Digitale Gemeente Houten

Verhuizing oude station

zondag 9 september 2007 - Bron: Redactie SDGH

De klus is geklaard. Het oude station van Houten staat op zn nieuwe plek en kan nu verder worden afgewerkt en ingericht voor de nieuwe gebruikers.
Een karwei dat verschillende weken voorbereiding vergde had zn hoogtepunt op 25 augustus toen het gebouw over ongeveer 150 meter werd verplaatst.

Voorbereiding.
In eerste instantie is een kompleet nieuwe betonnen fundering met 14 hefblokken (uitsteeksels) aangelegd, die het mogelijk maakte om het station te verplaatsen. Na deze fase zijn er 28 stalen buizen aangebracht die noodzakelijk waren voor de lift van het station. Boven de stalen buizen was een zware stalen balk gemonteerd waar bovenop uiteindelijk 14 vijzels zijn geplaatst. Via een grote schroefdraad, waren ze verbonden met de betonnen nok. Deze hefconstructie zorgde ervoor dat met iedere arbeidsslag het station circa 1,5 cm de hoogte inging. Tijdens de lift werd voortdurend gecontroleerd hoe de gewichtsverdeling was per kolom en of het gebouw inderdaad horizontaal bleef. Op de foto's zie je dan ook verschillende details van de bus waarin zich alle geavanceerde apparatuur bevindt maar ook zie je een foto waarop handmatig de gegevens van de verschillende belastingen per punt wordt genoteerd. Deze zorgvuldige werkwijze zorgde ervoor dat er tijdens het liften geen onnodige belastingen optraden in het stationsgebouw en er dus ook geen scheuren konden optreden.

825 ton
Het station woog tijdens de lift 825 ton en toen het 2,40 meter was opgetild kon men beginnen met het schoonmaken van de onderzijde. Hierbij werd zoveel mogelijk weggekapt van de overbodige oude stenen fundering. Dit was noodzakelijk omdat dit het gewicht verminderde, maar ook omdat deze overbodige resten onverwacht zouden kunnen vallen en ongelukken veroorzaken.
In de volgende fase werd er zand gestort over de transportroute waarna er stalen platen over heen werden gelegd met afstandsmarkeringen naar de nieuwe fundering die al helemaal klaar lag.

Station op wielen
Op de grote dag van de verhuizing lag de verantwoordelijkheid van het transport bij onderaannemer Sarens. Deze kwam met een zogenaamde 1000-wielenwagen. In dit geval waren het 2 wagentreinen met ieder 96 wielen, dus in totaal 192 wielen.
Het totale gewicht op de wagens was nu verminderd tot 792 ton, waardoor er per wiel 4.125 kg op de grond drukte. De twee wagentreinen werden vanuit een centraal afstandsbedieningkastje, volledig computergestuurd (zie foto).

Uitleg
Tijdens het hele proces werd duidelijke uitleg gegeven door de directeur van Freyssinet Nederland, ir. Claude Mortier. Ook ging hij in op vragen die gesteld werden door aan de omstanders die in groten getale waren komen kijken.
Je kon merken dat Mortier een duidelijke inspiratie was voor zijn personeel dat dan ook zeer gemotiveerd was om deze mooie klus tot een succes te maken.
Een van de kijkers was een broer (zie foto) van de laatste bewoner van het station en hij vertelde mooie herinneringen die hij had aan het station. Je kon merken dat het station leeft voor heel veel bewoners van Houten.

Vlak voor het vertreksein werd nog heel toepasselijk "op een klein stationnetje" gezongen. De uiteindelijke aftrap voor de verhuizing werd gegeven door Mathijs, de kleinzoon van de laatste stationschef in Houten, hij floot vakkundig en gaf met zijn seinbord het teken voor vertrek.

Scheuren
Het eerste obstakel, een grote boom, werd vakkundig omzeild. Later kwam het station in grotere problemen, Tijdens het maken van de grote draai ging iets fout. De middelste wagens stonden iets te hoog afgesteld waardoor er tijdelijk te grote krachten ontstonden in het station, je hoorde duidelijk het gebouw kreunen en uiteindelijk resulteerde dit in een korte knal waarbij pleisterwerk uit de muur knalde en boven in het metselwerk een paar scheuren ontstonden. Gelukkig is er geen structurele schade ontstaan en kunnen deze scheuren heel eenvoudig gerepareerd worden. Maar de teleurstelling was duidelijk aanwezig bij uitvoerder John Bax en Claude Mortier. Na alle moeite die men zich getroost had om geen enkele scheur te veroorzaken was dit toch een kleine smet op hun voortreffelijke arbeid. Zoals ze het zelf formuleerden was nu hun cijfer gezakt van een 10 naar een kleine 8.

Afbouwen
Na deze feestelijke dag kon Freyssinet weer verder gaan met het plaatsen van het station op de nieuwe fundering. Deze keer worden de stalen pilaren tijdelijk vastgelast op de stalen onderbuizen en kan men het gebouw weer langzaam laten zakken. Ook dit proces wordt weer volledig gecontroleerd met computers en versnellingsmeters zodat men zeker weet dat het station uiteindelijk niet alleen kaarsrecht staat, maar ook nog eens heel solide is. De hier op volgende restauratie zal er voor zorg dragen dat de Houtense gemeenschap vele lange jaren mag genieten van dit multifunctionele gebouw.

Foto's
Zie hier de foto's gemaakt door Ingo Heinen van fotoclub Perspektief.

Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2007 Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET beheerd door de overheid (gemeente Houten).