder de riem steken in deze onzekere tijden. âOok verwachten wij dat er mensen zullen zijn die kritisch reageren op de stille uitverkoop van de Nederlandse bedrijven. No people no profit is geen enquête, geen open of gesloten vragenlijst, maar een open bron waarmee de aandeelhouders, de leiding van ABN Amro, Fortis, Barclays, de politiek hun voordeel kunnen doen.â

---