Greenpeace-actie bij Dirk van den Broek vanwege `foute' vis
Onderzoek Greenpeace: supermarkten liggen vol foute vis
11 september 2007
Actievoerders van Greenpeace roepen bij het hoofdkantoor van Dirk van
den Broek in Sassenheim de supermarktketen op een duurzaam
visinkoopbeleid te voeren. In de schappen van de Dirk ligt veel
'foute' vis.
Actievoerders van Greenpeace roepen bij het hoofdkantoor van Dirk van
den Broek in Sassenheim de supermarktketen op een duurzaam
visinkoopbeleid te voeren. In de schappen van de Dirk ligt veel
'foute' vis.
Vergroot foto
Sassenheim, Nederland -- Bedreigde vis of vis op een schadelijke
manier gevangen of gekweekt ligt volop in de Nederlandse supermarkt.
Het gros van de supermarkten houdt bij het inkopen van visproducten
nauwelijks rekening met de penibele toestand van het leven in zee. Dat
maakt Greenpeace vandaag bekend na uitvoerig onderzoek. Greenpeace
roept supermarkten op om schoon schap te maken en een duurzaam
inkoopbeleid op te stellen. Vissoorten die het meest bedreigd zijn
moeten per direct uit het assortiment verdwijnen.
Vanaf vanmorgen vroeg informeren actievoerders van Greenpeace de
werknemers voor het hoofdkantoor van Dirk van den Broek in Sassenheim.
De Dirk bungelt met C1000 en Troefmarkt helemaal onder aan de
duurzaamheids-ranglijst van Greenpeace. Greenpeace wil toezeggingen
van de directie dat het inkoopbeleid verbetert en informeert; de
werknemers van de Dirk over de noodzaak om te stoppen met de verkoop
van foute vis.
Geen enkele supermarkt in Nederland heeft op dit moment een duurzaam
inkoopbeleid voor alle visproducten, constateert Greenpeace. Een paar
supermarkten, Albert Heijn, Super de Boer en de supermarktketens van
Sligro erkennen hun verantwoordelijkheid en zijn recent begonnen met
het verduurzamen van hun assortiment. Maar ook deze supermarkten
verkopen nog veel foute vis.
Wetenschappers voorspellen dat in 2050 alle commercieel waardevolle
vis uit zee verdwenen is. Van de grotere roofvissen, zoals tonijn,
zwaardvis en kabeljauw, is nu al 90 procent weg. Toch vind je de
bedreigde kabeljauw uit de Noordzee en Oostzee ruimschoots terug in de
winkels van onder andere Dirk van den Broek en C1000. En ligt ook de
bedreigde zwaardvis en geelvin tonijn nog in meerdere winkels. Eco
Matser, hoofd campagnes van Greenpeace: "Nu eten we vissen op voordat
ze goed en wel jongen kunnen krijgen. We moeten bedreigde vissen met
rust laten, dan kunnen we in de toekomst ook nog genieten van rijke
zeeën en vis op ons bord".
Gekweekte vis is in de praktijk eerder een verergering van het
probleem dan een oplossing. Veel gekweekte vis wordt gevoerd met wilde
vis, die we nou juist moeten ontzien. Daarbij is deze snel groeiende
industrie vaak ernstig milieuvervuilend en tast het kwetsbare
natuurgebieden aan.
Supermarkten verkopen steeds meer vis: nu 55% van alle vis. In het
afgelopen half jaar vroeg Greenpeace de grootste supermarkten, samen
goed zijn voor driekwart van alle winkels, uitvoerig naar hun
inkoopbeleid. Campaigners van Greenpeace vroegen informatie op en
voerden gesprekken. Daarnaast bekeken vrijwilligers van Greenpeace;
welke vis in de winkels ligt Zestien vissoorten die bedreigd zijn of
waarvan kweek of vangst het zeeleven uitput vonden ze terug in alle
supermarkten. Greenpeace constateert ook dat de informatie op de
verpakking van de vis vaak zo summier is dat de consument nauwelijks
een; verantwoorde keuze kan maken.
Behalve een stop op de verkoop van `foute' vis en kleinere
vangstquota's zijn uiteindelijk zeereservaten nodig om het zeeleven en
vispopulaties de kans te geven zich te herstellen. Nu op de stoep bij
het hoofdkantoor van Dirk van den Broek in Sassenheim.
Greenpeace is een onafhankelijke, wereldwijde milieuorganisatie die
wordt vertegenwoordigd in meer dan veertig landen. De organisatie
wordt in Nederland gesteund door bijna 572.000 donateurs. Greenpeace
voert actie tegen klimaatverandering, nucleaire energie, giftige
stoffen, het kappen van oerbossen en het verdwijnen van biodiversiteit
op land en
Contact informatie
---
Voor meer informatie of beeldmateriaal:
Mariette van Schaik, Persvoorlichting Greenpeace Nederland,
06-21296895