VSNU

VSNU blij met aandacht voor Engels, Nederlands en wiskunde

De universiteiten zijn blij met de aandacht die de onderwijsraad vraagt voor het niveau voor Engels, Nederlands en wiskunde. De onderwijsraad adviseerde om een voldoende voor deze drie vakken verplicht te stellen voor het havo- en vwo-diploma.

De VSNU is het met de Onderwijsraad eens dat het goed beheersen van de drie genoemde vakken heel belangrijk is voor het studiesucces in de bachelorfase. De universiteiten werken hard aan het vergroten van het studiesucces in de bachelorfase en juichen toe dat er aandacht is voor het niveau van het Engels, Nederlands en wiskunde. Het zou interessant zijn te onderzoeken of er een direct verband bestaat tussen onvoldoende eindexamencijfers voor deze vakken en uitval in het hoger onderwijs.

De onderwijsraad pleit in hetzelfde advies voor afspraken over de aanvangsniveaus voor opleidingen in het hoger onderwijs. De universiteiten zijn van mening dat deze afspraken al vastliggen; het eindexamenniveau van het vwo geldt als aanvangsniveau voor het wetenschappelijk onderwijs. Als toezicht op het niveau hiervan maar goed wordt bewaakt, is er geen reden om verdere afspraken te maken.

Daar waar er problemen bij de aansluiting vwo-wo zijn, is het natuurlijk goed om oplossingen te stimuleren. Zo bestaat er al voor sommige vakken overleg tussen universiteiten en middelbare scholen. Ook zijn er voor probleemvakken toetsen ontwikkeld zodat leerlingen zelf kunnen zien of zij het vereiste niveau beheersen. Het is goed als de overheid dit stimuleert en faciliteert, het is echter niet nodig en ook niet wenselijk hier een wettelijk kader voor in te richten.

In het advies pleit de onderwijsraad voorts voor een bredere culturele basis en een intensievere studiecultuur bij studenten. Culturele bagage hoort bij de academische vorming waar de universiteiten voor staan. In het kader van het vergroten van het studiesucces in de bachelorfase zijn er op diverse universiteiten brede bachelorprogramma's die hier extra aandacht aan besteden.