Siemens

Persbericht

0709.974

Duisland, dinsdag 11 september 2007

IAA 2007:

Een nieuwe koers in elektronica-architectuur: Modulair concept maakt nieuwe functies mogelijk

In moderne autos kunnen ongeveer 70 elektronische bewakings- en besturingssystemen zitten die veiligheid en comfort vergroten en ervoor zorgen dat de auto milieuvriendelijker is. Omdat nieuwe voertuigsystemen meer elektronische systemen vereisen, zou het aantal kunnen blijven groeien. Daarom ondersteunt Siemens VDO een nieuwe elektronische architectuur die de complexiteit van toekomstige systemen zal helpen beheersen. Het concept bestaat uit modules die brede functiegebieden afdekken, waardoor nieuwe functies snel en eenvoudig kunnen worden geïntegreerd.

Elektronica maakt autos veiliger, comfortabeler, zuiniger en milieuvriendelijker dan ooit. Moderne autos zijn elektronische netwerken op wielen. Als het aantal electronic control units (ECUs) echter blijft stijgen, wordt het steeds moeilijker de complexiteit van auto-elektronica te beheersen. En juist hiervoor ontwikkelt Siemens VDO een alternatief voor het steeds groter aantal ECUs in een auto. De oplossing: een eenvoudige elektronicastructuur met een klein aantal centrale besturingseenheden. Nieuwe veiligheids- en comfortsystemen kunnen voornamelijk worden geïmplementeerd op basis van extra software. Het zal tot concurrentievoordelen leiden als het huidige grote aantal standalone functies wordt gecombineerd in een kleiner aantal modules. De architectuur van Siemens VDO vereist minder ECUs en kan mogelijk de noodzaak tot nieuwe ECUs en de daarbij behorende netwerken en kosten elimineren. Deze op domeinen gebaseerde architectuur creëert uitstekende omstandigheden voor nieuwe functies die meer en meer kunnen doen in de auto, zegt Professor Dr. Gernot Spiegelberg, Executive Vice President of Strategy and Technology bij Siemens VDO. Omdat het systeem is ontworpen als open architectuur, kunnen autofabrikanten hun specifieke componenten en functionaliteit integreren.

De hardware die deze elektronische architectuur ondersteunt, bestaat uit een paar gestandaardiseerde centrale computers met een vereenvoudigde, high-performance netwerkstructuur. Individuele functies worden in de ECU opgeslagen als softwaremodules. Deze benadering, met een paar domeinen, stelt ons in staat nieuwe functies te integreren en tegelijkertijd toch het complexiteitsniveau in de auto te verlagen. De communicatie van de BUS-systemen wordt geminimaliseerd omdat het bereik wordt uitgebreid via de elektronica, verklaart Spiegelberg.

Eén belangrijke basis voor deze benadering is de Autosar-standaard, die uniforme interfaces definieert voor softwaremodules en ervoor zorgt dat ze grotendeels onafhankelijk worden van de hardware (ECU). Als één van de leden die het Autosar-consortium heeft opgericht, heeft Siemens VDO de ontwikkeling van modulaire architecturen al jaren ondersteund. Maar, zegt Spiegelberg, Autosar vertegenwoordigt slechts de vereiste definitie van de standaard. Een overeenkomstige systeemarchitectuur is een tweede vereiste die functies eenvoudig zal integreren in de auto.

De nieuwe elektronica-architectuur heeft een modulaire en flexibele structuur. Het aantal domeinen is afhankelijk van de organisatievorm en combinatie van de functies. De benadering van Siemens VDO is gebaseerd op vijf modules: De Driver Interface module ontvangt de opdrachten van de bestuurder en bepaalt vervolgens de gewenste beweging van de auto. De Driver Assistance module registreert de omgeving van de auto met behulp van sensoren en past de gewenste beweging aan aan de verkeers- en wegsituatie. De Powertrain & Chassis module vertaalt de opdracht vervolgens naar beweging. Extra modules zijn de Comfort Systems en de centrale E/E Infrastructure module, die verantwoordelijk zijn voor de beheersing van energie en gegevens in de auto. Op basis van deze structuur kunnen verschillende apparatuurniveaus en functies van high-end tot low-end worden geïmplementeerd. Het aantal softwaremodules en de combinatie ervan bepalen het apparatuur- en functieniveau van de wagen. Omdat de benadering van Siemens VDO is gebaseerd op een open architectuur, kunnen autofabrikanten er ook voor kiezen om individuele componenten van de elektronische structuur te gebruiken om unieke verkoopproposities te definiëren die hen onderscheiden van de concurrentie.

Dit persbericht wordt verzonden zonder fotos. U kunt de persinformatie downloaden op http://www.siemensvdo.com/press

Vragen van lezers en consumenten:
Bezoek voor meer informatie http://www.siemensvdo.com/contactus