Siemens

Persbericht

0709.973

Duitsland, dinsdag 11 september 2007

IAA 2007:

Meer voertuigelektronica voor minder CO2 Siemens VDO presenteert nieuwe oplossingen voor efficiëntere aandrijvingen

Op de 62ste IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) in Frankfurt presenteert Siemens VDO wederom een reeks innovatieve producten, waarmee zowel het brandstofverbruik als de uitstoot van broeikasgassen wordt verminderd, terwijl de rijeigenschappen worden verbeterd. De nadruk ligt op systeemoplossingen voor verbrandingsmotoren, hybrideaandrijvingen en het toenemende aantal elektronische componenten in de aandrijflijn. Siemens VDO toont ook ditmaal haar expertise in systeemontwikkeling met de presentatie van een geheel nieuwe turbolader die het rendement van verbrandingsmotoren aanzienlijk verbetert.

Siemens VDO biedt automobielfabrikanten uitgebreide expertise in systeemontwikkeling waarmee aandrijvingen nog zuiniger en milieuvriendelijker worden. Een goed voorbeeld hiervan is piëzotechnologie, die voor het eerst wereldwijd werd toegepast in dieselmotoren met common rail-injectie in 2000. In 2006 werd de technologie ook in benzinemotoren toegepast. In vergelijking met conventionele directe injectie, zorgt piëzo-injectie bij benzinemotoren voor een verbetering van het brandstofrendement tot 20% en daarmee een vergelijkbare reductie van de CO2-uitstoot.

Turboladers voor benzinemotoren
De nieuwe turbolader die Siemens VDO in Frankfurt presenteert, verbetert het rendement van de verbrandingsmotor. Siemens VDO geeft hiermee opnieuw blijk van haar uitstekende competenties als systeemleverancier. Siemens VDO geeft de ontwikkeling van de turbolader een belangrijke impuls op component-, systeem- en integratieniveau. In de toekomst zullen turboladers steeds meer een integraal onderdeel gaan vormen van een allesomvattend motorbesturingssysteem. De systeemgerichte expertise van Siemens VDO wordt ook Vooral in combinatie met directe injectie biedt de turbolader mogelijkheden in schaalverkleining het toepassen van kleinere en zuinigere benzinemotoren, die toch dezelfde prestaties leveren. Zodoende kan de CO2-uitstoot met meer dan 15% worden verlaagd, waarmee de benzinemotoren het niveau van moderne dieselmotoren benaderen.

Emissiebeheer bij dieselmotoren
Een dieselmotor produceert 25% minder CO2 dan een benzinemotor. De piëzotechnologie van Siemens VDO kan nog eens een reductie van 3% opleveren in vergelijking met conventionele directe injectie. De volgende belangrijke uitdaging waar de auto-industrie voor staat is echter de verdere terugdringing van de stikstofoxide- en deeltjesemissie. De Euro 5-norm voor de regulering van schadelijke emissies die in 2009 wordt geïntroduceerd, en de Euro 6-norm voor fijnstof en stikstofoxiden (NOx) die in 2014 van kracht wordt, eisen beide ingrijpende technische aanpassingen. Siemens VDO helpt auto- en motorfabrikanten deze uitdaging aan te gaan met een systematische benadering van emissiereductie op de lange termijn, waarbij tevens op verbruik en kosten wordt gelet. Het nieuwe concept van emissiebeheer voor motoren bestaat uit een aantal modules voor optimalisatie van de motor, nabehandeling van uitlaatgassen en motorbesturing. Deze modules kunnen op vrijwel elke denkbare manier worden gecombineerd, afhankelijk van voertuigtype en uitstootklasse, zodat zowel kleine, zuinige auto's als zwaardere terreinwagens zonder meer zullen voldoen aan de criteria Euro 5 en Euro 6.

Op weg naar een elektrische aandrijflijn
Ook de hybrideaandrijvingen van Siemens VDO zijn een stap voorwaarts naar lagere emissies, doordat in één voertuig een verbrandingsmotor met een elektromotor wordt gecombineerd. Siemens VDO richt zich op dit moment op de ontwikkeling van hoogspanningsoplossingen voor full-hybrid- en mild-hybrid-toepassingen. Siemens VDO heeft meer dan 20 jaar ervaring in de ontwikkeling van perfecte interactie tussen elektromotoren en vermogenselektronica evenals geïntegreerd beheer van onderdelen en systemen in de motor en de aandrijflijn. Als een hybridevoertuig remt wordt de bewegingsenergie opgeslagen, waarna deze weer op de aandrijflijn wordt overgebracht als het voertuig accelereert. Dit kan een brandstofbesparing van wel 25% opleveren (volgens de NEDC-norm) en houdt ook een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot in. Hybridemotoren wijzen de weg naar een bredere toepassing van elektrische aandrijvingen in de toekomst. Elektrische aandrijving wordt gezien als de aandrijving van de toekomst, die kan voldoen aan zelfs de strengste emissienormen.

Elektronica voor een lager brandstofverbruik
De integratie van elektronische componenten in de auto kan een belangrijke verbetering van de CO2-balans opleveren. De reductie van de CO2-emissie is ook een belangrijk doel van het beheer van elektrische energie. Hiertoe ontwikkelt Siemens VDO intelligente oplossingen die, afhankelijk van het toepassingsniveau, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk kunnen combinatie met hybrideaandrijvingen. Efficiënt energiebeheer maakt ook elektrisch aangedreven stuurbekrachtiging mogelijk, waarbij tot 2% minder brandstof wordt verbruikt dan bij hydraulische servobesturing. Door toepassing van elektrische pompen voor water, olie en brandstof kan nog eens 2% brandstof worden bespaard, afhankelijk van de behoefte van de motor. Een bewakingssysteem voor de bandenspanning kan de bestuurder waarschuwen voor zachte banden; dit kan de CO2 uitstoot met 3% verlagen.

Blik op de toekomst emissievrij rijden
Siemens VDO is nu al bezig met nieuwe technologieën voor klimaatbescherming op de lange termijn en zet grensverleggende technologische trends die de komende decennia zeker hun weerslag zullen vinden in de auto's die in de komende tientallen jaren op onze wegen zullen verschijnen. Een oplossing die nu al in zicht is, is integratie van elektrische onderdelen van aandrijving, besturing en schokdemping, evenals de elektronische wigrem die in de wielen van de auto van de toekomst wordt toegepast. Met dit concept wij noemen het eCorner als basis voor milieuvriendelijke autos is de emissievrije toekomst bij Siemens VDO al aangebroken.

Bij dit persbericht is aanvullend beeldmateriaal beschikbaar. U kunt de afbeelding en het persbericht downloaden op
http://www.siemensvdo.com/press.

Voor vragen van lezers en eindgebruikers:
Ga voor meer informatie naar http://www.siemensvdo.com/contactus.