Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

NEDERLANDERS PLAATSEN MASSAAL
ONDERWERPEN OP SIRE.NL

SIRE roept burgers op te stemmen op het onderwerp
dat de meeste aandacht verdient

Amstelveen, 10 september 2007 - Sinds de start van de nieuwe SIRE campagne U mag het zeggen op 14 augustus jl. hebben ruim 2.100 Nederlanders een onderwerp van zorg aangedragen op de website van SIRE. Bijna 27.000 burgers hebben hun stem uitgebracht op een van de onderwerpen. De website www.sire.nl is ruim 214.000 keer bezocht. Op basis van eerdere campagnes hadden we gehoopt op tienduizenden reacties. Zoveel stemmen en onderwerpen in zo n korte tijd is geweldig , aldus Ed Stibbe, vice-voorzitter van SIRE en campagneleider. De onderwerpen die de meeste stemmen hebben gekregen betreffen mishandeling van dieren, tolerantie jegens homoseksualiteit, aandacht voor lichamelijke aandoeningen, het milieu en sociale omgangsvormen. SIRE roept Nederland op hun stem uit te brengen op het onderwerp dat de meeste aandacht verdient. Dat kan nog tot 25 september 2007. Dan kiest een jury van media- en communicatieprofessionals uit de meest populaire thema s het winnende onderwerp waar SIRE in 2008 een campagne van gaat maken. Op 4 oktober wordt dit bekend gemaakt.

Van stop dierenmishandeling tot smekken is goor
Op de campagne website kan iedereen een onderwerp van zorg plaatsen. Nederland kan zo laten zien aan welke maatschappelijk relevante onderwerpen meer aandacht besteed moet worden. De meest populaire onderwerpen die op de website van SIRE zijn geplaatst gaan over dieren (dierenleed, dierenmishandeling), homoseksualiteit (tolerantie, geweld), lichamelijke aandoeningen (ziektes, handicaps), het klimaat (zorg voor de natuur) en over samen leven (omgangsvormen, normen en waarden, tolerantie). Een greep uit andere onderwerpen: boterhamworst met gezichtjes, hondenpoep op straat , stop de IK maatschappij , smekken is goor , geen stickertjes op appels en televisie uit = leven aan .

U mag het zeggen
Met haar jubileumcampagne U mag het zeggen draait SIRE voor één keer de rollen om door burgers te betrekken bij het werk van SIRE. De stichting wil laten zien dat het absoluut nuttig is om maatschappelijk relevante onderbelichte onderwerpen op de publieke agenda te zetten. Zo stelt SIRE al 40 jaar met succes onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk aan de orde, maakt ze bespreekbaar en agendeert ze bij burgers, opinieleiders en besluitvormers.

Over SIRE
De Stichting Ideële Reclame is een onafhankelijke stichting die onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk aan de orde stelt, bespreekbaar maakt en agendeert bij burgers,opinieleiders en besluitvormers. SIRE wil wakker schudden en mensen aan het denken zetten en doet dat door het maken van ideële, niet commerciële campagnes. Al 40 jaar met de belangeloze hulp van de media- en communicatiebranche. Sinds de oprichting in 1967 zijn dat meer dan 95 campagnes, zoals bijvoorbeeld De maatschappij dat ben jij , Je bent een rund als je met vuurwerk stunt , eenzaamheid, dyslexie, overgewicht en Kort lontje . SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties.


- Einde bericht -

Noot aan de redactie (