Ontbijten op de BredeSchool

dinsdag 11 september 2007

De BredeSchool in de Deventer Rivierenwijk biedt in het kader van de buitenschoolse opvang ook ontbijt aan. Moeders helpen in de speel-o-theek en leren elkaar Nederlands.

"Voor sommige kinderen is ontbijten op school hard nodig. We merken dat ze zonder iets in hun maag naar school komen en dan zijn ze gewoon te moe om bij de les te blijven, legt Gea Jansen uit in dagblad Trouw. Zij is anderhalf jaar geleden aangesteld als coördinator van de vier BredeScholen in Deventer, allemaal in achterstandswijken. "De BredeSchool is voor iedereen uit de wijk. Verdraagzaamheid is ons uitgangspunt, zegt Jansen."De kinderen mengen hier gemakkelijk. Ze worden hier aangesproken op andere competenties dan schoolse vaardigheden. In veel culturen is het huis niet van de kinderen, die spelen op straat. Hier krijgen ze aandacht, is het gezellig en leren ze spelenderwijs. Behalve kinderen brengt de BredeSchool ook hun ouders bij elkaar. "Moeders begeleiden de speel-o-theek en leren elkaar daarbij Nederlands, vertelt Jansen. Op de kookcursus leren ze elkaar gerechten uit hun land van herkomst. Met een cursus formulieren invullen of EHBO bij kinderen proberen we de ouders ook te betrekken bij andere activiteiten.
De naschoolse opvang op de BredeSchool is in de Rivierenwijk in professionele handen. Jansen: "Je kunt alle losse stukjes invullen met welzijnswerkers, sport- en onderwijskrachten in deeltijd, maar wij hebben gekozen voor zogeheten combinatiefuncties. Bijvoorbeeld onderwijsassistenten die buiten de klas ook activiteiten begeleiden. De kinderen varen daar wel bij, want die zien hetzelfde gezicht. En de juf snapt waarom een kind s middags wat hangerig is, als ze dat s morgens al heeft zien aankomen. Volgende week begint ROC Landstede met een speciale opleiding voor die combinatiefuncties. Dat kan dankzij de motie die scholen verplicht naschoolse opvang te bieden. Wij hopen dat daar op Prinsjesdag opnieuw geld voor vrijkomt.

Cruciaal in de renovatie van de Rivierenwijk is de bouw van een multifunctioneel centrum over een drukke straat heen. Alle drie de basisscholen in de wijk krijgen daar een plaats. Die scholen zijn een redelijke afspiegeling van de bewoners, al is de verdeling een tikje scheef. De Venen telt twaalf nationaliteiten, de eveneens openbare Deltaschool heeft vooral Turkse leerlingen en de protestants-christelijke Circuit is gemengd Turks-Nederlands. Maar er gaan ook (blanke) kinderen uit de wijk elders in de stad naar school.