Verhuizing oude station
zondag 9 september 2007 - Bron: Redactie SDGH
De klus is geklaard. Het oude station van Houten staat op zn nieuwe
plek en kan nu verder worden afgewerkt en ingericht voor de nieuwe
gebruikers.
Een karwei dat verschillende weken voorbereiding vergde had zn
hoogtepunt op 25 augustus toen het gebouw over ongeveer 150 meter werd
verplaatst.
Voorbereiding.
In eerste instantie is een kompleet nieuwe betonnen fundering met 14
hefblokken (uitsteeksels) aangelegd, die het mogelijk maakte om het
station te verplaatsen. Na deze fase zijn er 28 stalen buizen
aangebracht die noodzakelijk waren voor de lift van het station. Boven
de stalen buizen was een zware stalen balk gemonteerd waar bovenop
uiteindelijk 14 vijzels zijn geplaatst. Via een grote schroefdraad,
waren ze verbonden met de betonnen nok. Deze hefconstructie zorgde
ervoor dat met iedere arbeidsslag het station circa 1,5 cm de hoogte
inging. Tijdens de lift werd voortdurend gecontroleerd hoe de
gewichtsverdeling was per kolom en of het gebouw inderdaad horizontaal
bleef. Op de foto's zie je dan ook verschillende details van de bus
waarin zich alle geavanceerde apparatuur bevindt maar ook zie je een
foto waarop handmatig de gegevens van de verschillende belastingen per
punt wordt genoteerd. Deze zorgvuldige werkwijze zorgde ervoor dat er
tijdens het liften geen onnodige belastingen optraden in het
stationsgebouw en er dus ook geen scheuren konden optreden.
825 ton
Het station woog tijdens de lift 825 ton en toen het 2,40 meter was
opgetild kon men beginnen met het schoonmaken van de onderzijde.
Hierbij werd zoveel mogelijk weggekapt van de overbodige oude stenen
fundering. Dit was noodzakelijk omdat dit het gewicht verminderde,
maar ook omdat deze overbodige resten onverwacht zouden kunnen vallen
en ongelukken veroorzaken.
In de volgende fase werd er zand gestort over de transportroute waarna
er stalen platen over heen werden gelegd met afstandsmarkeringen naar
de nieuwe fundering die al helemaal klaar lag.
Station op wielen
Op de grote dag van de verhuizing lag de verantwoordelijkheid van het
transport bij onderaannemer Sarens. Deze kwam met een zogenaamde
1000-wielenwagen. In dit geval waren het 2 wagentreinen met ieder 96
wielen, dus in totaal 192 wielen.
Het totale gewicht op de wagens was nu verminderd tot 792 ton,
waardoor er per wiel 4.125 kg op de grond drukte. De twee wagentreinen
werden vanuit een centraal afstandsbedieningkastje, volledig
computergestuurd (zie foto).
Uitleg
Tijdens het hele proces werd duidelijke uitleg gegeven door de
directeur van Freyssinet Nederland, ir. Claude Mortier. Ook ging hij
in op vragen die gesteld werden door aan de omstanders die in groten
getale waren komen kijken.
Je kon merken dat Mortier een duidelijke inspiratie was voor zijn
personeel dat dan ook zeer gemotiveerd was om deze mooie klus tot een
succes te maken.
Een van de kijkers was een broer (zie foto) van de laatste bewoner van
het station en hij vertelde mooie herinneringen die hij had aan het
station. Je kon merken dat het station leeft voor heel veel bewoners
van Houten.
Vlak voor het vertreksein werd nog heel toepasselijk "op een klein
stationnetje" gezongen. De uiteindelijke aftrap voor de verhuizing
werd gegeven door Mathijs, de kleinzoon van de laatste stationschef in
Houten, hij floot vakkundig en gaf met zijn seinbord het teken voor
vertrek.
Scheuren
Het eerste obstakel, een grote boom, werd vakkundig omzeild. Later
kwam het station in grotere problemen, Tijdens het maken van de grote
draai ging iets fout. De middelste wagens stonden iets te hoog
afgesteld waardoor er tijdelijk te grote krachten ontstonden in het
station, je hoorde duidelijk het gebouw kreunen en uiteindelijk
resulteerde dit in een korte knal waarbij pleisterwerk uit de muur
knalde en boven in het metselwerk een paar scheuren ontstonden.
Gelukkig is er geen structurele schade ontstaan en kunnen deze
scheuren heel eenvoudig gerepareerd worden. Maar de teleurstelling was
duidelijk aanwezig bij uitvoerder John Bax en Claude Mortier. Na alle
moeite die men zich getroost had om geen enkele scheur te veroorzaken
was dit toch een kleine smet op hun voortreffelijke arbeid. Zoals ze
het zelf formuleerden was nu hun cijfer gezakt van een 10 naar een
kleine 8.
Afbouwen
Na deze feestelijke dag kon Freyssinet weer verder gaan met het
plaatsen van het station op de nieuwe fundering. Deze keer worden de
stalen pilaren tijdelijk vastgelast op de stalen onderbuizen en kan
men het gebouw weer langzaam laten zakken. Ook dit proces wordt weer
volledig gecontroleerd met computers en versnellingsmeters zodat men
zeker weet dat het station uiteindelijk niet alleen kaarsrecht staat,
maar ook nog eens heel solide is. De hier op volgende restauratie zal
er voor zorg dragen dat de Houtense gemeenschap vele lange jaren mag
genieten van dit multifunctionele gebouw.
Foto's
Zie hier de foto's gemaakt door Ingo Heinen van fotoclub Perspektief.
Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2007
Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET
beheerd door de overheid (gemeente Houten).
Digitale Gemeente Houten