Persbericht
0709.974
Duisland, dinsdag 11 september 2007
IAA 2007:
Een nieuwe koers in elektronica-architectuur: Modulair concept maakt
nieuwe functies mogelijk
In moderne autos kunnen ongeveer 70 elektronische bewakings- en
besturingssystemen zitten die veiligheid en comfort vergroten en
ervoor zorgen dat de auto milieuvriendelijker is. Omdat nieuwe
voertuigsystemen meer elektronische systemen vereisen, zou het aantal
kunnen blijven groeien. Daarom ondersteunt Siemens VDO een nieuwe
elektronische architectuur die de complexiteit van toekomstige
systemen zal helpen beheersen. Het concept bestaat uit modules die
brede functiegebieden afdekken, waardoor nieuwe functies snel en
eenvoudig kunnen worden geïntegreerd.
Elektronica maakt autos veiliger, comfortabeler, zuiniger en
milieuvriendelijker dan ooit. Moderne autos zijn elektronische
netwerken op wielen. Als het aantal electronic control units (ECUs)
echter blijft stijgen, wordt het steeds moeilijker de complexiteit van
auto-elektronica te beheersen. En juist hiervoor ontwikkelt Siemens
VDO een alternatief voor het steeds groter aantal ECUs in een auto. De
oplossing: een eenvoudige elektronicastructuur met een klein aantal
centrale besturingseenheden. Nieuwe veiligheids- en comfortsystemen
kunnen voornamelijk worden geïmplementeerd op basis van extra
software. Het zal tot concurrentievoordelen leiden als het huidige
grote aantal standalone functies wordt gecombineerd in een kleiner
aantal modules. De architectuur van Siemens VDO vereist minder ECUs en
kan mogelijk de noodzaak tot nieuwe ECUs en de daarbij behorende
netwerken en kosten elimineren. Deze op domeinen gebaseerde
architectuur creëert uitstekende omstandigheden voor nieuwe functies
die meer en meer kunnen doen in de auto, zegt Professor Dr. Gernot
Spiegelberg, Executive Vice President of Strategy and Technology bij
Siemens VDO. Omdat het systeem is ontworpen als open architectuur,
kunnen autofabrikanten hun specifieke componenten en functionaliteit
integreren.
De hardware die deze elektronische architectuur ondersteunt, bestaat
uit een paar gestandaardiseerde centrale computers met een
vereenvoudigde, high-performance netwerkstructuur. Individuele
functies worden in de ECU opgeslagen als softwaremodules. Deze
benadering, met een paar domeinen, stelt ons in staat nieuwe functies
te integreren en tegelijkertijd toch het complexiteitsniveau in de
auto te verlagen. De communicatie van de BUS-systemen wordt
geminimaliseerd omdat het bereik wordt uitgebreid via de elektronica,
verklaart Spiegelberg.
Eén belangrijke basis voor deze benadering is de Autosar-standaard,
die uniforme interfaces definieert voor softwaremodules en ervoor
zorgt dat ze grotendeels onafhankelijk worden van de hardware (ECU).
Als één van de leden die het Autosar-consortium heeft opgericht, heeft
Siemens VDO de ontwikkeling van modulaire architecturen al jaren
ondersteund. Maar, zegt Spiegelberg, Autosar vertegenwoordigt slechts
de vereiste definitie van de standaard. Een overeenkomstige
systeemarchitectuur is een tweede vereiste die functies eenvoudig zal
integreren in de auto.
De nieuwe elektronica-architectuur heeft een modulaire en flexibele
structuur. Het aantal domeinen is afhankelijk van de organisatievorm
en combinatie van de functies. De benadering van Siemens VDO is
gebaseerd op vijf modules: De Driver Interface module ontvangt de
opdrachten van de bestuurder en bepaalt vervolgens de gewenste
beweging van de auto. De Driver Assistance module registreert de
omgeving van de auto met behulp van sensoren en past de gewenste
beweging aan aan de verkeers- en wegsituatie. De Powertrain & Chassis
module vertaalt de opdracht vervolgens naar beweging. Extra modules
zijn de Comfort Systems en de centrale E/E Infrastructure module, die
verantwoordelijk zijn voor de beheersing van energie en gegevens in de
auto. Op basis van deze structuur kunnen verschillende
apparatuurniveaus en functies van high-end tot low-end worden
geïmplementeerd. Het aantal softwaremodules en de combinatie ervan
bepalen het apparatuur- en functieniveau van de wagen. Omdat de
benadering van Siemens VDO is gebaseerd op een open architectuur,
kunnen autofabrikanten er ook voor kiezen om individuele componenten
van de elektronische structuur te gebruiken om unieke
verkoopproposities te definiëren die hen onderscheiden van de
concurrentie.
Dit persbericht wordt verzonden zonder fotos. U kunt de persinformatie
downloaden op http://www.siemensvdo.com/press
Vragen van lezers en consumenten:
Bezoek voor meer informatie http://www.siemensvdo.com/contactus
Siemens